Fråga: Funkar Chromecast till Samsung LE40A656A1C?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av lenamarsan, 16 maj 2020.

  1. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Som rubriken lyder:

    Kan man koppla en Chromecast (den enklaste modellen, som jag tror kallas "1 gen") till en gammal TV som lanserades 2007-2008 och heter SAMSUNG LE40A656A1C?

    Min mor har en sådan TV, och jag hade tänkt köpa en Chromecast till henne i present, för att hon t ex ska kunna se Netflix eller HBO.

    Det är en genuint menad fråga, så jag är inte hjälpt av svar av typen "Varför skulle man inte kunna det?" eller "Ja, det går, om TV:n är förberedd för det."
     
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    En Chromecast går att ansluta till allt som har en HDMI-ingång.
    Den TV du nämner har flera HDMI-ingångar så jag ser ingen anledning varför det inte skulle fungera även om jag inte provat på just den TV-modellen.

    Om du köper en Chromecast idag får du en gen 3. Gen 1 tillverkas och säljs inte längre.
     
    lenamarsan gillar detta.
  3. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Det går. Chromecast kräver HDMI och det har din TV.
     
    lenamarsan gillar detta.
  4. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Du behöver även ett Wifi med router
    Har din mor det?
     
    lenamarsan gillar detta.
  5. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Aha!

    Stort tack för upplysande svar.
     
  6. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Vilken otrolig tur att du sa det!

    Nej, hon har inte det. I hennes förening har Telia dragit in fiber, men att skaffa internetleverantör och koppla ihop allting ska man fixa själv, och det klarar inte hon. Så hon kör enbart på mobilt internet, och har således inte wifi.

    Ja, då går det ju inte, förstår jag.

    Synd!
     
  7. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    lenamarsan gillar detta.
  8. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Men hur ansluter hon till sitt mobila Internet? Har hon fått ett fristående LTE-modem av operatören? För då har hon sannolikt redan ett WiFi-nätverk hemma.

    Eller menar du att hon enbart surfar genom mobilen?
     
  10. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    "Fristående LTE-modem" vet jag inte vad det är.

    På mobilen surfar hon just "på mobilen", alltså med mobiloperatörens mobildata.

    På sin bärbara dator surfar hon med en s k "dongel" (?) med ett Sim-kort för surf från en annan mobiloperatör.

    (Off topic:
    Jag har erbjudit mig att hjälpa henne att utnyttja den fiber som redan finns i huset och kontaktat flera internetleverantörer, men allt faller på installationsbiten. Hon har ett metallskåp som suttit i hallen sedan 2009, fyllt av blinkande dioder i olika färger, knappar, uttag samt ett 10-tal fortfarande ouppackade kablar av olika färg, längd och utseende, allt orört. Har frågat styrelsen i hennes BRF vad man ska göra med allt detta och bara fått svaret att det får man fixa själv.)
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    lenamarsan gillar detta.
  12. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Skämtar du?!

    Det vore ju helt otroligt bra!

    Men det här låter ju nästan för bra för att vara sant. Vad är haken?

    Jag menar, om man bara behöver en "LITE-router" för att få trådlöst bredband i hela huset från ett litet simpelt Sim-kort - varför skaffar folk då "riktigt" bredband, med "riktigt" wifi?

    Det här skulle hon ju kunna ha även på landet, där det inte finns nåt som ens liknar bredband någonstans....

    Varje gång jag hälsar på henne - på landet eller i stan - i mer än 2 dar plingar det i min mobil om att jag omedelbart måste köpa mer mobildata.....
     
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    1. Databegränsningen som finns på mobila bredband
    2. Hastigheten. Ju fler som använder mobil nätverket i ert område ju mer belastning blir det vilket kan göra att hastigheten blir lägre.
    3. Pingen. Är högre än på fast bredband, samt ju mer belastning på mobilnätet i ditt område så kan också pingen gå upp
     
  14. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Hmm.

    1. Databegränsning: Går det att kvantifiera den, på något sätt? Eller exemplifiera? Hon är närmare 80 år gammal och spelar således inga spel.

    En genomsnittlig 3-månadersperiod förbrukar hon 25GB mobildata på sin mobiltelefon, och 8GB mobildata på sin dator, har jag tagit reda på.

    2. I stan bor hon i lägenhet i ett större bostadsrättsföreningsområde. Där är hon sannolikt den enda, eller en av mycket få, som använder mobilt bredband, eftersom det alltså är "förberett" för fiber i samtliga lägenheter.

