Tips: Xiaomi M365 Pro (2019)

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Mart1neZ, 17 feb 2019.

  1. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Ja det blir ju lite jobbigt när när grannen kommer joggandes förbi en ;)
     
  2. Crude1

    Crude1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ni som köpt en demoscooter från Mi-store och fått den "lite" märkliga versionen 5.5.1 på era scootrar. Jag har varit i kontakt med dom och dom var otroligt bra och tillmötesgående att ha med att göra. Är ni missnöjda så rekommenderar jag er att ta kontakt med dom för att få hjälp att lösa problemet på ett eller annat sätt. Jag valde att lämna tillbaka min scooter men jag är säker på att dom skulle kunnat lösa det på annat sätt också. All heder åt dom, snyggt att acceptera ansvaret för problemet utan tjafs. Så även om jag var missnöjd med produkten jag fick så är jag ändå en nöjd (med hanteringen) kund i slutändan. :)Känns väldigt bra då jag gillar Xiaomis grejer och det hade varit surt om jag känt att jag inte ville handla därifrån igen.
     
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 689
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Snyggt jobbat! Verkar som det är mycket bättre rutiner på Mi-store nu i sådana fall.

    Tidigare var det lite brist på bra omdömen nämligen, särskilt vad gäller supporten, men både här och i tråden för luftrenare har det varit strålande omdömen i nära tid.
     
    Crude1 gillar detta.
  4. Crude1

    Crude1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Gick från lite kyligt undrande om vad jag menade till full förståelse i slutändan. Nu vet dom helt klart om problematiken. Inser i efterhand med den info jag fått att det inte var deras mening på något sätt att ställe till det med funktionaliteten, utan vad jag förstår så bytte dom systemborden för att försäkra sig om att alla scootrar skulle vara helt ok när dom gick iväg. Men så kan det gå...
     
    bernard gillar detta.
  5. RasSca

    RasSca Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2018
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    11
    Om någon är sugen på att köpa min m365 PRO i Stockholmsområdet så är det bara att hojta! Kört typ 4-5 mil.

    Köpt utrustning för ca 600kr. Trimma med gonka till 32km/h.

    Nypris 5890. Säljer för 5500:-
     
  6. TheIrishMan

    TheIrishMan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2019
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    7
    Hej,
    Vad bra! Fick du något annat alternativ än att lämna tillbaka? Demoscootrarna var ju ganska prisvärda och man vill ju inte gärna lämna tillbaka dom utan det jag hade velat är att man får den felaktiga komponenten utbytt.
     
  7. time2catch

    time2catch Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2019
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    9
    Hej! Har inte uppdaterat på länge och råkade göra misstaget i veckan. Nu verkar det som att så fort jag kör med cruise control så begränsas hastigheten till 18 km/h, oavsett om jag kör på D eller S. Går det att ta bort denna spärr? Jag har iphone och använder mig av xiaomi home appen.
     
  8. Scooter

    Scooter Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Köpte precis 2 st. Och nu i efterhand tänkte jag på vad som skulle hända ifall t.ex batterierna går sönder lite längre fram? Har lite svårt att hitta reservdelar jämfört med den tidigare versionen, speciellt batterier, finns det?
     
  9. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Allt verkar lätt att hitta på nätet förutom just batteri till Pro varianten. Går ju att beställa utomlands om inte annat.
    Det är rätt bra celler i dessa batteri så jag misstänker att 10års livslängd inte är några som helst problem om du inte låter batteriet stå helt urladdat. Oavsett så tror jag att batteriet kommer att överleva scootern många gånger om. Slutar batteriet att fungera så är det förmodligen någon lödning/koppling och går att fixa.

    Bara vad jag tror så att säga :) Är inge expert!
     
    bernard gillar detta.
  10. Scooter

    Scooter Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Tänkte lite på att man möjligtvis inte hittar några just för att ingen har haft problem med det än, vilket vore jättebra ifall det skulle stämma. Hade ingen aning om den långa livslängden så ifall det stämmer med ca 10 år (ifall man sköter batteriet) så är jag mer än nöjd.

    Tack så mycket för svaret :)
     
    Gargo gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 689
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    10 år är kanske lite optimistiskt, men inte omöjligt. Jag skulle dock räkna med 5 år om man kör någorlunda regelbundet. Runt 800-1000 cykler bör man klara idag utan en nämnbar förlust av kapaciteten.

    Men tömmer man batteriet helt så gott som dagligen och alltid laddar 0->100 är det nog 2-3 år eller så man får räkna med, då det sliter mest.

