NetOnNet/Andersson. Skräp eller...?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av geobjork, 11 feb 2020.

  1. NoNick2

    NoNick2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    807
    Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    Stock
    Jag har en nära bekant som är säljare på NetOnNet och vederbörande uttryckte sig så här gällande Andersson tv-apparater:
    "Vi har väldigt få garantiärenden på dessa, men personligen skulle jag nog lägga till ett par tusenlappar och köpa ett annat märke i stället för att köpa en Andersson 55"".
     
  2. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Andersson är, oftast, helt okej grejer. Ska du ha som din "huvudsakliga" TV i hemmet skulle jag också ha gått upp till ett annat märke. För en "extra" TV i typ sovrummet eller något tycker jag Andersson fungerar bra. Jag har lite av deras prylar här hemma, kablar, luftrenare och diverse småprylar. Det mesta har fungerat bra, förutom HDMI-kabel. Inga lyxgrejer, men det gör sitt jobb.
     
  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Alla Andersson smågrejor jag har köpt har fungerat prickfritt, (utom ficklampan). Mycket bättre än priset skulle antyda.
    Kvaliteten till ficklampan ligger i hur NetOnNet skötte garantien. Oklanderligt! När den saken var ordnat har lampan funkat utan felslag. 49 kronors lampa! Motsvarande av andra märken kostar 200:-, pluss/minus.

    Jag är speciellt förvånad över AA och AAA batterierna. Hur dom klarar sälja dom för 19 kronor för ett 10-pack. Satt in två Andersson AA batterier i fjärrsensorn till en väderstation, utomhus, för 9 månader sedan, och dom trallar fortfarande i väg utan problem. Bättre än många andra "fullpris" batterier jag har använt.
     
  4. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
  5. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Nej, men billigt ändå. Förra gången köpte jag 1x30-pack AA och 1X30-pack AAA för 49 kronor styck. NetOnNet säljer fortfarande 10-pack för 19:-
    Datumstämplad 02.2022, men jag räcknar med att jag skall förbruka dom innan dom självdör.
    Gissar att relavtivt kort levetid kvar är orsaken till lägre pris på 30-pack, eller som det egentligen är, 3x10-pack.

    En orelaterad fråga, hur får du till att markera ditt svar med enbart min profilbild och användarnamn, utan att mitt inlägg kommer med?

    NetOnNet 30-pack batterier.png
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Man skriver @ och sedan användaren man vill pinga utan något mellanslag mellan @ och namnet
     
    geobjork gillar detta.
  7. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    @jnsson@jnsson

    Jamen visst funkar det.
    Jag litar till 100% på dig, men måste testa för att själv vara stolt av att behärska något efterlängtad nytt. Tackar tackar!!
    Det här förenklar när man skall skriva en reply, och eventuellt lägga ut en bild samtidigt. Jag har en tendens att få alla möjliga fel på ordningen och måste ändra och ändra innan det blir rätt.
     
  8. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    @geobjork@geobjork Okej. Jag köper dock uppladdningsbara batterier då jag tycker engångs är oerhört slösaktigt. Det går åt många, många gånger mer energi att tillverka ett batteri än vad batteriet innehåller.

    Eneloop är sjukt bra batterier! Självklart är det dyrare, men du kan ju ladda dom, så det betalar tillbaka medtiden!
     
  9. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    @ajo.lill@ajo.lill

    "Got your Point"!
    Min förbrukning av batterier är en lång historia som jag inte skall plåga Swdroid med, men den korta varianten, fick min balkong inglasad i höstas, och bestämde mig för lite experimenter som kräver båda AA och AAA. Jag var osäker på hur uppladdbara håller ute i frysgrader, och osäker på om mina experiment skulle fortsätta nästa vinter. Jag har en rätt så delat erfarenhet av uppladdbara i fjärrkontrollen till TV:n, så därför inhandlade jag dessa billiga, som faktisk är mycket bättre än förväntad. I mitt inlägg tog jag enbart hänsyn till pris och inget annat.
    I dagsläget ser det ut för att min batteriförbrukning kommer att avta ganska kraftigt.

