Fråga: Funkar Chromecast till Samsung LE40A656A1C?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av lenamarsan, 16 maj 2020.

  1. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Såhär ser det ut. Sid 2 ser ungefär likadan ut, och sid 3 är enbart text, som är obegriplig. Hur någon i föreningen har lyckats skaffa bredband på grundval av den här instruktionen, är för mig obegripligt.
     

    Bifogade filer:

  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Nice, då har hon ju allt på plats redan, både router/bredbandsdelaren (PingCom) och fiberomvandlaren (Raycore). Det kanske är så att hon helt enkelt har haft bredband senaste åren och att detta är inbakat i hyran och att hon således jag betalt mobil surf helt i onödan.

    Någon vart uppenbarligen gjort ett riktigt klantjobb som paketerat det på detta vis utan att förkonfigurera och skriva upp SSID:t (namn på hennes trådlösa nätverk) samt WPA-nyckel (lösenordet för det trådlösa nätverket), dvs i PingCom routern som uppenbarligen har wifi-sändare med tanke på antennerna.
     
  3. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    533 kronor är ganska mycket pengar.
    Hon skulle helt enkelt kunna ta bort alla abonnemang och bara köra ett enda.

    Tele2 har tillexempel obegränsat surf för 499 kr i månaden, men det finns andra alternativ som sagt.

    Hotspot innebär att man använder mobilen som router, så man slipper extra dongel, router och allt annat. Bara mobilen behövs.

    Det är ganska lätt att konfigurera en mobil Hotspot om man har en mobil som stöder det. Dom flesta smarta mobiler har den funktionen inbyggd redan och det är bara att trycka på en knapp för att aktivera det.

    Jag skulle rekommendera att ni går in i en butik och förklarar situationen. Dom kan hjälpa till med både rätt abonnemang, telefon, samt hur man aktiverar Hotspot.

    Vilken butik beror lite på vilket abonnemang ni väljer. Men om ni har phonehouse, elgiganten eller mediamarkt i närheten så brukar dom ha dom flesta abonnemang och kan jämföra.
     
  4. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Nej, hon har inte, och har aldrig haft fiber. Således är inga kostnader inbakade i månadsavgiften. Detta var det första jag kollade (med BRF:ens ordförande).

    Det är upp till den enskilda bostadsrättsinnehavaren att välja och teckna avtal med en internetleverantör, och fixa installationen. Konceptet kallas "Telia Öppen Fiber".

    Nu är vi ju totalt off-topic, men det kanske man får vara i sin egen tråd, för det här är något jag VERKLIGEN skulle behöva er hjälp med, till skillnad från ämnet i trådrubriken, som var mindre viktigt.

    Jag tror att det är lika bra att jag publicerar även sidorna 2 och 3 av mammas "fiberinstruktion", nu när vi ändå har kommit så här långt. Återkommer med detta inom kort.
     
  5. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Butiksbesök är uteslutna i nuläget för både mig och mamma, p g a corona. Så jag är hänvisad till att försöka lära mig mer på nätet, t ex på detta helt fantastiska forum.

    Självklart är det dumt om mamma betalar väldigt mycket mer än nödvändigt för sina mobil/IT-tjänster.

    Samtidigt har hon det gott ställt, och det viktigaste är INTE att till varje pris slimma hennes kostnader maximalt, utan att se till att hon har så mycket surfutrymme som hon behöver, på både mobilen och datorn, hyfsad surfhastighet, och förstås helst också wifi, åtminstone i lägenheten (men egentligen också på landet, där hon bor 5 mån/år och där det inte finns någon som helst lösning för fast internet).

    Man måste också ha i åtanke att mamma är nästan 80 år, jag är något yngre :) men vi är båda extremt otekniska.

    Däremot är jag ohyggligt bra på att göra research, så jag kan säkerligen hitta ett upplägg där hon genom att samla sina nuvarande 3 abonnemang hos 1 leverantör istället för 2, och få ett bättre pris.

    Men innan jag gör det skulle jag vilja diskutera mer om huruvida en aktivering av fibern är bättre än den där Sim-kortsroutern, så att vi inte tar fel beslut.
     
