Fråga: Macbook som har coil noise?

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av mange76, 28 maj 2020.

  1. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Upptäckte igår när jag höll på att installera nya mac:en ett litet ”missljud”.

    Låter som att svagt buzz/transistorljud från datorn. Det tror jag inte det gjorde på min förra pro i7, men på i9 är det ngt som låter.

    Tror inte ljudet kommer från fläkten utan det är mer ett elektriskt ljud.

    Någon som vill lyssna på sina macbooks för att konstatera så vore jag tacksam.

    Hittade ett klipp som har typ samma ljud jag hör från datorn.
    Normalt eller inte?



    View: https://www.youtube.com/watch?v=KS-BHI667po
     
  2. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    I min MBP 15" 2016 så hör jag inget av detta, har aldrig gjort heller... lade örat i fläktöppningen och kopierade filer - inget som hörs förutom svagt fläktljud...

    Du hade köpt helt ny väl? Reklamera den, ångra köpet... vad som helst... vad du än gör så vänta inte! kräv en ny! Lite för mycket pengar för att inte bli helt nöjd.

    Var köpte du den?
     
    mange76 gillar detta.
  3. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    lämna tillbaka
     
  4. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Köpt på netonnet igår. Kan det vara så att det låter nu i början när allt sätts ihop?

    Kollade på flera klipp och forum och detta verkar vara vanligt, inte enbart på macbook.
     
  5. Rockson

    Rockson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2013
    Inlägg:
    286
    Mottagna gillanden:
    249

    MINA ENHETER

    Jag vet inte om det här är till någon hjälp, men min 2012 Air hade ett mycket svagt buzzande ljud. Eftersom att jag hatar att packa ner och lämna tillbaka prylar tog jag den istället till en Apple-certifierad verkstad. De konstaterade att det ej skulle vara så och de beställde en reservdel och sen har den varit tyst. Det gick såklart på garanti.
     
    RuffyMan och mange76 gillar detta.
  6. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Det är ju tidskrävande att hålla på att återställa, packa ner, åka etc. Dessvärre har jag inga applebutiker i min stad och netonnet kommer nog ta tillbaka den och antingen betala tillbaka eller fixa en ny om jag önskar.

    Tänkte avvakta nån dag till så datorn för indexera etc klart. Lyssnade nu efter jobbet och det verkar vara tystare nu.

    Igår var det lite mer konstant.
     
  7. Rockson

    Rockson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2013
    Inlägg:
    286
    Mottagna gillanden:
    249

    MINA ENHETER

    Verkstaden jag vände mig till var inte heller någon Apple-butik utan bara en som hade rätt att reparera deras datorer. Värt att kolla upp iallafall :)
     
  8. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Lyssna gärna i hörlurar eller örat väldigt nära er högtalare....lyssna alltså inte efter fläkten, den hörs hela tiden.
    https://youtu.be/SUgvV9OoT10
     
    Last edited: 28 maj 2020
  9. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Har nog kunnat konstatera att ljudet kommer från ssd:n.

    Satt i ett totalt tyst rum och hade enbart skrivbordet på. Tog då och kopierade över en film från nas:en till datorn. Innan jag började överföra var datorn mer eller mindre knäpptyst. Men så fort jag började överföra så började disken att ”raspa”. När filen var överförd tystnade datorn igen. Provade flera ggr med samma resultat. Ungefär som en av/på knapp, så fort jag började överföra, på, avbröt jag överföringen, av.

    Provade sen att återigen bara ha skrivbordet igång starta upp ett program. Hördes ett rasp nån millisekund och när programmet var igång verkar det tystna.

    Så eftersom allt är från disken, oavsett vad man gör kommer jag alltid ha detta ljud. Det är absolut inte högt, det var alltså helt knäpptyst runt om. Men ändå.

    Kanske är extra ljudkänslig, men det stör mig ändå. Har nu iaf hittat massor av detta problem på flertalet forum. Även på windows sidan.

    Kanske är det så att en dator inte är helt tyst, ja förutom fläkten då. Stör mig mer på det eftersom datorn kostar nära en förmögenhet.
     
