Magnetisk USB-kabel ifrån Wish

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Swe, 19 maj 2020.

  1. Swe

    Swe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Leter efter några prisvärda magnetiska data-/laddkablar och tänkte att de borde gå att hitta på Wish. Aliexpress går bort med tanke på tillkommande förtullningsavgift.

    Tyvärr lite av svåröverblickad och rörig djungel samt lång leveranstid på Wish; så tänkte kolla om någon redan har några erfarenheter?

    Mina önskemål:
    - USB-A i ena änden.

    - Att det finns kablar på minst 2 meter.

    - Kablar i olika längd: ex. 90 cm, 120 cm, 2 meter eller 3 meter ett stort plus.

    - USB-C och USB-micro kontaktstycke ett måste (om det även finns lightningkontakt, så är det en fördel.)

    - Inte onödigt lång eller klumpigt utsickande kontakt vid anslutning.

    - Om möjligt, att kabeln kan anslutas utan riktning, 180 grader om; som en USB-C kabel.

    - Gärna att man kan köpa kontaktstycken separat. Detta spelar dock mindre roll om priset på ett sett med kabel och kontaktstycke inte är så stort.

    - Snabbladdning är inget måste; räcker med 1A, 5V.

    - Snabbare dataöverföring än USB 2.0 480 Mbps är inget måste.

    - Letar inte heller efter de kablar som enbart är för laddning. Eller de till bärbara datorer.

    Jag har sett det svenska varumärket SiGN:s kablar. Dock finns de inte med kabel i minst 2 meters längd. Sedan är det nog bara en rebrandad kabel; borde finns motsvarande på Wish till under halva priset.

    Tänker även att flera kan vara intresserade av att hitta en bra och prisvärd magnetisk kabel.
     
    Last edited: 19 maj 2020
  2. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Varför inte köpa riktiga grejer som inte börjar brinna. Vi har ju kraftigt ökande bränder från denna sortens elektronik på grund av all billig skit som importeras av privatpersoner. Tyvärr även en hel del företag som tar in skit med. Men köp grejer av etablerat märkte när det gäller sådana här grejer är mitt råd.
     
    Kristy, jnsson, fryguy och 1 annan gillar detta.
  3. Swe

    Swe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Har du något tips på tillverkare?
     
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag har köpt en hel del grejer på wish, men jag har alltid kollat recensionerna och jag har aldrig fått något som inte fungerar väl. Läs recensionerna och titta att det finns många recensioner, så är risken liten. Det finns mycket skit på wish, men det finns även en hel del bra grejer. Gör en ordentlig bakgrundskontroll och se vad folk tycker.
     
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 099
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Last edited: 19 maj 2020
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Risken är brand hänger ihop med effekten som distribueras, kör man långsam laddning är effekten ganska låg, om det då sitter en godkänd långsam laddare som inte blir varm i ena änden av kabeln och en mobil som ligger fritt (dvs inte under en kudde eller liknande) i andra änden så är det extremt osannolikt att en brand skulle kunna uppstå.

    För att brand ska kunna kunna uppstå behövs det tre saker (detta är grundläggande fysik), syre (finns i luften omkring oss och svårt att stoppa under laddning), bränsle (här är mobilens batteri farligast och knappast beroende av vilken kabel som sitter i men det finns gott om brännbara material runt omkring oss) och värme (en laddare som blir brännhet ska du inte använda, blir mobilen brännhet under laddning så ser till att den ligger luftigt och/eller ladda den långsamt, en varm laddkabel har jag aldrig varit med om, en bra laddare bryter strömmen om det är något fel på kabeln).
     
    Kristy gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Gäller att köpa märkeskablar bara som @FRS05@FRS05 nämner, så vet man vad man får. Visst, inte så stor betydelse för en 3,5mm-kabel kanske, men för USB C har det definitivt betydelse.

    Blitzwolf är en personlig favorit: BlitzWolf® BW-TC20 3A Magnetic Type C/Micro USB Nylon Cable 1m/1.8m with Strong Magnet, Max 3A Current, Durable and Sturdy Material and LED Indicator

    Andra bra märken:
    Anker
    AmazonBasics
    Aukey
    Ravpower
    Tronsmart

    Dessa säljer förstås inga 10 kr-kablar, utan man får betala något mer, men de säljer samtidigt inte heller skräp eller uppger helt felaktiga specifikationer, som på Wish. Kablarna/laddarna/adaptrarna är ordentligt testade och håller i regel vad de lovar samt går inte sönder eller glappar i första taget.
     
    Last edited: 22 maj 2020
    Kristy, Sunbringer, FRS05 och 4 andra gillar detta.
  8. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Om du verkar ha köpt en bra kvalitetsladdare? Varför snåla några kronor på sladden? Ungefär som folk som köper en helt ny dyr bil men köper några värdelösa chip-chop däck på den som är livsfarliga.

    Efter att ha massakerat en del elektronik så vill jag inte i alla fall inte ha någon billig skitkabel bara för att den är hyfsad säker.

    Men visst, bättre du köper en sådan om du inte har råd att ersätta din söndriga kabel med en ny av bra märke.

    Angående det här med syre, hur brand skapas osv. så är det lugnt, besitter den kunskapen. Något jag jobbar med.

    För övrigt ger inlägget ovan mitt bra råd på märken du kan titta på.
     
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Kablar är förbrukningsvaror, det är få kvalitetskablar som hållit för mig (har provat bl.a. Anker), dock en från NetOnNet (med kolfiber runt själva kabeln) har hållit bra, den var dock inte jättedyr.

    Laddare och andra produkter som har med 240 Volt måste vara säkra, där tummar jag inte på säkerheten (skulle aldrig falla mig in att använda en Apple original-laddare, de blir väldigt varma och bygger på amerikansk 'säkerhet', de skulle aldrig kunnat bli godkända av Semko för S-märkning, kabeln däremot har med lågspänning av göra och innebär ur säkerhetssynpunkt en låg risk att köpa billigt.

    Billiga däck till bilen är samma sak, de är viktiga ur säkerhetssynpunkt och man köper endast billiga däck till bilar som inte används i riskfyllda situationer (köra Autobahn på skitdäck är rent vansinne, svensk motorvägsfart kan möjligen gå an om väglaget är ok men man måste vara beredd på ett helt annat sätt jämfört med dyrare däck med bättre grepp), det är dock alltid föraren som har ett stort ansvar för hur fordonet framförs jämfört med vad fordonet klarar av (det är dock alldeles för många med stora dyra bilar som tror att de kan köra fort av den anledningen men det är en helt annan diskussion).
     
    FRS05 gillar detta.
  10. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    433
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Varifrån köpte du Blitwolf?

    Jag har bara lyckats hitta dem på Banggood med frakt från Kina tyvärr.
     
  11. adress

    adress Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2019
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    76
    Köper dom flesta kablar här på senare år. Alla varianter du skriver om finns här.
    Luxify.se
     
  12. stelex

    stelex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    1 989
    Mottagna gillanden:
    1 042
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
  13. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Du drar inte rakt ut, vinkla kontakten så kommer den säkerligen att släppa utan problem.

    Jag har f.ö. hört att Norie gör bra kablar för ändamålet.
     
    Kristy, katho och stelex gillar detta.
  14. stelex

    stelex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    1 989
    Mottagna gillanden:
    1 042
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Aha, det är kanske tanken att det är så man SKA göra :)