Fråga: Vilken klocka är bästa köpet idag, 2020?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av thr, 23 maj 2020.

  1. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Jag letar efter en ny klocka, troligtvis med Wear OS, men jag antar att vad som helst som funkar bra med Android är ok.

    Är det en svacka med smarta klockor nu eller finns det något hyfsat färskt att köpa som inte kommer att kännas gammalt direkt?
     
  2. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    För Android är min uppfattning att Samsungs klockor med Tizen är de bästa. Tex galaxy watch active 2 osv.

    Men har aldrig använt Wear OS heller - bara hört dåliga rykten kring det.
     
    bernard gillar detta.
  3. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag köpte precis en ny träningsklocka som också är ganska smart: Garmin Forerunner 945.
    Tränar man mycket och lite mer seriöst så är den fruktansvärt bra. Den har allt som Garmin erbjuder. Pulsmätning på handleden, pulsoximeter för att mäta syremättnad i blodet, Garmin pay för att betala med klockan, musiklagring för egen musik eller Spotify, navigering och mängder med träningsfunktioner. Lång batteritid i GPS-läge och man kan navigera lopp på färgkartor. Perfekt för ultra trail-lopp. Batteritid i smartwatch-läge: 2 veckor!

    Jag har använt några olika smart klockor med Android Wear och Wear OS, men de enda funktioner jag finner intressant efter tag är notifieringar och alarm. För det mesta annat blir det för pyttigt på en klocka och man hamnar ändå i telefonen när man behöver göra något. 945:an har givetvis väldigt bra hantering av notifieringar och alarm.
     
    Last edited: 23 maj 2020
    Gorgeous och bernard gillar detta.
  4. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Tizen kan absolut vara ett alternativ. Ingen sport kommer att utövas, men kan man mäta pulsen så är det ju ingen nackdel.

    945:an kändes lite onödigt dyr.
     
    bernard gillar detta.
  5. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Japp. Den var dyr och därför har jag dragit mig länge för att köpa den, men sen fick jag en rabatt efter Göteborgsvarvet Virtual Race så priset kom ner en del. Den har stått på min önskelista i flera månader nu och jag kände att jag ville unna mig det efter att ha jobbat hemma och hållt mig borta från folk i flera månader nu. Det påverkar mer än man tror. Behövde en humörlyftare.

    Sprang första rundan i morse och den var verkligen så bra som jag hade hoppats och den överträffade även mina förväntningar. Jag lade över all den musik jag har när jag springer och det går plats bra mycket mer, musikkontrollerna fungerade perfekt och grymt bra att de ha dem på klockan och sen kopplade den bra till mina blåtandslurar så jag testade att skippa telefonen helt då det var ett kortare pass. Glömde även pulsbandet, men den har ju handledsmätning.

    Det finns de som haft föregångaren 935 och sen uppgraderat till 945, men känt att den inte gav något extra så de sålde 945 och gick tillbaks till sin gamla. Så 935 fungerar nog väldigt bra också om man är intresserad av en bra träningsklocka.
     
  6. murana

    murana Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2012
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Jag har Garmin Forerunner 735XT sen något år och är fruktansvärt nöjd. I appen Garmin Connect kan man välja mellan precis alla appar man har installerade på telefonen och om den appens aviseringar ska visa notiser på klockan. Batteritiden är över en vecka om du inte använder GPSen. Köpte den på löparshop.se för ett fantastiskt pris på runt 1995 kr.
     
    e7andy gillar detta.
  7. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    1995 är helt klart ett rimligt pris! Men som sagt är träningen inte intressant för min del. Funkar 735:an som en bra smartklocka jämfört mot "riktiga" smartklockor?
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Xboy gillar detta.
  9. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

  10. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Personligen... Nej, inte förrän de erbjuder Pay i Sverige
     
  11. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Om man inte är intresserad av just Pay idag? Om vi säger som så, jag har en Moto 360 v2 som sjunger på sista versen. Vad skulle vara bättre med en ny klocka med Wear OS mot den?
     
  12. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 197
    Mottagna gillanden:
    5 015

    MINA ENHETER

    Personligen tycker jag inte Wear OS är något att satsa på och det verkar inte Google heller göra, vilket är synd.
     
  13. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Xboy gillar detta.
  14. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Jag kör med Garmin Vivoactive som enligt mig är en mycket bra avvägning mellan smartklocka och sportklocka. Har testat 735xt men tyckte navigationen med knappar förstörde känslan av smartklocka helt. Nu har jag börjat snegla på 945 även jag men det är efter några år med vivoactive då jag insett att jag använder den mer och mer för löpning än för vardag, hade den också haft touchscreen hade jag slagit till direkt.

    Har sneglat lite tidigare på Samsungs klockor men batteritiden är väl största minuset. Jag får ut 2 veckor med min Vivoactive 3 music om jag inte använder gps eller spotify, lite bättre än vad jag sett att wear OS klarar.
     
    Gorgeous gillar detta.
  15. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Batteritiden är inte så viktig tycker jag, så länge man klarar en hel dag med allt man behöver göra. Jag tar ändå av klockan när jag sover så då kan den lika väl ligga på laddning.
    Får hoppas att Wear OS mognar lite mer, även om jag inte har jättestora förhoppningar.
     
  16. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Ja så kan man ju se på det. Här uppskattas vibrationslarmet på klockan väldigt mycket av resten av familjen så jag inte behöver väcka dem när jag går upp.
     
  17. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Jag snarkar så det uppskattas väldigt mycket att jag vaknar oavsett HUR jag blir väckt
     
    Maqqan gillar detta.
  18. wedin77

    wedin77 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Går det inte att köra Google Pay på Wear OS i Sverige idag?
    Har en Galaxy s9+ med en Gear S3 idag som jag tittat på att byta ut och Samsung Pay används en hel del, främst via klockan. Är ju en dealbreaker för mig om det inte går att köra Google pay från klockan.
     
    Last edited: 9 jun 2020
  19. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Google Pay / GPay nu i Sverige - erfarenheter?
     
    wedin77 gillar detta.
  20. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    433
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER

    Tror ni att Google kommer släppa en Pixel watch nu till hösten, som kan vara värt att vänta på?

    Vad tror ni annars om kommande Fitbit Versa 3?