Fråga: Vilka butiker fungerar Apple Pay?

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av cym00n, 28 maj 2020.

  1. cym00n

    cym00n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2019
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Ber om ursäkt om frågan tidigare ställs. Hänvisa gärna till den tråden isf. Jag har sökt men inte hittat något.

    Har en iPhone Xs Max.
    Vilka butiker är det som fungerar med Apple Pay?
    Enligt Apple's egna artiklar om detta skall man kolla efter 2st symboler. Dvs Apple Pay symbolen samt blipp symbolen.
    I alla butiker jag varit i Falun/borlängr/nyköping så har jag aldrig sett en symbol för Apple Pay. Har enbart sett symbolen för blipp.

    Någon med egen erfarenhet som kan lista lite olika butiker där man kan handla med Apple pay?
    Om jag missat googlat fram någon legitim länk, så får ni gärna bifoga den länken till mig så jag kan läsa på lite.

    Vore oerhört bekvämligt att lämna kortet hemma och bara ha telefonen med sig för att kunna betala.
     
    RuffyMan gillar detta.
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    @cym00n@cym00n; Apples hemsida säger att man ska se Apple Pay-symbolen ELLER ”blipp”-symbolen. Apple Pay fungerar där man kan betala kontaktlöst med sitt kort.

    Använder du exempelvis ett American Express krävs det att stället har stöd för kontaktlösa betalningar med American Express osv. :)

    Bild från Apples hemsida:
    [​IMG]
    Apple Pay
     
    cym00n, jnsson, pacmeyer och 1 annan gillar detta.
  3. cym00n

    cym00n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2019
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    STORT tack för svaret!
    Jag började klia mig i huvudet då jag såg följande text i artikeln hos Apple "
    I butiker
    Du kan använda Apple Pay överallt där du ser dessa symboler.2 Du kan också söka efter Apple Pay i Kartor för att se butiker i närheten där du kan betala med Apple Pay"

    Därav att jag tog åt mig att jag måste se båda symbolerna. Blipp-symbolen ser man överallt. Apple-pay symbolen har jag aldrig sett i fysisk butik vid kortterminalen nämligen :/. Så det räcker alltså att man bara ser blippsymbolen om jag fattar dig korrekt?

    Superstort tack ännu en gång för det blixtsnabba svaret <3
     
    Cupcakes gillar detta.
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 324
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, det räcker med blipp funktionen.
     
  5. cym00n

    cym00n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2019
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Super! Pratade med Apple support också. Verkar vara sommarvikarier där. De sa att jag skulle leta efter både blipp-funktionen och apple-pay loggan. Men litar hellre på er efter er egen erfarenhet :).

    En följdfråga: Hur funkar det när man har skal på? Finns det nå speciella tjocklekar på skal som absolut inte funkar? Har inget bulkigt skal, men ej heller något megasuperdupertunnt skal på min telefon.
    Behöver man plocka av skalet tro eller kommer det funka iaf?

    Har inget problem att försöka plocka ur skalet i butiken, men vore optimalt om man slapp :).
    Frågade Apple supporten, men det var goddag yxskaft där tyvärr. De är super annars, men verkar vara mycket vikarier som sitter där nu som inte ger korrekt information =/.
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Antingen Apple Pay-loggan eller Blipp-symbolen gör att det ska fungera!

    Skal brukar inte påverka så mycket, men det beror självklart på vad det är för material och tjocklek. Men de allra flesta skal bör fungera. Är det ett skal med andra kort i kan det dock bli en utmaning för betalterminalen att förstå vilket kort som ska användas. Men det är en jättesvår fråga att svara på.

    Om du inte vill stå i en kassa och hålla på, testa på en betalterminal där du gör det själv. ICA och Coop brukar ha såna :)
     
    cym00n gillar detta.
  7. poobear

    poobear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    85
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 15

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 15
    Bara att sticka in i närmsta matbutik och testa! Blipp-symbolen är väl mer eller mindre universal numera? (eller är jag en trångsynt 08:a?)

    Förstår att det är svårt för Apple att säga nåt eftersom skal kan vara så olika material. Likadant med qi-laddning, vanliga skal fungerar men inte de tjocka.

    Jag betalar med klockan så ofta jag kan. Ännu smidigare :-)
    Men plånkan kan jag nog inte lämna hemma på ett bra tag. Dyker alltid upp nån skum butik eller liten bar som inte har blipp-symbolen än. Och man ska ju ändå alltid ha ID med sig. Och SL-kortet måste jag alltid ha med mig.
     
    cym00n gillar detta.
  8. Rockson

    Rockson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2013
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    256

    MINA ENHETER

    Endast OKQ8 av allt jag provat har saknat stöd. Och då menar jag även små kiosker, thaivagnar osv. Kasst av dem faktiskt.
     
  9. cym00n

    cym00n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2019
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Superbra tips med självscanning och se om det fungerar.
    Nu har jag inga verktyg att kunna mäta tjockleken på skalet eller så och det stod inga specifikationer när jag beställde. Drog iväg ett från fyndiq då de är relativt snabbare än vanliga butiker när det kommer till att leverera, och det var expressleverans på just denna. Var denna jag köpte på mig: 15479525 | Fyndiq.se – Billigast på nätet | Fyndiq.se

    Men jag tar dig på orden och testar med självscanning så får man se om det fungerar. Slipper man stå i vanliga kön och skämmas utifall det inte fungerar. Du ska ha en stor eloge för ditt engagemang i min fråga och alternativa vägar att testa det på <3
     
    Cupcakes gillar detta.
  10. Thedeflas

    Thedeflas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2019
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Info:
    IOS Beta!
    Platta:
    iPad Pro 10,5
    Info:
    iPadOS Beta.
    Det kommer garanterat att fungera med det skalet. Bara peka toppen av luren mot blippterminalen. Har själv ett grovt tpu skal o det är inga problem.
     
    cym00n gillar detta.
  11. cym00n

    cym00n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2019
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Stort tack för din information! Ska ut och testa någon dag, och plocka på mig ett fysiskt kort utifall något skulle gå snett så man slipper stå och skämmas om det inte skulle funka :)