Köptips elsparkcykel

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Zeronie, 26 maj 2020.

  1. Zeronie

    Zeronie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hallå gänget!

    Fenomenet elsparkcykel har fångat upp mitt intresse och jag har läst en del både i forumet här och externt. Men jag tror jag behöver lite råd innan jag eventuellt slår till.

    Den ska användas i första hand för pendling (till tåget hemifrån, från tåget till jobbet o vice versa cirka 5 km tur o retur).
    Största kraven är la egentligen att den ska klara backar bra då jag har en rätt brant variant hem, inte vara för känslig för blött underlag eller lite regn om det plötsligt uppenbarar sig under färden samt att jag inte ska behöva pilla överdrivet mycket med den annat än vanligt underhåll.

    Dessa har jag fastnat för:
    Xiaomi M365 pro
    Ninebot max g30
    Zero 9

    Lutar nog mer åt de två sistnämnda men inkluderade 365an för att få reda på hur den tar sig jämfört med de andra två, främst i backar då kanske.

    Sen om man får lov att vara lite fåfäng är nineboten enligt mig mycket snyggare än z9an så skiljer det inte mycket där kan den nog vara rätt het.

    Vad tror ni?

    Hoppas inlägget inte blev alltför rörigt!

    Tack på förhand,
    Zeronie
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Huruvida M365 Pro räcker eller inte beror lite på om du tänker flasha om den och hur mycket du väger, och sedan kanske hur rejäl backen är :)

    Ligger man på mindre än tex 70-75 kg orkar ju M365 pro rätt bra. Jag väger runt 85 kg och då är den lite tröttare (man får lägga på lite för ryggsäck och så med förstås).

    Ninebot Max har också 350W, men större hjul (10").

    Zero 9 har ju däremot 600W, så den spelar väl i en egen liga på den fronten.
     
  3. Zeronie

    Zeronie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Mjo det förstås, jag ligger la också runt 85 kg.
    Gillar M365 pro backar om man flashar den och man är i vår viktklass?

    Hjälper större hjul till extra uppför då menar du? Eller tvärtom?

    Förutsatt att man inte lyckas provköra alla så känns det som att Zero 9 kanske är på pappret det säkraste kortet då.
     
  4. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Pilla får du nog göra med alla scootrar, främst bromsar. Beroende på hur mkt och hur du kör så räkna med efterjustera varannan / var 3:e vecka.
    Om du lär dig justera på rätt sätt så tar det inte många minuter/gång.
    Alt. är att byta till semi hydrauliska.
    Tätning: M365: det räcker med startknappen o förlängd framskärm så att det inte sprutar på glipan mellan batterilocket o scootern.
    z9: fler ställen att täta (finns i tråden om Zero scootrar)
    Max: är väl samma konstruktion som M365
    Alla scootrar: undvika vattenpölar så mkt det går o definitivt de som är djupare än 2cm eller längre än 50cm. förvara scooter torrt mellan åken.
    10' ger bättre komfort då både m365 o max saknar dämpning. z9 slår båda i komfort då den har dämpning.
    Med startvikt på 85kg kommer även z9 tappa fart, dock inte lika mkt som m365 o max.
     
  5. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 703
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Jag lånar denna tråden då jag också är i samma spår som TS. Vart skulle ni inhandla elsparkcyklarna idag då?
     
  6. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Inet säljer G30D. Där köpte jag min.
     
  7. Zeronie

    Zeronie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag tackar för all info! Tror jag har bestämt mig för Z9an, en ynka tusenlapp högre än Max och ändå verkar den ge så mycket mer i både komfort, fart och kraft.

    Detta är ju dock under förutsättning att någon återförsäljare får in den. Verkar bara vara Ezride och Hobbex som säljer den i Sverige (iaf online).
    Man orkar ju inte vänta hela sommaren på att få åka.
    Kan tänka mig att coronafanskapet har satt käppar i hjulen för leveranser kanske.

    Så jag ställer samma fråga som Dashio här ovan i lite mer detaljerat format - Är det någon som vet någon bra återförsäljare som har på lager eller sitter på lite insideinfo om hur leveranser ser ut?