  10. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Coli whine / capicator clicks är väldigt vanligt i dagens elektronik. Min låter också men hör aldrig det ändå pga alltid musik eller a/c på.
    Du kommer vänja dig garanterat :)

    Sen med tanke på att fläkterna är extremt tysta hörs coli whine ännu mer. Sen så har väldigt många elektronik prylar coli whine, så jag tror det är allt vanligare idag
     
    R3b0rn och Puffet gillar detta.
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    Säkert den stora 1TB-SSDn som lider av detta coil whine. Min 15” 2015 är helt knäpptyst och har 512GB SSD. Hör bara fläkten när jag spelar.

    Kanske värt att gå tillbaka till den enklare varianten och få en helt tyst dator? i7 vs i9 lär du knappast märka stor skillnad på.
     
  12. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Håller med jajo, en i9 känns overkill. Skulle antingen byta tillbaka till det du hade (onödigt med det lilla extra) då har du den tysta datorn. Eller strunta i ljudet helt och hållet :)
     
    Droid96 gillar detta.
  13. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Tack för era inputs. Ja jag kan ju byta tillbaka. Tänkte kolla med netonnet om jag istället kan få den utbytt mot ett nytt ex över disk, som ett sista test.

    Valde i9 pga den ”lilla” prisskillnaden eftersom ssd blir dubbelt så stor egentligen. Det andra är jag inte i behov av.
     
  14. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Det är just det där med ”att vänja sig”. Jag är i vissa avseenden ganska petig vilket är ganska jobbigt ibland. Eftersom jag inte ens reflekterade över om min förra i7 16” lät så var det nog som så att den var tystare. Båda datorerna har ju stått i exakt samma rum, och jag märkte ju redan första kvällen att i9an lät mer.

    Självklart kommer jag inte höra detta ständigt då det oftast är ljud runtomkring, men på kvällen när man sitter uppe själv kommer jag åter störa mig på det.

    Det jag tror, om man ska tro vad hur många som helst skrivit om på div forum om just detta är att en ersättare inte kommer hjälpa. Därför vet jag inte om jag är beredd med omaket att prova en ny likadan igen. Kanske har jag mer tur med en i7 som jag nyligen returnerat.

    Vem vet, kanske jag fick en dålig batch, men den har ju funnits sen sent november -19 och min köptes nu i maj. Så min borde inte haft ”barnsjukdomar”. När jag startade upp den hade den catalina 10.15.2. och är lite osäker på när den ersattes med 10.15.3? Visste man det kanske man gissa sig till när den tillverkades.
     
  15. Droid96

    Droid96 Guest

    Min erfarenhet (baserad på att jag själv är lika petig som du) är att när man stör sig på något kommer det sluta med att man byter ut den. Dock velar man gärna ett tag innan och hoppas att det ska gå att vänja sig, men i 9 av 10 fall slutar det med utbyte. Så bespara dig tid och lidande och gå och byt den. Om den nya i9'an låter likadant, byt tillbaka till en tyst i7'a och spara lite pengar.

    Du kan swisha mig vad din terapeut tar en timmes rådgivning om du vill ;-)
     
    RuffyMan, R3b0rn och jnsson gillar detta.
  16. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Haha.

    Jo jag vet att jag inte kommer acceptera ljudet, går liksom inte att vänja sig vid. Har ofta samma problem med skärmar som uppvisar div artefakter.

    Men när jag väl byter blir det förmodligen till en i7 direkt. Där vet jag att det iaf finns ett tyst exemplar, nämligen den jag returnerat.
     
  17. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Enligt denna video
    View: https://www.youtube.com/watch?v=KS-BHI667po
    påstås det att alla ssd låter så här. Kan det vara så att vi alla har olika hörsel och att jag är just mottaglig för dessa frekvenser? Det är ungefär som med en DLP projektor, vissa klarar inte av "flimret", dock är min DLP projektor helt underbar så där är iaf inte jag mottaglig för avvikelser.
     
    R3b0rn gillar detta.
  18. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Återställde precis datorn och "coil noise" ljudet var ganska påtagligt under ominstallationen. Beror säkerligen på alla processer som sker.

    Blir en retur och kommer byta till en i7 under dagen.
     
  19. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
  20. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Denna i7 är tystare än den i9 jag hade hemma. Är det helt tyst där jag sitter kan jag höra ett litet svagt svagt surr när jag t.ex för över filer från nas till mac. Men inte när jag för över från extern usb disk till mac:en.

    Har gjort många saker samtidigt för att verkligen få datorn att jobba men den är tyst. Nu har jag endast haft detta exemplar i en dag och förhoppningsvis blir det det bara bättre.....
     
    RuffyMan och R3b0rn gillar detta.