  6. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 160
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Aktivering av fibern ger obegränsad data vilket kan behövas om det skall streamas HBO och annat till Chromecast. Det ger också bättre hastigheter, nackdelen är att det blir ytterligare ett abonnemang då ni behöver ha kvar det mobila bredbandet till sommarstället.
     
  7. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Bra sammanfattat.

    Jag har talat mig varm för fiber, så hon är nu inställd på att vi ska fixa det till henne.

    Hon är fortfarande en DVD-person. Men jag tror att hon är lite nyfiken på Netflix, HBO etc.

    Hm. Sånt här lite enklare WiFi via Sim-kortsrouter, kan man göra allt med det som man kan med fiber-Wifi? Kan hon skriva ut trådlöst på sin skrivare? Kan hennes gäster surfa på Wifit?
     
  8. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Ja hon kan göra allt som med ett vanligt Wi-Fi, men tänk på att ett sånt litet modem oftast inte har någon kabel anslutning (RJ45) så alla hennes enheter inklusive skrivare måste ha stöd för trådlös Wi-Fi anslutning.

    En annan sak som är bra att veta är att om ni skaffar ett sånt modem så måste ni ha ett extra sim kort i det, vilket oftast kostar extra varje månad.
    Om ni istället använder en mobiltelefon som Wi-Fi Hotspot (delar internet från mobilen) så behövs varken modem eller extra sim kort.

    Du nämnde att din mamma ändå behöver ny mobil? Så kanske detta är vägen att gå?

    Ny mobil på ett abonnemang med obegränsat surf. Då kan hon ha det både i stan och på landet med bara ett abonnemang.

    Obegränsat med surf är precis som fiber helt obegränsat, däremot så kan ju hastigheten fortfarande påverkas beroende på mottagningen där man befinner sig samt belastning på nätet.

    Jag själv har obegränsat surf via tele2 och använder både netflix, youtube, samt andra tjänster utan några som helst problem.
     
  9. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Bredbandswebben här kan man se olika leverantörer man kan använda sig för Telia Öppen Fiber.

    För att köra lite streaming skulle hon nog klara sig med hastigheten 10/10mbit (det går ju alltid att ändra i efterhand). Dock är ju prisskillnaden mellan 10/10 och 100/100 ganska liten.

    Vad som skiljer leverantörerna är nog oftast supporten, jag har själv bara kört Telia och Bahnhof (men det är åas sällan man behöver ha med supporten att göra).

    Ska hon skaffa nån smartphone framöver kommer hon ju behöva nåt abonnemang med surf, men det finns ju billiga sådana som kostar ca 100:- per månad, som t.ex Hallon/Vimla mfl.
     
  10. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Finns det tillgång till stabil fiberleverantör så är det nästan skamligt att föreslå mobilt bredband som alternativ. Det är som att sälja in en cykel som transportmedel istället för en enbil med solcellspaneler på taket, du får inget tak över huvudet och du kommer inte lika långt. [emoji13]

    Nä självklart bör du rekommendera henne att aktivera en fiberleverantör, detta görs genom att koppla upp en dator mot nätverksporten på fiberomvandlaren och därefter försöka surfa vilket bör ta dig till beställningsportalen.

    Se även till att förse henne med en problemfri och användarvänlig router som t.ex Ubiquiti Amplifi som inte kräver något större tekniskt kunnande utan du kommer med lätthet att kunna hjälpa henne igång med denna och kan fjärrhjälpa henne med routern via Amplifi appen och Teleport-funktionen (VPN).
     
  11. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Normalt sätt skulle jag föreslå fiber utan tvekan. Jag föreslog mobilt bredband eftersom jag tar hänsyn till följande punkter.

    1. Hon är nästan 80 år och ingen av dom är väldigt kunnig.

    2. Dom måste ta hjälp av en tekniker för att få det installerat. (åter igen då kunskapen är begränsad.)

    3. Hon vill ha det att funka även på landet där hon spenderar 5 månader om året. (onödigt isåfall med 2 abonnemang?)

    4. Använder själv mobilt utan att uppleva begränsningar i vare sig surf eller netflix/YouTube, etc.