Fråga: Nummerblockering.

Diskussion i 'Allmänt' startad av geobjork, 19 maj 2020.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag har en tfn.nummer blockeringsfunktion på min Moto G8 Play. Har under tiden blockerat rätt så många spam nummer, funkar mycket bra.

    Nu undrar jag om detta är en funktion som följer telefonen eller SIM kortet? Eller är det en Android funktion? Mao, om jag flyttar SIM kortet över till en annan lur, måste jag då börja på nytt eller får jag med min långa blocklista till den nya luren?
     
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Telefonfunktion
     
    geobjork och R3b0rn gillar detta.
  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER


    Specifikt en Motorola funktion?
    Undrar om det går att antingen få in blockeringslistan på SIM kortet eller om det går att kopiera över den till en annan telefon?

    Den här funkionen har varit fenomenal! Spam callers som har ringt gång på gång, flera gånger om dagen, är borta när de är blockerad med denna.
     
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag har ingen aning om hur det går att flytta mellan mobiler, men vad jag har gjort med många nummer istället för att blockera är att jag lagt in dem i en särskild kontakt som sedan antingen blockerats eller fått tyst ringsignal. Kontakten (som innehåller massor med nummer) följer då med till alla enheter jag loggar in med Google på.
     
    geobjork gillar detta.
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Om du kollar i Google Drive-appen --> Säkerhetskopior (gömt under hamburgermenyn uppe till vänster) --> [Telefonens namn] --> Appdata så finns en lång lista över saker som följer med i backupen. Längst ner bör det finnas en punkt som heter com.android.xxx där xxx är något i stil med "blocked numbers". Dubbelkolla om du ser detta alternativ, och om den punkten i listan är åtminstone några kilobyte i storlek och uppdaterad hyfsat nyligen. I så fall ska dina blockerade nummer följa med till nästa telefon, så länge du lyckas ladda ned backupen på din nya telefon (finns ju några begränsningar i det avseendet tyvärr, bland annat att din nya telefon måste ha samma Android-version eller en nyare).
     
    Leo83 och geobjork gillar detta.
  6. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    @Asawi@Asawi Ja just det, nu när du nämnar det! Det gjorde jag också på en lur för några år sedan. Undrar om det inte var du som hadde ett inlägg om just den saken då också? Tackar, det är en lösning.
    Dock min lista med blockerade tel.no och SMS, över 100 stycken, kan jag tydligen inte göra något med, inte ens kopiera. Ser ut för olika lurar har olika lösningar. I Motorola kan jag bara blockera nummer, inte kontakt.
    Förbannade spamidioter!!

    @N6290@N6290 Google Drive är en tjänst jag inte har använt tidigare, här är jag helt "analfabet".
    Följde din beskrivning och gjorde en backup. Helt riktig, där ligger en fil som heter "Blocked Numbers".
    Nu undrar jag om jag inte skaffar en Motorola, vill en annan lur vara kompatibel med funktionen "Blocked Numbers"? Jag ser där ligger en hel del appar som är specifika för Motorola, som jag gissar inte vill vara kompatibel med ett annat fabrikat...?

     
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Vad exakt heter punkten, "com.android.blocked.numbers"?

    Vill du vara HELT säker på att det fungerar så borde du testa att återställa en säkerhetskopia till ett annat telefonmärke än Motorola, men i allmänhet så är de inställningar som laddas upp den vägen systemövergripande och borde fungera oavsett telefonmärke. Men Android-telefoner kan ju ha egna "Telefon"-appar och det skulle tänkbart kunna ställa till med krångel. Jag TROR i varje fall att listan över blockerade nummer ska kunna återställas till alla telefonmodeller. Ungefär som att SMS kan återställas oavsett telefonmärke, och oavsett vilken sms-app som ens telefon använder.
     
  8. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Var tvungen att göra screenshot i landscape för att få med hela filnamnet.

    Uten navn.png
     
  9. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Det är nog ett större projekt än jag har möjligheten att utföra. Dock ligger det en fil i säkerhetskopian som heter "Phone" (kör med Engelska som systemspråk). Det är i den jag normalt gör nummerblockeringarna. Undrar om den appen kan "återställas" i ett annat märke än Motorola?

    Btw, är det möjligt att återställa en bestämd app från Google Drive, eller återställer den antingen hela säkerhetskopian eller inget?
    Det var interessant med säkerhetskopia i Google Drive, man lär sig något nytt hela tiden!

    Uten navn.png
     
    Last edited: 20 maj 2020
  10. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

  11. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
  12. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Kan bara hålla med här. För några år sedan blev jag nedringd i parti och minut, enda lösningen var att gå in på alla nummerupplysningstjänster och be dom plocka bort mitt nummer. Det hjälpte åtminstone till att få företag jag inte är kund hos att sluta ringa, problemet är att de då ringer sambon istället. NIX hjälpte inte ett skvatt.
     
  13. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    jag finns på eniro och dylikt. är nixad och har max ett samtal i halvåret. senaste var faktiskt en religös sekt (några som tydligen får ringa ändå). har alltid när det ringt sagt NIX telefon och krävt att de tar bort mig från telefonlistorna. Problemet är att man redan finns på en hel del listor och dessa säljs mellan företagen. listorna kollas inte mot nixregistret kontinuerligt utan endast när de sätts upp eller om man hävdar nix. Det tar ett tag innan man är borta ur alla listor som cirkulerar. Innan nix hade jag 3-7 samtal om dagen då mitt telefonnummer var "begagnat" och tillhört någon med namn dick.