Val av Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Ithaca, 28 maj 2020.

  1. Ithaca

    Ithaca Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag är väldigt sugen att köpa scooter, och det nu. Jag kan inte hålla på med förbeställa eftersom jag inte litar på deras prognoser.

    Dualtron är nog min absoluta favorit och jag snegla in på Dualtron Mini. Det finns mycket lite info om denna på nätet, och alla videos på YT är på alla andra språk än engelska. Vad jag förstår är denna ganska nylanserad? Är denna något att ha eller är det en för snål version av Dualtron som är alldeles för dyr? Jag har tittat lite på Eagle Pro som också verkar ny eftersom den ska förbeställas. Men känner att över 20 000 är för mycket för mig och undrar därför vad det bästa jag kan köpa i den klassen? Jag skulle säga hastighet är viktigare än att åka långt. Men den ska helst ligga på minst 40km.
     
  2. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Jag rekommenderar dessa märken:

    Dualtron
    Inokim
    Speedway
    Xiaomi
    Weped
    Rion
    E-Twow
    Currus

    Du spanar in riktigt fina elsparkcyklar.

    Sedan har du
    Inokim OX/OXO
    Speedway 5 (Om du gillar hastighet, piskar Zero 10x)

    Dessa ska dessutom ha riktigt bra räckvidd då de har stora batteripack.

    Edit: Glömde E-Twow och Currus
     
    Last edited: 29 maj 2020
  3. Ithaca

    Ithaca Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag är mest sugen på antingen en Zero 9 som jag ändå tycker är en instegsmodell. Men kan jag inte få den lutar det mycket åt Dualtron Mini. Men sen känner jag samtidigt att då kan jag lika bra lägga runt 20 000 och få någon mer highspeed. Vad tror ni om en Eagle Pro, ligger dom på 25 000?

    För övrigt älskar jag designen på Dualtron pch Speedway. Däremot avskyr jag alla blinkade led-lampor. Jag tycker det förstör Dualtron’s råa look. Jag hoppas man har möjligheten att ha detta avstängt?
     
  4. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Ja det går.
     
  5. Saimon

    Saimon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2009
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag köpte min första scooter för nån månad sedan, en Dualtron raptor v2. Valet föll på denna modell efter att jag funderade mycket på vilka behov jag hade och hur jag skulle använda scootern. Jag gick från att ha tänkt köpa en Xiaomi 365 för 3 000 kr till denna vilket jag inte har ångrat alls. Om du gillar hastighet så antar jag att du även vill ha acceleration? Då hade jag rekommenderat en scooter med dubbla motorer. Dualtron mini har bara en motor och jag har inte provkört en men kan tänka mig att det är ganska stor skillnad på framförallt accelerationen på den och på min scooter och ännu större skillnad jämfört med en Eagle pro. Dualtron-arkiv - Minimotors Sverige
    Jag kan verkligen rekommendera minimotorssverige som handlare. Jag är supernöjd med deras bemötande och service när jag har haft kontakter med den.

    Jag föreslår att du gör en behovsanalys på dig själv och utifrån den snävar av dina val.
    Är det viktigt med bra service och felsökning från säljaren eller löser du problem själv?
    Är det viktigt med komfort och bättre väggrepp eller kan du tumma på det till förmån för att aldrig få punktering? (Solida vs luftfyllda däck)
    Är vikt på scootern viktigt, kommer du behöva lyfta den och i så fall hur långt? Det är ganska stor skillnad på 20- 30- och 40 kg.
     
    raptor gillar detta.
  6. Saimon

    Saimon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2009
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Tillägger att jag även var nära på att köpa en o-brandad(stavning?) Zero 9 från en säljare på blocket som verkar ta hem partier och säljer dem i Sverige för 6 500 kr. Han hade sålt slut alla när jag var i köpetagen så därför blev det ingen. Elsparkcykel T9 48V 13Ah LG 45Km säljes i Malmö stad - Blocket

    OBS, kan inte uttala mig om vare sig säljaren eller modellen men du kan ju alltid göra egna efterforskningar där.
     
