Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

  1. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Touran har jag inte tänkt på faktiskt. Visste inte att den finns med sju sittplatser.

    Håller nog värdet klart bättre än en Peugeot eller Nissan..
     
  2. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3

    Inget fartvidunder eller överflöd av lyx. Men ägandeekonomin bör vara rätt god, likaså åkkomforten och pålitligheten (trots att det är en VW)
     
  3. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Vad tror du om diesel/bensin?

    Direktinsprutade bensinmotorer är ju klart snålare än de gamla asen med strypspjäll. Å andra sidan är det fortfarande en viss skillnad i förbrukning.
     
  4. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3

    Jag kör diesel eftersom jag ligger på 3000+mil per år. Främsta skälet är att dieselmodellen av min bil (Kia) har serviceintervall 3000mil/24 månader, mot bensinarens 1500mil/12 månader. Samt att den lägre förbrukningen gör att jag har mer pengar i plånboken istället för i tanken..

    Hade jag köpt ny bil i dagsläget hade det nog blivit bensin då skillnaden i förbrukning inte är gigantisk. Samtidigt är dieselbilar hårt beskattade och ofta dyrare i inköp, svårt att få ihop kalkylen då om man inte kör fenomenalt mycket.
     
  5. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    På en 5008 är diesel 10000 kr dyrare. Räknar man med 2 kr/mil bränslebesparing så kör man in det på 5000 mil. Sedan är skatten lite högre. Kanske går på ett ut..
     
  6. Axan

    Axan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    1 525
    Mottagna gillanden:
    568
    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max
    God Kväll,

    Då vi flyttat lite utanför stan nu har vi lite längre pendlingsavstånd (ca 3mil enkel resa). Vår V50 håller inte måttet längre så vi kikar lite på nytt. Vill folket ge oss lite rekommendationer. Frugan är sugen på en XC60 men jag tycker dem är lite föråldrade till vad dem kostar.

    Budget: 250.000kr, helst betydligt mindre :)
    Krav: Automat, helst under 6000mil.

    Vad kör ni själva för bilar?
     
  7. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Är det SUV ni vill ha eller är storleken på bilen underordnad era andra krav? Behöver ni stort lastutrymme och plats för flera?

    Själv kör jag Kia Cee’d. Med er budget borde ni få en helt ny utrustad med automat. Alternativt en bättre begagnad Optima om man vill gå upp ett snäpp i storlek och komfort. SUV:en Sportage är väl rätt trevlig den också om det är SUV som står högst på önskelistan. Är nöjd med Kia, rimliga ägandekostnader och bra garantier.

    Ett annat förslag är Mazda och då kanske främst Mazda 6. Lite roligare att köra, bra garantier och Mazda håller god kvalitet. Hade jag varit i bilköpartagen hade Mazda 6 legat högt upp på min lista.

    Jag gillar förnuftiga och prisvärda bilar :-)
     
    thexps gillar detta.
  8. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Ut och testa, hitta något du och frugan trivs med.
    För den summan får du inte något skit skulle jag vilja påstå.

    Kör själv en Outlander phev 2019, trevlig bil. Men något föråldrad interiör. Hade nog valt en Kia Optima om jag gjort samma val idag, mer utrustning. En beg. Optima phev bör gå och hitta för dom pengarna. Tycker Volvo, Mercedes, BMW och Audi har blivit tok för dyra, speciellt om man vill ha lite utrustning.
     
  9. benknackan

    benknackan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2011
    Inlägg:
    1 295
    Mottagna gillanden:
    3 243

    MINA ENHETER

    Jag och sambon hade ungefär samma tankar i höstas, dock utan att riktigt ha så långt till jobbet samt kanske snarare viktigt att det var gott om utrymme. Men vi föll tillslut för en Passat GTE, personligen aldrig varit mer nöjd med en bil och känns ju helt rätt att kunna köra med till och från jobbet, så det är ju första frågan skulle jag säga går det att ladda för er på jobbet?

    Budgeten för oss var max 300tkr men helst betydligt lägre, men som så ofta sig bör hamnade vi tyvärr högt i budgeten...

    Mvh // Joakim
     
    Last edited: 19 maj 2020
  10. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Kika på Mazda 6 eller CX-5 (om ni vill ha SUV), väldigt trevliga automatlådor, bra körglädje, driftsäkra och billiga i service.

