Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

  1. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Tyvärr va Insignia lite väl plastigt och amerikanskt, många fick problematik med haldexen/bakaxeln om man hade 4x4
    Olika läckage i motor på olja, kylarvätska var lite vanligare normalt på dessa.

    Håller nog med, köp inte gamla amerikanska opel. Franska Opel kommer vara bättre [emoji106] och det är ej inte ironiskt.

    Men som jokkmokk säger, välj ut och sedan får man ranka dom lite fint å se fördelar och nackdelar.

    Oftast kan man se det så här, majoriteten av asiatisk bensinmodellerna har sällan issues med motorer eller växellådor. Men är sjukt tråkiga, hemsk design, plastigt osv på alla andra punkter. Om jag fick välja själv en fläskigare bil av asiatisk variant är nog Toyota Rav4 2020 men det blir satans dyrt även här, eller kombi är nya Corolla [emoji106] kanonfina.

    Tyskarna är dyra på många sätt men fin komfort i många fall på välutrustade fordonen. Enda tänkbara här är bra prisaatta Seat och Skoda som alternativ på bensinsidan, motorer litervolym 1.0, 1.2, 1.6 2.0 är ok. 1.4tsi... Och gamla 1.8-2.0tfsi håll dig borta från dom.

    Amerikanskt... Nä.. Bara.. Nej [emoji58]

    Volvo? Ja why not, "svenska" diesel fyran och bensinaren av nyare årsmodeller 2015+ är faktiskt riktigt fina. Inga större issues på varken kaross, el, drivlina på 2015-2018 hos v60, xc60, v70. Nya SPA plattformen har fortfarande barnsjukdomar.
     
  2. Axan

    Axan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    1 525
    Mottagna gillanden:
    568
    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max
    Tack för all info, mycket tacksamt.

    Har sneglat lite på V90 men läser man på jagrullar så tycker dem man ska satsa på en 2018 D4, men där är min budget inte tillräcklig.

    XC60, trevlig bil. Jag har kört V60 2017 i tre år så det är lite tråkigt med samma inredning men det väger upp att den är rätt så pålitlig. 2wd med D4 isf.

    Superb och Passat har jag också kikat på, 2.0 TDI i båda. Hör dock en del tråkigt om DSG samt svänghjul i 2.0 TDI.

    Toyota, driftsäker men som du skriver, rätt tråkiga.

    BMW har jag också kikat på, både 5 och 3 serien. Valde bort 5 serien pga krånglande luftfjädring. Desamma gäller på Audi A6.

    Hur är 320D tro? Lite trist inredning där med men men.
     
  3. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    V90 är fläskig bil, det är kryssare för motorväg. Inte någon köra korta resor, den är otymplig på alla sätt, xc70 är bättre än v90 där.

    V90 har inte några större issues med motor eller drivlina men det handlar om el, kaross issues med mycket barnsjukdomar. Motorn är från 2014/15 och utvecklas ständigt, jag tycker den är kanonfin både bensinaren som dieseln. Hade det blivit en v90 för mig hade jag valt V90 CC men det är över en halv mille. Orimligt

    Annars tagit sista årsmodel av V70 classic(fullt utrustad, sista tillverkningsåret av generationen), går inte få finare bil. Ja gammal indredning idag men bästa modellen all time sen början av 2000 talet [emoji106].

    Gällande BMW så är inte 2.0l dieslarna något större issue, några få haft kamkedje problem, vanligare på gamla bensinarna faktiskt, speciellt 4cylindrarna. Säkraste men även dyraste är 6 cylindrig diesel, monster till motor.

    Kaross är F/G serien trevligast och luftfjädringen är INTE ett stort issue. Det är mycket simpelt system, luftbälgar av gummi som ger med sig var 8000mil ungefär pga vårt klimat, värre på grusvägskörningar. Kompressorn går inte sönder om den inte går varm(vid större läckage som man ignorerar) kostar runt 8-10kkr bara kompressorn. Bälgarna runt 5000kr i material på eftermarknadshemsidor. Runt 30min byte av den som inte har tummen mitt i handen. Men behöver inte va mekaniker!

    Så va inte avskräckt av just detta issuet, men man bör se historik om bälgarna blivit bytta någon gång. Om inte? Budgetera för nya bälgar då.

    Växellåda, drivlina, inga större issue. Elfel en del för dom som har oturen att spolarslangar spricker i kabelstammarna (ofast pga is i slangarna), annars generellt inget super vanligt issues på motor.

