Jämförelse av neobanker

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Baerra, 15 maj 2020.

  1. Baerra

    Baerra Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej,

    Hittade detta fina forum med många kompetenta personer vad det verkar. Har gjort en sida för jämförelse av neobanker och betalkort som jag gärna skulle vilja ha lite feedback på. "Branschen" känns ännu inte helt mogen, men det känns som att fler får upp ögonen för den. Jag har suttit en hel del och läst på bankernas sidor, och försökt luska ut vilka nyckeldata man ska jämföra för att kunna välja neobank, men tycker inte det är helt lätt att hitta alla.

    Då det verkar finnas många rutinerade personer här kanske jag kan få lite input på vad som kan förbättras på Neobanker i Sverige - Kreditkoll.nu, men även Jämför kreditkort | Kreditkoll.nu. Supertacksam för synpunkter.
     
    edvinnn gillar detta.
  2. Some1

    Some1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2019
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Klarnakortet? Möjlighet till anslutning av konto i annan bank har de. (Detta ska lunarway också ha).
    Skulle vilja se även funktionsmässigt vad man kan göra.

    Inloggning, bankid eller pin?
    Går det byta pinkod i appen?
    Har de en hemsida där man kan logga in och se saldo?
    Crypto?
    Valutaväxling?
    Saldo i SEK?
    Reseförsäkring?

    Helt klart en bra start!
     
    Last edited: 15 maj 2020
  3. Hogge

    Hogge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2020
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Uttagsgränser.. hur mycket kontanter kan man ta ut innan det sker ett påslag? olika påslag beroende på eu/icke eu?

    där är det svårt att hitta sweetspot faktiskt.. prisjämförelse borde också finnas med. För det kvittar om det är hög uttagsgräns och kortet kostar över 100:- i månaden, då fallet det bort..
     
  4. krpes

    krpes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2020
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    418

    MINA ENHETER

    Övrigt:
    NVidia Shield Pro, Google Nest (Google Assistant)
    Från Apples sida på "cards supporting Apple Pay" såg jag att iCard finns - verkar stöda konton i EUR, GBP, USD, CHF, BGN, RON, HRK för ögonblicket (iCard Digital Wallet: Frequently Asked Questions) men man kan också öppna konto från Sverige.

    Dom har stöd för virtuella kreditkort, men "iCard is an electronic money institution, licensed and supervised by the Bulgarian National Bank." är nog något att observera.
     
  5. Baerra

    Baerra Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    @Some1@Some1 Klarna ska så klart vara med i listan! Ska jaga rätt på den informationen och få med det också. Tack!

    @Hogge@Hogge Den informationen finns på Jämför kreditkort | Kreditkoll.nu, men jag ska försöka få med den även på listan med Neobanker i Sverige - Kreditkoll.nu. Tack!

    @krpes@krpes Tack! Ska undersöka iCard också. Vet att de har stöd för Apple Pay i Sverige, men som sagt kanske lite udda att ha pengarna på konto i Bulgarien.

    Tar gärna emot ytterligare ris, ros och förslag
     
    Last edited: 15 maj 2020