    3. Ping? Vad är det för något?
     
  15. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    1. Begränsningen är att förbrukar du mer så kostar det mer. Med ett fast bredband betalar du oftast ett fast månadspris oavsett förbrukning. Därför brukar de flesta välja fast bredband för att det blir billigare om man förbrukar mycket.

    2. Den bästa lösningen kanske vore att aktivera fiberanslutningen och kunna surfa hur mycket man vill till ett fast pris? Då får man också möjlighet till högre datahastigheter än över mobilt bredband. Vill man t.ex. se HD-TV över internet är det oftast bäst att ha en fiberanslutning.

    3. Ping är hur snabbt datapaketen transporteras mellan din mobil/dator och internet. Kan kallas för 'svarstid' på svenska. De som spelar mycket datorspel online brukar gilla en låg ping (snabba svarstider). Om man bara "normalsurfar" har det inte så stor betydelse.
     
  16. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Vad har din mamma för mobiloperatör idag och hur mycket surf har hon?

    Dongeln med det andra sim kortet från en annan operatör, vilken operatör är det och hur mycket surf har hon där?

    Vad kostar båda tillsammans varje månad?

    Anledningen till frågorna är att du hos dom flesta operatörer idag kan välja hur mycket surf du behöver och en del erbjuder dessutom obegränsat med surf.

    Hon skulle helt enkelt kunna ha en operatör och välja tillräckligt med surf/månad. Sedan kan man från dom flesta operatörerna beställa ett extra sim kort som man kan använda i ett LTE modem för att dela internet till alla enheter.

    Alternativt kan man använda mobilen som en Hotspot så slipper man även kostnaden för extra sim kort och LTE modem.
     
    bernard gillar detta.
  17. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    1. Visst ja, så är det ju.

    2. Absolut, så är det tveklöst. Och jag har varit i kontakt med ett antal internetleverantörer, och fått offerter. Problemet är att vare sig mamma eller jag kan i stallet router m m och få det att fungera.

    3. Aha, då förstår jag. Om man tycker att det går segt att surfa, så är det alltså låg, eller dålig ping?
     
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kan vara ping, men det kan också vara så att det mobila nätverket i ditt området är väldigt belastad.
     
  19. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Hon har:

    För sin huvudmobil:
    Comviq 40GB, 245 kr/mån (senior-pris)
    Förbrukningen är 25GB/mån.

    För sin reservmobil:
    Tele2, 89 kr/mån. Vet ej vad abonnemanget heter. Förbrukning 0GB då mobilen är antik och inte går att surfa på. Dock ska hon snart köpa en ny reservmobil, som hon kan surfa på.

    För sin (bärbara) dator:
    Tele 2 Bredband, 4G Obly 20 GB, 199 kr/mån. Förbrukning: 8GB/kvartal.

    "Hotspot" vet jag inte vad det betyder. Men alla tänkbara lösningar måste vara på en sådan nivå att en 8-9-åring kan förstå sig på dom.
     
    Last edited: 21 maj 2020
  20. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Sammanlagt kostar alltså mammas 3 mobila abonnemang 533 kr.

    Jag hade fått uppfattningen att en aktivering av hennes fiberbredband skulle göra att hon sparade MASSOR av pengar.

    Men de internetleverantörer jag kontaktade kostade runt 350-400 kr/mån. Till det kommer en router, som hos de flesta antingen kan köpas för runt en tusenlapp. Plus att vi sannolikt måste ordna en datatekniker till mamma, som kopplar ihop allting, för gissningsvis ett par tusen.

    Så det känns lite som när min tidigare hyresrätt blev bostadsrätt, och alla sa att mina boendekostnader skulle halveras. Istället blev det nån hundring dyrare per månad (?)

    Den nuvarande surfhastigheten är hon helt nöjd med, även om jag tycker att den är extremt mycket långsammare än hos mig (som har fiber).

    Men visst, det bästa och mest självklara är ju att försöka aktivera fibern.

    Ska se om jag kan scanna och lägga upp instruktionen som mammas BRF-styrelse skickade ut år 2009, i samband med att hon fick nåt slags metallskåp i hallen som ser ut som ett kontrollrum på NASA inuti.

    Jag GRÄT när jag såg den, och skulle försöka hjälpa mamma. (Lider visserligen av psykisk ohälsa, men ändå).