    Du har rätt, man vill ju inte ha Greta knackande på dörren en natt, hon lär vara rätt så svårmanövrerad när hon vänder vrångsidan ut, vad jag förstår. (Donald T körde huvudet i väggen :P). Dock om hon kommer, vill hon upptäcka en hel del andra miljöförstörande electroniksynder i mitt hem, så jag är nog friterad hursom, aven om jag slutar helt med engångsbatterier.

    Btw, det mesta vi pratar om här på Swedroid tillhör väl inte miljöförbättringar precis...? Men det är en helt annan historia.
     
  10. pjm1891

    pjm1891 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    907
    Mottagna gillanden:
    763
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    Köp IKEA ladda istället för Eneloop!
    Panasonic Eneloop vs IKEA LADDA | Are They The Same?
     
    ajo.lill gillar detta.
  11. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    @ajo.lill@ajo.lill
    Jag ser nu att jag trasslade in mig i ett missförstånd här. Jag läste ditt inlägg som miljökritik, det är ju det man är van vid nu för tiden när det är tal om energiförbrukning och slösaktig...! Sorry!
    Hadde jag kollat lite mer noga på listan i din profil skulle jag fattad att det inte rörde sig om vara sig miljö eller ekonomi.
    Uppladdbara batteri? Nej, det har jag tillräckligt för att täcka mitt behov.
     
  12. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    @geobjork@geobjork Jo visst var det en miljöaspekt i det! När jag säger att det känns slösaktigt så menar jag såklart miljömässigt slöseri, som att det går åt 50 gånger batteriets kapacitet för att tillverka det. Därav är ju ett uppladdningsbart långt mer både ekonomiskt och miljömässigt bättre.

    @pjm1891@pjm1891 Jäklar! Hade ingen aning om att Ikea låg så högt i kvalitet. Då är det kanske svårt att motivera Eneloop. Tack för det tipset!
     
    pjm1891 gillar detta.
  13. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Miljöaspekt eller miljöparadox...?

    Milöparadox.png
     
  14. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Mjaa, jag har svårt att tänka mig att ett uppladdningsbart batteri har någon baksida gentemot vanliga batterier. :) Men, det är en diskussion för en annan tråd och dag!
     
  15. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    När det gäller uppladdbara batterier vs engångs har du helt rätt. 100%! Det var den här listan jag tänkte på när det kommer till miljöparadox.
    HTC Wildfire > LG Optimus 2X > Motorola RAZR XT910 > LG G2 > OnePlus One > LG G3 > LG G4 > Huawei P9 > Nexus 6P -> Xiaomi Mi Mix 2 -> Google Pixel 3 XL -> Samsung Galaxy Note 10 Plus (Ex)
     
  16. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    @geobjork@geobjork Hahaha! Ingen är väl perfekt. ;) Alla mina telefoner hittar dock nya ägare, så jag har inte massor liggande i en låda eller så!
     
    geobjork gillar detta.
  17. Öland4ever

    Öland4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9.7" SM-T825
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1" SM-T515
    Jag läste för en tid sedan att NetOnNets varumärke "Andersson" tillverkas av turkiska Vestel, som säljer produkter under varumärkena Techwood, Graetz, Finlux, Luxor och Vestfrost.

    Trist att turkiska Vestel har köpt upp det en gång i tiden helsvenska elektronikmärket "Luxor" som en gång i tiden låg i Motala.

    Vestels produkter har jag för övrigt ingen uppfattning om.
     
  18. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 145
    Mottagna gillanden:
    4 840
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  19. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 037

    MINA ENHETER

    Det är väl på samma tema som ICA Basic eller Konsum Blåvitt.
     
  20. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 145
    Mottagna gillanden:
    4 840
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jo fast om de (Vestel) har köpt upp varumärken som Finlux så varför inte använda dem.
    Fast den långsiktiga planen kanske är att använda Vestel i framtiden. Ungefär som TCL, de använde tidigare andra varumärken men nu går de all in på sitt eget.