    Största issuet är nog klassiskt BMW, vibrationer på bromsar framvagn. Har man det blir det ibland dyrt att få bort. Köper man en bil så skall högre hastigheter testas med bilen och bromsa lätt lätt lätt på pedal i dom högre hastigheterna, vibrerar det? Köp ej, vibrerar det inte? Ja då är den OK.

    Jag personligen haft 520d 2.0 diesel 2011 F11 = kombi. Var riktigt trevlig. Bästa dragbil släp PGA luftfjädringen.

    BMW 3serie måste man se som en 2sitsig bil med litet bagageutrymme.. Typ en stor 1serie. 3serie är fruktansvärt tajt, liten. Dålig isolering och allmänt trpkigare komfort. Fördelen med dom lägre serierna är just att dessa har mycket mycket mer körglädje av 2 orsaker = lättare karrosser samt bakhjulsdrift på lättare karrossen. [emoji106] Helt enkelt rolig å ratta om man har mer än 200hk i motorn. Men 3serie kombi är mindre än V50!


    VAG har jag alltid varit allergisk emot just för att det är verkstadens inkomstkälla, står för majoriteten av inkomsterma för det är varje jäkla år reperation på deras bilar. Är det inte bromsokshaveri är det elfel, är det inte elfel är det sensorer eller givare eller svänghjul. Ja jag gillar dom INTE för dess undermåliga kvalitet.

    Men relativt lätta att skruva med, okej-ish reservdelar, forumhjälp är gigantiska, finns inte felet och avhjälps inte av google har du unikt fel som kan va dyrt i slutändan [emoji23].

    Men Skoda Octavia är nog den trevligaste bilen, prisvärd, snygg och stor jäkla bil invändigt sett till utvändiga mått. Medelmåttig isolering mot övriga märken men bara "lite" sämre än VW/Audi men per krona är Skoda mycket bättre val. Seat har också vettigare prisbilder men modeller har jag ingen favorit.
     
    Axan gillar detta.
  4. Axan

    Axan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    1 525
    Mottagna gillanden:
    568
    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max
    Stort tack
     
  5. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Dock skall jag ändp säga att senaste 3serien som pumpas ut och säljer riktigt bra är sedan 330e, pluginhybriden. Den är faktiskt trevlig på många sätt. Men har tyvärr kört för lite för att ge någon kött på benen utlåtande men det verkar vettigt med BMW senaste modeller med el/hybrid.
     
  6. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Bara fråga på, skruvar med många av bilarna i verkstaden [emoji3]
     
    Axan gillar detta.
  7. Kalasbiff

    Kalasbiff Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2016
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    36
    Du verkar ha koll så passar på att fråga om bilarna jag kollar på.

    Bmw X3 års 16-
    Bmw 320GT
    Mercedes c220
    Och en outsider Kia optima elhybrid

    Har du någon koll på dessa bilar? Vanliga fel? Utrymme i kupén?

    Kört mycket Bmw och uppskattar kvalitet känslan.
    Kia lockar med låg förbrukning och fin nybilsgaranti.
    Hur är inredningen på en Optima?
     
  8. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Optiman har bra inredning. Inte premium-premium som Mercedes & BMW, men inte jättelångt efter :) Kupén är rymlig och man åker riktigt bra i alla säten, stort lastutrymme, störs av dom modeller du listar.

    Vet att det klagats lite på automatlådan i Optima, att den är ryckig vid kallstarter bland annat. Så 'ska' det vara enligt Kia. Men ägandekostnaderna är svårslagna i klassen och garantin en trygghet i sig.

    Körglädjen är nästan noll på en Optima, om man inte anser billigt bilkörande = körglädje :-)

    C-klass är nog den mest komfortabla. Mig veterligen håller Mercedes hög kvalité på sina bilar och dom är väl att anses som driftsäkra, och ägandekostnaderna är inte så skyhöga som en del tyckonomer på internet vill påskina. Undantaget de riktiga premium eller prestandamodellerna..
     
    Kalasbiff gillar detta.
  9. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Skall väl säga att mercedes är nog det märke jag har minst koll på faktiskt [emoji3] kört G63orna inkl brabus och kedjebyten på c180or bensin då..

    Men det lilla jag fått se, klämma å känna är väl just att från rumt 2009-2010 så började mercedes rycka upp sig rejält med sin fanatiskt gubbiga inredning och blev modernare, rymligare.
    Dom. Kan bygga bra dieslar, c220 dieseln är riktigt fin, sällan större issues.

    Men jag är nog fel person att fråga om detaljer om merca.