  7. Ithaca

    Ithaca Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag har väl ungefär tagit samma väg som dig. Jg hade förmodligen redan köpt en Zero 9 om dom fanns i Sverige. Och jag känner lite likadant med Dualtron Mini, visst den är snygg med bra byggkvalite men jag kan tycka att en Dualtron ska ha två motorer. Jag bor i Malmö och vet samtidigt inte hur bra det är att bränna omkring med en Eagle Pro inne i Malmö. Inte ett dugg orolig för polisen eftersom vi redan har så många uthyrare av sparkisar och Malmö har helt andra problem än sparkcyklar. Men i vilket fall lutar det mycket åt något ifrån Minimotors, kanske Speedway.
     
    Saimon gillar detta.
  8. Saimon

    Saimon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2009
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    I min stad finns det inga hyrsparkar men det finns ganska många Xiaomis och liknande och eftersom Raptorn inte ser så jäkla mycket större ut än en Xiaomi så tvivlar jag på att polisen bryr sig här. Har sett dem flera gånger och de har inte ens tittat åt mitt håll. Nu gissar jag hejvilt men jag tror inte att en Eagle ser så stor ut heller. Undrar dock om inte en av de ännu större scootrarna riskerar att väcka mer uppmärksamhet, typ Thunder, Zero 10X osv. Men jag har förhoppningsvis fel och polisen kanske inte bryr sig om dem heller så länge man inte kör som en idiot när dem ser en.
    Däremot skaver det lite i mig att det inte finns någon försäkring som gäller om man orsakar en skada på annan person eller annans egendom i samband med att man kör scootern. Det går inte att teckna trafikförsäkring eftersom det är ett ogiltigt fordon och de är för starka och snabba för att klassas som cykel och falla under hemförsäkringen. Det är en medveten risk som jag uppenbarligen tar men det gör att jag är extra försiktig om jag kör i närheten av andra människor eller fordon. Hoppas på förändring i framtiden så att man åtminstone kan trafikförsäkra starkare scootrar.
    Hur som helst, lycka till i jakten på en passande modell, för egen del är det som om en helt ny värld har öppnat sig efter att jag skaffade min:) Trots att jag inte har någon "scooter-kompis" att köra med här så drar jag ofta ut själv och nöjeskör bara för att det är roligt.
     
  9. Ithaca

    Ithaca Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag läste på Reddit att en kille hade en Eagle och att den skulle vara riktigt stor och att han ville ha en Mini istället. Men hur är din Raptor V2 då? Man har ju hört det här med däcken osv, men annars? Jag känner spontant att förboka en Eagle kommer det kosta mig 23k och det är lite saftigt när jag ifrån början titta på scootrar runt 8-9k. Samtidigt känns Mini lite tråkig, dock snygg som fan.
     
  10. Saimon

    Saimon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2009
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Ja eaglen kanske är ganska stor då, jag drog en gissning:).
    Raptorn var inte riktigt så som jag hade föreställt mig. Den är stötigare än jag hade trott men det innebär också att det känns som att man har mer kontroll och känner av vägen bättre på nåt sätt.
    Accelerationen är brutalare än vad jag hade förväntat mig. Den gasar uppför branta backar utan problem. Vid fulladdad har jag kommit upp i 55 km/h(gps-fart) på raksträcka. Från typ 90% batteriladd gör den 50-52 km/h. Det går riktigt fort upp till 40-45 km/h och sedan ganska snabbt upp till toppfart. Längsta jag har kört är 3 mil blandad körning alltså även mycket fullgas och accelerationer. Då var det 40% kvar så jag skulle gissa att jag kommer runt 4 mil blandad körning och längre om man kör lugnt. Jag tror att det är en modell som man antingen älskar eller hatar. Jag älskar den och ångrar inte mitt köp alls. I framtiden hade jag gärna kompletterat med en större långfärdskörare men jag skulle inte vilja byta ut Raptorn.
    Jag väger 70 kg vilket så klart påverkar acceleration och toppfart.
    Även inställningarna i displayen gör stor skillnad, man kan ju ställa in ganska många faktorer som påverkar räckvidd och acceleration bla.
    Köpte den när minimotorssverige hade öppningserbjudande och gav då 17 850 kr.