    Tömmer man sällan batteriet, utan i regel håller sig på 30%+, så ökar livslängden betydligt. Det är också fördelaktigt om man inte laddar fullt varenda gång. I alla fall om man får tro Battery University: How to Prolong Lithium-based Batteries - Battery University

    upload_2020-5-14_17-27-59.png
     
    Last edited: 14 maj 2020
    Gargo gillar detta.
  12. ENDOSKELLETONT800

    ENDOSKELLETONT800 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2009
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Ja , xiaomi säger ju själva att batterierna som sitter i pro ska hålla minst 80% efter 300 laddcykler , ca 750 mil så det verkar onekligen vara bra celler i dem. Lite mer skeptisk till vad man ska tro angående hur mycket man ska ladda upp sina batterier. Urladdningar till botten är ju inget bra men att ladda dem till 100% behöver man ju ibland så att BMS kan balansera ut spänningen mellan varje cell och om det var menat att ladda till 80% så hade ju bms slagit av laddningen vid den nivån från fabrik.
    Sen vill man ju ha den maximala volten för kraft och körsträcka tillgodo av ett fulladdat batteri istället för 80%, iallafall jag.
     
    bernard gillar detta.
  13. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Överdrev kanske några år ;P
    Ville mest poängtera att risken för att slita ut batterierna nu för tiden är rätt svårt. Mycket större risk att resten av Scootern ger sig först. Jag har haft mina två M365 Pro i bara några månader och vill redan uppgradera till något starkare ^^
     
    bernard gillar detta.
  14. Gustavost@live.se

    [email protected] Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2012
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag har också svårt att tro att själva battericellerna i sig skulle ge upp före skotern i övrigt.

    Räknar man lite kort på 300 laddningar och typ 3 mil räckvidd per laddning så skulle batteriet alltså hålla i 900 mil vilket jag tyvärr har lite svårt att tro att scootern i sig gör, även om det såklart vore nice. Min 365 pro som har gått längst har snart 200 mil på mätaren och jag skulle uppskatta att den kanske har samma livslängden kvar baserat på typ hur styret, bromsar och hjulen känns jämfört med ny. Men då kör jag ganska hård stadstrafik mest. Glider man superslät landsväg utan varken gupp eller svängar så håller den såklart säkert längre.

    Med det sagt så tycker jag att en hållbarhet för hela scootern på 300+ mil är rätt bra det ändå. Jämfört med vad man får för elcykel för ca 5500 kr så tror jag inte att en sådan hade rullat speciellt mycket längre den heller, och den hade inte varit i närheten till lika rolig eller praktiskt att köra.
     
    Gargo gillar detta.
  15. LDRLR

    LDRLR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2013
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Min broms slutar fungera när batteriet är fullt. Måste köra en 5-10 minuter innan den börjar ta, vet någon lösning på det här?
     
  16. Tryckvagen

    Tryckvagen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2020
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    När batteriet börjar komma ner mot <50% så trycker jag den blir ganska mycket slöare i uppförsbackar. Upplever ni samma?
     
  17. LDRLR

    LDRLR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2013
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Man märker redan under 80÷ att det blir sämre ,.men mer påtagligt ju lägre batterinivå sjunker
     
    Gargo gillar detta.
  18. Gustavost@live.se

    [email protected] Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2012
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag upplever ungefär samma på min M365 pro, min vanliga m365, kompisens ninebot es2 samt även i viss mån på familjens elcyklar.

    Jag tror att det i fallet med elsparkarna dels är en fråga om en mjukvaruinställning för att vara skonsam på batteriet och få ut lite längre räckvidd samt även en ren fysisk aspekt av att batteriet helt enkelt inte kan leverera lika mycket watt när det börjar laddas ur. Man märker även på elcykeln att den blir svagare när batteriet börjar bli tomt, men skillnaden är inte lika märkbar.

    Mjukvarubiten skulle du teoretiskt kunna justera genom att ändra batteriets mjukvara, det finns väl olika bms mjukvaruversioner att använda sig av som jag förstår det även om jag inte är speciellt kunnig. Dock kvarstår ju biten att batteriet helt enkelt inte kan leverera lika mycket watt när det börjar laddas ur eftersom att bland annat spänningen sjunker med batteriets urladdning och denna del kan du egentligen inte göra något åt. Jag tror att det märks tydligare på elsparkarna jämfört med en elcykeln därför att batteriet i elsparkarna belastas betydligt hårdare (högre belastning i förhållande till batteriets kapacitet) jämfört med i en elcykel.

    Min lite tråkiga lösning på problemet är att alltid ladda sparken full efter användning. Det fungerar dock såklart inte om man tänkt åkt väldigt långt på en och samma laddning och behöver tömma hela batteriet. Har man tänkt åka väldigt långt på en och samma laddning är det kanske iofs bra att sparken reducerar motorstyrkan lite så att man kommer längre och att man därför kan acceptera något svagare motor.
     
  19. Yurnero

    Yurnero Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Vad rekommenderar ni för lås till en M365Pro? Helst vill man ju ha något som är lätt att ta med sig, vissa säger att dom inte rekommenderar bromsskivlås eftersom det enkelt går att få bort hjulet. Men samtidigt så borde man väl inte lämna sin elscooter låst länge utan mer om man ska snabbt in och handla osv?
     
  20. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Jag kör personligen Biltema lås för typ 69kr på mina scooters. Duger gott när man bara skall vara inne och handla mm. Bryr mig inte det minsta om vissa kan knäcka koden. Bör ju se ganska mysko ut om någon försöker menar jag. Skulle inte låta min scooters stå för länge utan tillsyn!
    Ser dessutom rätt okej ut och fästet funkar perfekt på 365 Pro :)

    Kombinationslås
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 16 jun 2020
    drewN gillar detta.