    BMW X3, tycker det är en ren skräpsuv mot andra suvar men det är då jag alltid få byta kabelstammarna på äldre x3orna mellan 2012-2014 eller turbo på diesel 4orna som kärva ihop.
    Gillar dock utrymmet i x3an, klass med xc60, möjligt lite bättre bagageutrymme. X3ns nya inredning, vet inte om den fanns 2016? Men sen 2017 tidig 2018 interiören gillade jag skarpt, mycket trevligare, modernare.

    320GT, förstår inte vitsen med grand turismo modellerna men absolut ingen större skillnad gällande komfort eller pålitligheten mot en annan 3serie med samma motor, utrustning.

    Utrymme? Givet lite bättre bagage mot en sedan Och lite bättre huvudhöjd men thats it. Tycker inte man skall betala mer bara för att det är en GT, än en sedan men råder å köpa kombi hellre som är mer praktisk.

    Kia optima pluginhybriden, inte skruvat något med den då det är i princip bara auktioserade som lyckata knyta kunderna med lura dessa att 7års garantierna sluta gälla om man är hos en friåstende verkstad. Men! Min bror jobbar på KIA och kan säga att den som absolut bäst komfort är senaste Optima hybriden. Går att jämföra med skoda superb, mycket rymlig och modern,trevlig komfort för att vara asiatiskt.

    Han är en BMW frälst människa så han skulle aldrig ha en kia själv i första taget (i know.. Sälja det man inte vill ha) men märkesbög är han. Men ham blev imponerad av Optiman [emoji106] sorrenton har bra komfort och rymlighet men skräp motor, sklal ju komma vettiga alt där snart samt stingern är bra komfort på men snordyr för å va kia.
     
    Kalasbiff gillar detta.
  10. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Ford Mondeo, måste lägga till den, riktigt skön bil med bra komfort och stort lastutrymme.
    Har en MK4,5 2011 2.0 TDCI, en nästan ny MK5 borde du kunna få för din budget?
     
  11. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Tre drag med biltemas mirakelsvamp gav resultat [emoji41][​IMG][​IMG]
     
    osterlindh och Themaster_82 gillar detta.
  12. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Shnyggt, funkar det på skinnsäten I bilen?
     
  13. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Vet faktiskt inte, har inte vågat prova. Lädret lär ju vara lackat tänker jag. :)
     
    wenom666 gillar detta.
  14. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Råkade spontanköpa en mc häromdagen.. Har inte a-kort (fast det är inte så noga med det..) eller något större intresse men priset var rätt så nu är det bara putsa och sälja vidare.[​IMG]
     
    indika, katho, osterlindh och 1 annan gillar detta.
  15. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Han förklarar det ganska bra i denna video.

    View: https://youtu.be/E_bI0pomwqk
     
    Sweden2 gillar detta.
  16. Sweetleaf

    Sweetleaf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    ”BMW har jag också kikat på, både 5 och 3 serien. Valde bort 5 serien pga krånglande luftfjädring. Desamma gäller på Audi A6.

    Hur är 320D tro? Lite trist inredning där med men men.”
    Åker en 320d xdrive Touring 2013 manglat på ca 13000mil på 2år inga större fel förutom bmw´s vanliga fel på fördelningslådan ”alla xdrive modeller” kostar skjortan om man inte kan ta de på försäkringen ca 40000kr bara för lådan hos BMW men finns mycket billigare verkstäder för just det bytet ca halva priset.
    Optimerade min direkt vid köp och det blev en mycket trevligare och piggare bil går att åka sjukt bränslesnålt om man följer hastighetsbegränsningen 0.42l/mil fullpackad bil på 85mils tur med 19” 255 tycker det är klart godkänt
    Man åker bekvämt 4vuxna tycker jag ska det vara 3 i baksätet så bör de vara barnstorlek
    Service hos BMW kostar ungefär som hos vilken annan handlare
    Men då Axan bor i götet så bör du kolla försäkringar noga då västkusten tydligen hatar att försäkra BMW
     
  17. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Skälet är att man inte får ha sin BMW i fred i Göteborg :-)

    Jag kikade på en 320d, förra generationen. Helförsäkring skulle kosta ca 1800kr i månaden...
     
  18. Sweetleaf

    Sweetleaf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Betalar 1100kr/månaden friamil extra allt
    Hade en 11’s V70 t4f innan lika försäkring 5000kr/år så en satans prisskillnad
     
    Last edited: 22 maj 2020
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Finns det någon tjänst som lendo fast för billån ?

    Lendo är lite CP de har något de kallar bilån men om man läser vad det faktist står i villkoren så är det ett privatlån man ansöker om på banken alltså lån utan säkerhet vilket ger sämre ränta generellt..
     
  20. tontmobil

    tontmobil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    1 600
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Kan man låna för insats och sedan låna för hela summan för billån?