Plastpåseskatten

Diskussion i 'Off Topic' startad av Oceanic, 15 maj 2020.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    Är ledsen men Somalia ska inte ha en krona av våra skattepengar. Det är en skurkstat I vilka fikor hamnar dessa pengar i slutändan?

    Vad som händer i Somalia angår inte våra skattebetalare, det är ej vårat ansvar det är min inställning. Vi har verkligen inte råd att strö omkring pengar hur som helst. Även om de så bara handlar om 2 kr per medborgare lägger jag de hellre på här i Sverige.
     
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    De är skillnad på hjälp och hjälp men måste säga att Somalias statsskuld kommer längst ner på min lista. Gå ut på gatan och fråga hur många människor som bryr sig om Somalias statsskuld? De är nog en ytterst minoritet. 21 miljoner är inte mkt i sammanhanget men många bäckar små... Detta är bara toppen på ett isberg som visar att de inte behandlar våra skattepengar med respekt utan de strös omkring på fullkomligt vansinniga saker. Bästa medicinen mot detta är att strama åt deras skattkista rejllält då finns de bara utrymme till de saker som verkligen är nödvändiga,för det är väldigt enkelt att spendera sina egna pengar men är ändå lättare att spendera någonannas det är grundproblemet.

    Hade vi inte laggt ner försvaret Tex kan jag lova att de ej skulle finnas pengar till att lösa Somalias statsskuld. Sedan så påverkar knappast Somalias ekonomin våran ekonomi inom EU zonen så har svårt att se vart intresset ligger att hjälpa Tex Grekland som drar ner hela euron kan jag förstå men Somalia har inget med våran ekonomi att göra som jag ser det har man slängt pengarna i sjön.
     
    N6290 gillar detta.
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Till skurkarna i Internationella Valutafonden. Du kanske vill läsa på lite? Gissade du att vi skickar pengar till Somalia?

    Det är snack om en avskrivning av Somalias skuld till IMF för att de ska kunna låna nya pengar då de inte kan betala räntor eller amortering av lånen de redan har tagit.

    https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAEegQIAxAB&usg=AOvVaw2SRsYcR_cZqsGpYZfIogXz

    Pengarna i sig är pengar IMF redan har i särskilda konton för just det här scenariot. Men att medlemsländerna har en fordran till IMF för dessa pengar. IMF behöver ha godkännande att använda pengarna.

    Va? Vad är det för skillnad?
     
    Last edited: 16 maj 2020
    Millwad, eastbound och Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det där är väl ganska mycket ett icke-problem, eller borde vara i alla fall. Är det så att man i regel har bil så ser man till att man har en behållare av något slag (kanske en fin tygpåse...) där man har ett antal påsar av valfritt material. Skulle där vara tomt för att man schabblat med att bära ut, ja men då kan man ju köpa påse vid det tillfället och så har man en påse till som kan vara med i ruljansen. Har man då blivit tillräckligt irriterad på sig själv så kanske man omedelbart bär ut kassarna som ligger och väntar inne.
    En eller ett par hopvikta plastkassar tar i princip ingen plats alls i jobbväskan för den som inte åker bil. (Rejäla tygkassar kan ju vara lite mer skrymmande men det behöver inte vara "nono" med plastkasse bara man använder den flera gånger.)
    Det handlar om att att göra saker till en vana och det kanske tar ett tag till det sätter sig. Men har man viljan så är det verkligen inte värst krångligt.
     
  5. Bonterra

    Bonterra Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Fruktpåsar var naturligtvis ingen kassako tidigare eftersom de var gratis för kunderna (eller rättare sagt var kostnaden inbakad i priset på lösviktsvarorna).

    Bärkassarna är en annan sak dock, normal marginal på plastkassar är i storleksordningen 50-70% på priset före skatt. Det finns några gamla artiklar på bl.a. GP och SvD där man visar att t.ex. Systembolaget och Axfood drar in hundratals miljoner kronor om året bara på kassarna. Något säger mig att vinsten inte direkt har minskat sedan man dubblat priset jämfört med vad som nämns i artiklarna.

    Vad som är galet är att flera regeringsföreträdare (t.ex. Bolund) gång efter gång upprepar hur mycket pengar skatten kommer dra in år efter år, beräknat på dagens antal sålda kassar multiplicerat med skatten. Tror de verkligen inte att folk kommer dra ner på användningen?

    En annan galen sak är att två plastpåsar kostar mer än en liter bensin...
     
  6. aikelo

    aikelo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    910
    Mottagna gillanden:
    319

    MINA ENHETER

    Min lokala Ica har ett lager av plastpåsar som bör räcka juni ut. De säljs till det gamla priset.
     
  7. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Har faktiskt sett det på Systembolaget, de brukar sporadiskt ställa ut tomkartonger efter kassan för folk att plocka i. Är ingen stadig kund på bolaget så vet inte hur ofta det händer men som sagt, har sett att det har hänt.
     
  8. Bonterra

    Bonterra Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Jag var på den lokala glasbanken igår och har aldrig sett så många tomkartonger staplade utanför kassorna. Alla kunder som tog en kasse fick frågan om de inte hellre ville ha en gratis kartong istället.

    Win win - färre plastpåsar, billigare för kunderna och mindre avfall för butiken.
     
    N6290 och matssoderstrom gillar detta.
  9. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Det enda "tråkiga" är att kartongerna oftast är av well-papp som är återvinningsbart när det kommer sorterat från butiken medans från konsument så bränns det om man inte åker till återvinningsstationen och lämnar det där.
     
  10. Öland4ever

    Öland4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9.7" SM-T825
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1" SM-T515
    Man kan ju dela upp plastpåseskatten i två olika delar.

    Den ena är ju själva skatten på 3 kronor resp 30 öre och på det läggs momsen så slutnotan för svensken bli i realiteten 3:75 resp 38 öre.
    För den som shoppar sällan kan jag ju tillägga att de stora bärkassarna har belagts med 3 kronor i punktskatt + 25% moms och de små fruktpåsarna har belagts med 30 öre i punktskatt + 25% moms.
    Den här skatten har jag ärligt talat ingen uppfattning om. Har gått över till bärkasse i tyg, eller är det nylon, vid små dagsshopping och stora plastbackar att ha i bilen vid stormarknadsshopping.

    Däremot påverkar ju inte föroreningen av världshaven över huvud taget att vi vi punktskattbelägger plastkassarna. Det finns ju länder som med stora oceanångare åker ut på världshaven och dumpar sina sopor och har gjort så i årtionden. Det är väl enda anledningen till att det idag finns mer plast i synnerhet och sopor i allmänhet i världshaven än vad det finns fisk. :( ... :( ... :(
     
  11. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Tråd stängd då den går långt ifrån huvudämnet, likaså är ämnet i sig inte passande på ett teknikforum.
     
    eastbound, Zooklubba och jnsson gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.