Växellåda till elmotor

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av md7dani, 30 maj 2020.

  1. md7dani

    md7dani Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Försöker förstå vilk komponenter som behövs för att koppla en automatlåda till en elmotor.

    Säg att jag har en elmotor som kopplas till en speed controller. Via ett reglage så styr du hastigheten på motorn.

    Om du nu ska koppla en växellåda till elmotorn för att styra (Drive,Neu,Rev)

    Vilka komponenter behöver jag och hur kopplas de ihop?

    Det enklaste hade varit om det finns en speed controller där du kan koppla in en växellåda som styr motorn men osäker på om det finns en så enkel lösning.
     
    Last edited: 30 maj 2020
  2. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Man brukar inte använda växellåda till eldrift utan controllern sköter om både hur fort och åt vilket håll fordonet ska åka. Man har bara en fast utväxling som ger lagom förhållande mellan motor och hjul.
     
    md7dani gillar detta.
  3. md7dani

    md7dani Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    ok då förstår jag.

    Hur funkar det tex i en elbil med gasreglage, elmotor och växellåda. Hur är komponenterna sammankopplade om det inte finns någon speed controller?
     
  4. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Du menar kanske en hybrid, de har växellåda för förbränningsmotorns skull.
     
  5. md7dani

    md7dani Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nix jag menar en Bev. Har kört både polestar och tesla. Med växellåda menar jag växelspak/paddlar.
    D = då ska motorn gå framåt.
    R = då ska motorn gå baklänges
    N = då ska motorn inte gå alls

    Tänker att jag behöver ha växelspak/paddlar som är kopplade till motorn och även gasreglage som styr hastigheten.
     
  6. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Ja nån form av reglage för fram, neutral, back samt hastighet är givetvis bra. På många elbilar har man utformat reglaget som en traditionell växelspak, för vi är mest vana vid det, men reglaget är bara en strömbrytare som berättar för controllern vad man vill göra. Samma med gaspedalen, jämför med volymknappen på en stereo. Det finns ingen gasvajer eller växellåda som på en gammal bil.
    Drivlinan i en elbil, består av en massa boxar som kopplas ihop på det sätt tillverkaren av systemet tänkt sig, så för att få nåt vettigt svar på din fråga, behöver du vara tydligare med vad du tänkt dej att göra.
     
    md7dani gillar detta.
  7. md7dani

    md7dani Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack för bra info då förstår jag bättre.

    Om jag tex skulle vilja bygga en lådbil på el med controller, gaspedal, växelspak/paddel och elmotor, hur hittar jag komponenter som passar?

    Har tittat runt lite men hittar mest kit med handreglage och displayer för att styra hastighet.
     
  8. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Ok, då är jag bättre med på vad du söker.
    I det fallet hade jag nog fösökt hitta ett begagnat elfordon, t.ex. en elscooter med knäckt ram eller nåt, och slaktat. Då ser man ju hur allt är ihopsatt. Annars är ju reservdelar till elfordon en möjlighet, men det blir nog rätt dyrt, och det gäller att få med allt så det går att sätta ihop.
    Att bygga ett elfordon från grunden tror jag blir svårt och inte minst dyrt. Det krävs att många köper sådana grejor för att kunna tillverka och sälja dem till rimligt pris, och de behöver passa ihop med varandra.
    Varje tillverkare har sina idéer om hur deras grejor ska kopplas ihop, så det är svårt att ge något allmänt svar på hur det ska kopplas.