Fråga: Hur kan Youtube Vanced vara laglig?

Diskussion i 'Applikationer' startad av Dadde, 30 maj 2020.

  1. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Vanced Tube - Download YouTube Vanced APK [ROOT/MAGISK/NON-ROOT]

    Har funderat på detta ett tag men aldrig bemödat mig att ta reda på svaret. Satte mig nu och googlade lite men blev inte mycket klokare. Tänker framförallt på adblock-funktionen. Spontant när jag fick höra om Youtube Vanced och denna funktion så tänkte jag att det måste ju vara olagligt. Genom annonserna (och Youtube Premium-prenumerationer) får ju Youtube och kreatörerna intäkter.

    Efter att ha googlat lite så skriver de allra flesta att det är lagligt.

    I denna tråd verkar det vara lite mer delade meningar:

    Is it legal to download and use YouTube Vanced? - YouTube Community

    De bästa inläggen jag kunde hitta var dessa:

    "render a freely given datastream"
    Räknas en videoström från Youtube som gratis? "Betalningen" är väl att man tittar på en annons eller har en Youtube Premium-prenumeration?

    Skulle någon exempelvis kunna skapa en modifierad version av TV4 Play, blockera reklamen och det skulle vara helt lagligt? Hade det varit skillnad om TV4 tillåtit inbäddning av sitt material på andra sidor?


    Upplys mig gärna i hur detta fungerar!
    Menar absolut inte att försöka komma med några moral-pekpinnar här utan är endast nyfiken på hur det fungerar.
     
    EricG gillar detta.
  2. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Spontant känns det som att det borde vara lagligt men strida mot Googles användarvillkor, i Sverige åtminstone.
     
    Dadde gillar detta.
  3. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Ja den verkar ju vara det. Förstår bara inte riktigt hur.
    Skulle man exempelvis kunna skapa en liknade app som Spotify som inte spelar reklam? Någon som vet? Vad är i så fall skillnaden?
     
  4. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Allt handlar väl om ifall det sköts av klienten eller servern. Om servern tillhandahåller en obruten ström så borde det ju gå att skriva en klient som läser den utan att spela upp en massa reklam.

    Men antagligen finns det en massa användarvillkor man bryter mot. Bara för att det går att komma åt en dataström betyder inte att man får det, det kan räknas som dataintrång att ta del av data man inte har tillåtelse att ta del av.
     
  5. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Tack för svaret :)
    Du menar alltså att tjänsten skulle kunna vara olaglig?
    Varför gör i sådana fall inte Google något åt Vanced? Är det ett så försvinnande lågt antal användare som använder tjänsten att de helt enkelt inte bryr sig?
     
  6. Droid96

    Droid96 Guest

    Dataintrång kan även omfatta att man ger sig själv tillgång till öppen data som man inte har rätt till. Det kräver dock uppsåt, att det går att bevisa att personen förstod att det handlar om ett intrång. I praktiken tror jag att det är mycket osannolikt att en person som använt en tredjepartsklient för Youtube skulle kunna dömas för dataintrång.

    Däremot står det ju Google fritt att radera/blockera användarkonton om någon bryter mot deras användarvillkor.

    Skulle även tänka mig att Google är mer intresserad att driva processer mot de som skapat Vanced snarare än de som använder det.
     
    Nero, Dadde och bernard gillar detta.
  7. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Nej, det är användande av den som är olagligt. Ungefär som att det inte är olagligt att sälja eller köpa en kofot, men att använda den till att göra inbrott är olagligt.
     
    Dadde gillar detta.
  8. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Finns redan. Och troligen är både den och Youtube Vanced olagliga. Nu har jag inte prövat YV, men som jag förstått det är det i princip den vanliga YT-appen fast hackad så reklamen är borttagen. I så fall laddar du ju ned upphovsrättsskyddat material när du laddar ner YV. Är inte konstigare än att du laddar ner ett spel från The Pirate Bay, är ju samma princip.

    Själv har jag fimpat YT-appen i mobilen och kör via Brave browser de få gångerna det behövs. Tröttnade på all reklam, och Brave blockerar det utan problem. Med det sagt har jag inget emot Youtube Vanced, tycker det är bra att Google får en reaktion på att de infört så extremt mycket reklam.
     
    Dadde gillar detta.
  9. krpes

    krpes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2020
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    418

    MINA ENHETER

    Övrigt:
    NVidia Shield Pro, Google Nest (Google Assistant)
  10. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Ja det bör ju vara effektivare än att försöka komma åt användarna i så fall. Men varför gör i så fall inte Google något åt Vanced? Är det för att det är så försvinnande liten del som använder det att det inte är lönt mödan? Youtube Vanced kanske inte är helt känt bland allmänheten utan mest på teknikforum?

    Är det inte i detta fallet mer som att Vanced redan brutit upp dörren och burit ut alla saker för vem som helst att ta för sig av?

    Det var så jag också tänkte spontant men sedan har jag sett att appen har föreslagits, till de som vill använda Youtube Premium-fördelar, här på forumet.

    Att diskuttera piratkopiering är ju inte tillåtet här men detta verkade vara okej så då tänkte jag att Youtube Vanced kanske är laglig då trots allt. Även när jag googlade så tycktes många hävda det.
     
  11. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Ja, men du får ändå inte ta med dig sakerna. Hittar du nåt så är det hittegods och inte bara att ta. Det ska lämnas till polisen. Att behålla något man hittat är formellt sett ett brott.
     
    Droid96 gillar detta.