    Väl påkostad Kia funkar också som flera tidigare skrivit.
     
  11. Axan

    Axan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    1 525
    Mottagna gillanden:
    568
    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max
    Med två barn känns det bra med lite utrymme ja :) SUV generellt har ju inga jätte utrymmen i bagaget så det vet jag om. Mazda CX-5 har vi också kikat på en del, har provkört och tyckte den var rätt trevlig. Det som avskräcker är att många tydligen har problem med deras diesel motorer samt att den kan vara lite väl bullrig i kupén.

    Ska kika lite med på Optiman.

    Vad har ni för förbrukning på GTE? Hur ser det ut med batteri till dessa bilar, dyrt när det behöver bytas?

    Se svar på citat längre upp. Ska även kika på Optiman lite mer.
     
  12. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Vi kör en Skoda Superb automat diesel 4wd grymt nöjd. Dock har vi ägt den i ett par månader bara, första servicen för oss blir nu i månadsskiftet. Men den är stor rymlig, rätt låg skatt(2018 årsmodell) Gick från en vw golf tdi 2015 variant innan. Stor skillnad på flera sätt även om golfen var trevlig på sitt sätt.
     
    Axan gillar detta.
  13. Axan

    Axan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    1 525
    Mottagna gillanden:
    568
    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max
    Vi har haft en Superb 2014, riktigt trevlig bil. Vad har ni för förbrukning?
     
  14. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Är rätt blandad körning, men ligger väl snittar kanske 0.7, kan absolut köra både - samt + över de. Har kört några lite längre körningar då går de gå ner mot ca 0,5 samt inga problem att köra på 085 heller om det är enbart stadskörning etc. Men över de hela nöjd. Men kommer man får en golf 110hk diesel som aldrig någonsin var över 0,5 så var man bortskämd, men det tar man igen nu i allt annat :)

    Så ni bytte till en v50 från en superb? ni behöver inte sizen alltså?! Varför jag föreslog superb var för att din sambo sneglade på en xc60, kollade med lite på de, samt v90 men valet föll på skoda, som förövrigt är min första skoda bil.
     
  15. Axan

    Axan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    1 525
    Mottagna gillanden:
    568
    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max
    Vi sålde Superb då den hade gått ganska långt. V50 köpte vi av granne då vi fick den för ett grymt pris. Då körde frugan bara 2-3km men nu är det lite längre.
     
  16. benknackan

    benknackan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2011
    Inlägg:
    1 295
    Mottagna gillanden:
    3 243

    MINA ENHETER

    Vet faktiskt inte alls hur det ser ut med batteri om de skulle behöva bytas, men gissar att ja det är säkert rejält dyrt :/ Förbrukningen är desto bättre dock! Över de cirka 700 mil vi har kört så ligger vi på ca 0,23 l / mil.

    Snittar ca 0,45-0,5 på längre resor (20+ mil) med laddat batteri.

    Mvh // Joakim
     
    Axan gillar detta.
  17. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Bilen kommer vara rasad när batteriet är dåligt av användningsslitage. VAG har medelmåttig kvalité i övrigt.
     
  18. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Börja läsa lite på nätet, välj ut ett par tre-fyra bilmodeller som ni sedan åker och provkör och granskar lite noggrannare. Kolla servicekostnader, vilka delar ska bytas när (tänker främst kamrem/multirem) garantier och garantivillkor kopplat till serviceintervall.

    Kia t.ex hade en tolerans på +200mil och två månader(?) på överskridande av service för att garantin ska fortsätta gälla. Det är nedskrivet till 0mil och 0månader på nyare modeller, minsta överskridande så ryker garantin (generellt)!

    Vill även slänga in ett måhända lite udda förslag, Opel Insignia! Fått goda omdömen hos bl.a Vi Bilägare som haft den i sitt långtidstest. Kört en själv endast en kortare resa, men intrycket var gott och komforten var riktigt bra! Kombin lastar rejält och utrustningsnivån är generellt hög, med en vettig prislapp :)
     
  19. Axan

    Axan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    1 525
    Mottagna gillanden:
    568
    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max
    Tack, ska göra som du skriver.

    Någon insignia blir det inte för min del då min vän har en och den står på verkstad mer än på hans parkering.
     
    Jockmokk gillar detta.
  20. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    En kandidat bortsållad :-)
     
    Axan gillar detta.