Elscooter

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av ruf0ns, 30 maj 2020.

  1. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Tja!

    Är lite i tankarna att köpa någon form av elscooter istället för att skaffa mig en ny cykel.
    Användningsområdet kommer troligen endast vara för att ta mig från A till B i samhället där jag bor.

    Det verkar finnas massor på marknaden men jag vet att det finns rätt mycket skräp också, dessutom är det väl som vanligt att man får lite vad man pröjsar för.

    Alltid roligt om den är så kraftfull som möjligt och tar mig fram frabbt hyggligt snabbt. Också bra är om det är hyggligt batteri så mab slipper ladda hela tiden. Det ska också tilläggas att jag är ganska stor och tung, ca 95kg.

    Har kollat lite på Xiaomi M365 pro varianten som verkar vettig?

    Har ni tips på andra eller erfarenhet av denna så får ni gärna skriva en rad eller två.
     
  2. trenton

    trenton Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2013
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Letar du efter en laglig modell, som får framföras på cykelbana så finns det 1 eller 2 modeller.
    • Xiaomi M365 (ej pro)
    • Ninebot ES2L
    För att vara laglig är det max 20km/h och en motor på max 250w.

    Köpte ES2L till frugan, den tar henne, i sportläget 17-19Km per laddning vilket är mindre än jag trodde så ska komplettera med batteri för upp till 45km/laddning.
    i sportläge gör den 22km/h med henne på, hon väger runt 60.

    Inte hittat vilket straff som gäller om man framför en olaglig modell om man blir tagen, så tyckte en laglig modell fick duga tills lagarna i Sverige blir mer uppenbara.
     
  3. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Okej tack, lagarna bekommer mig inte så mycket om jag ska vara ärlig (tycka vad man vill om det) men så är det. Det är viktigare att den är stark och tar mig fram, gärna att den möjligen klarar av lite mindre backar mm. Jag tror för min del eftersom jag är så pass tung så känns det som att vanliga M365 och ES2 blir för klena och tråkiga att använda för mig.
     
  4. trenton

    trenton Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2013
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Jag förstår dig helt!
    Olagligt är olagligt antar jag, så de spelar nog inte någon roll om du väljer en med en motor på 300w eller 800w.
    Blir du tagen kan ditt bilkörkort påverkas, därför jag är så försiktig själv än så länge.
     
  5. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Borde inte typ M365 pro klassas som moped klass 2? Det betyder att får framföra den på vanligt B-körkort?
     
  6. trenton

    trenton Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2013
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Vad jag förstått kräver den bland annat hjälm, samt en annan variant av bromsar. Inte fördjupat mig så mycket så den den kan jag inte svara på :)
    Blinkers måste nog finnas för att kallas moped klass II
     
  7. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Nej det finns inga krav på blinkers eller någon speciell typ av broms på en klass 2 moped. Däremot ska den vara trafikförsäkrad. Som sagt, det verkar lite luddigt de där. Svårt att veta vad som gäller, ska man va säker så är det som du skriver förmodligen max 250w som gäller.
     
  8. trenton

    trenton Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2013
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Samma slutsats som jag gick på när jag inhandlade hennes... Alldeles för luddigt.
     
  9. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Blev en Zero8 istället.
     
    bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Blev du nöjd? Av vad man läst i forumet verkar det helt klart vara värt de extra pengarna.

    Om den skall klassas som moped behövs SoC-intyg som visar att den uppfyllar alla EU-krav för en moped. Utan det kvittar det. Skulle dock skaffat försäkring ändå, verkar som försäkringsbolagen inte bryr sig om SoC-intyg.

    Är tydligen dyrt för tillverkaren, så de flesta verkar inte bry sig om att ordna ett SoC-intyg, vilket är rätt trist.
     
  11. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag trotsade lagligheten och köpte en sådan då det verkar vara alldeles för mycket att hålla reda på med regler osv. Till mitt bruk och där jag bor så skulle det bli alldeles för trist och långsamt med motor på 250w och då kan jag lika gärna stå över. Jag är stor och tung dessutom finns det lite backar jag vill komma upp för utan att stressa sönder motor och hjälpa till att kicka.

    Helt klart nöjd ännu av det lilla jag har hunnit med att pröva den. Den är stark, snabb samt verkar ha grymt bra körtider. Man slipper känna att den behöver laddas hela tiden vilket är riktigt skönt. Komforten är toppen tycker jag trots sitt solida bakhjul. Dessutom var killen på Ezride/Zero grymt trevlig att prata med vilket känns tryggt vid eventuella frågor eller problem.
     
  12. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Det är väl olovlig körning med en som är för kraftfull? När jag var i moppeåldern för 30! år sedan kollade polisen våra moppar för minsta trim, det blev samtal med föräldrar och hot om beslagtagen moppe eller problem med körkortstillstånd.

    Idag åker halva Malmö runt på fatbikes utan hjälm och med för mycket(?) effekt. Lite känns det som att elfordon blir sedda annorlunda på. Det är konstigt tycker jag. :)

    Obs, jag är inte en bitter grinig gubbe, utan mer konfunderad kring slappheten. Besluta, gör det tydligt för alla. 1 hk, 50 kubik, max 30 km/h var det på moppar förr. Enkelt. Borde inte vara svårare idag bara för vi byter ut kolväten mot elektroner. Eller?