V90 är fläskig bil, det är kryssare för motorväg. Inte någon köra korta resor, den är otymplig på alla sätt, xc70 är bättre än v90 där.
V90 har inte några större issues med motor eller drivlina men det handlar om el, kaross issues med mycket barnsjukdomar. Motorn är från 2014/15 och utvecklas ständigt, jag tycker den är kanonfin både bensinaren som dieseln. Hade det blivit en v90 för mig hade jag valt V90 CC men det är över en halv mille. Orimligt
Annars tagit sista årsmodel av V70 classic(fullt utrustad, sista tillverkningsåret av generationen), går inte få finare bil. Ja gammal indredning idag men bästa modellen all time sen början av 2000 talet [emoji106].
Gällande BMW så är inte 2.0l dieslarna något större issue, några få haft kamkedje problem, vanligare på gamla bensinarna faktiskt, speciellt 4cylindrarna. Säkraste men även dyraste är 6 cylindrig diesel, monster till motor.
Kaross är F/G serien trevligast och luftfjädringen är INTE ett stort issue. Det är mycket simpelt system, luftbälgar av gummi som ger med sig var 8000mil ungefär pga vårt klimat, värre på grusvägskörningar. Kompressorn går inte sönder om den inte går varm(vid större läckage som man ignorerar) kostar runt 8-10kkr bara kompressorn. Bälgarna runt 5000kr i material på eftermarknadshemsidor. Runt 30min byte av den som inte har tummen mitt i handen. Men behöver inte va mekaniker!
Så va inte avskräckt av just detta issuet, men man bör se historik om bälgarna blivit bytta någon gång. Om inte? Budgetera för nya bälgar då.
Växellåda, drivlina, inga större issue. Elfel en del för dom som har oturen att spolarslangar spricker i kabelstammarna (ofast pga is i slangarna), annars generellt inget super vanligt issues på motor.
Största issuet är nog klassiskt BMW, vibrationer på bromsar framvagn. Har man det blir det ibland dyrt att få bort. Köper man en bil så skall högre hastigheter testas med bilen och bromsa lätt lätt lätt på pedal i dom högre hastigheterna, vibrerar det? Köp ej, vibrerar det inte? Ja då är den OK.
Jag personligen haft 520d 2.0 diesel 2011 F11 = kombi. Var riktigt trevlig. Bästa dragbil släp PGA luftfjädringen.
BMW 3serie måste man se som en 2sitsig bil med litet bagageutrymme.. Typ en stor 1serie. 3serie är fruktansvärt tajt, liten. Dålig isolering och allmänt trpkigare komfort. Fördelen med dom lägre serierna är just att dessa har mycket mycket mer körglädje av 2 orsaker = lättare karrosser samt bakhjulsdrift på lättare karrossen. [emoji106] Helt enkelt rolig å ratta om man har mer än 200hk i motorn. Men 3serie kombi är mindre än V50!
VAG har jag alltid varit allergisk emot just för att det är verkstadens inkomstkälla, står för majoriteten av inkomsterma för det är varje jäkla år reperation på deras bilar. Är det inte bromsokshaveri är det elfel, är det inte elfel är det sensorer eller givare eller svänghjul. Ja jag gillar dom INTE för dess undermåliga kvalitet.
Men relativt lätta att skruva med, okej-ish reservdelar, forumhjälp är gigantiska, finns inte felet och avhjälps inte av google har du unikt fel som kan va dyrt i slutändan [emoji23].
Men Skoda Octavia är nog den trevligaste bilen, prisvärd, snygg och stor jäkla bil invändigt sett till utvändiga mått. Medelmåttig isolering mot övriga märken men bara "lite" sämre än VW/Audi men per krona är Skoda mycket bättre val. Seat har också vettigare prisbilder men modeller har jag ingen favorit.
Click to expand...