Google Chrome aktivering

Diskussion i 'Applikationer' startad av Bjervus, 18 maj 2020.

  1. Bjervus

    Bjervus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej! Någon som har tips på hur jag kan hindra Google Chrome att aktivera sig själv hela tiden? Kan avaktivera den 3ggr per dag men likafullt så aktiverar den sig själv och börjar ladda ner uppdateringar.
     
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Vad menas med aktiveras?
    Webbrowsern ska självklart inte börja ladda ner saker utan tillåtelse, låter nästan som att du oavsiktligt gett någon sajt tillåtelse att göra så, vad är det som laddas ner?
    Kan man ser vilken sida som det laddas ner från?
    Har du testat att återställa appen?
     
  3. Bjervus

    Bjervus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vad som menas? Om jag avaktiverar en app så skall den inte kunna aktivera sig själv gång på gång, eller menar du att det är normalt beteende av en app/Program?
     
  4. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 010
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Fast Chrome brukar inte ladda ner uppdateringar, det sköts normalt sett av Play Store. Förmodligen den delen som väcker en del frågor.
     
    Last edited: 18 maj 2020
  5. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Och där slutar jag hjälp till, lycka till.
     
    frassedylan och keyser gillar detta.
  6. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Om man har appar som använder sig av webviews och specifikt Chrome. Kan det leda till att telefonen aktiverar Chrome igen?
     
  7. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det är oklart vad som menas med aktivering. Är det att applikationen kör som en bakgrundsservice? Det är ett vanligt beteende att appar körs som bakgrundstjänster och gör olika saker, men det ska ju finnas ett bra syfte med det. Exempelvis så kollar Play Store efter uppdateringar och tar hem uppdateringar automatiskt om man har den inställd så. Andra applikationer startar när det kommer meddelanden ex. mail, IM o.dyl.

    Börja med att kolla upp vad det är för uppdateringar som laddas hem och vilken app det är som tar hem uppdateringarna. Gör långtryck på notifieringen så får du upp mer info.
    Chrome tar hem sina uppdateringar via Play Store så den startar normalt inte automatiskt för att ladda hem uppdateringar.

    Sen ska man inte hålla på och döda bakgrundstjänster som kör. Det är en gammal idé som aldrig dör. Det riskerar snarare att dra mer batteri då den kommer att starta på nytt senare och måste ladda in allt igen. Om en tjänst missköter sig så börjar man med att ändra i inställningarna för den appen. Går det inte att åtgärda så avinstallera appen, leta reda på ny, kontakta utvecklaren och be dem åtgärda problemet.
     
    Last edited: 19 maj 2020
  8. Trötter3

    Trötter3 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har samma bekymmer som TS
    Automatiska uppdateringar i Play Store avstängd (sköts manuellt)

    Duo, youtube, och chrome är inaktiverade under inställningar/appar.

    Trots detta så laddas det ned "språkfiler" till ovanstående appar varje gång telefonen startas och därefter har dessa appar blivit aktiverade och startats i bakgrunden och jag får gå in och inaktivera dessa igen.

    Telefonen (Samsung Xcover4) används endast för samtal och har mobildata helt avstängt endast wifi på kontoret, verkar för mig som endaste lösningen är att slå igen brandväggen på kontoret för allt från google.
     
  9. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Ok. Det var en mycket bättre beskrivning av vad som händer.

    Jag hittade den här diskussionen med det problemet:
    I have disabled Chrome on my Android, and installed Android WebView, but Chrome keeps re-activating. - Google Play Community
    En lösning var följande:
    "When you go into settings to disable the app, only disable it. When it asks to replace the app with the factory version, press cancel. It should now stay disabled, however you will still have the same amount of storage taken by that app. It just will not appear on the home screen."
     
  10. Meva

    Meva Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har ett liknande problem. Fastän jag har ställt in att Firefox ska vara standardapp för webbsidor, och fastän jag har avaktiverat Chrome på det sätt som e7andy beskriver kanske tio gånger nu, så öppnas webbsideslänkar i Facebook med Chrome. Någon som vet någonting mer om detta? Jag har en Huawei Y6 2020 med Android 9 och EMUI 9.1. 0.
     
  11. Meva

    Meva Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Ingen...?