Diskussion: Förslag för utformning av nya regler för eldrivna enpersonsfordon (Skickas till Transportstyrelsen)

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Chrilles, 16 apr 2020.

  1. Ainatar

    Ainatar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Det lär nog vara lättare att få en huvudskada med en sparkcykel än en cykel. Krockar man så flyger man ju okontrollerat som en vante. Inte riktigt samma sak med en cykel.
     
  2. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Kan vara så men det är lättare att hoppa av en elsparkcykel om det behövs. Jag hamnade i ett läge när en cyklist cyklade mot mig i hög fart och tittade bak. Jag hade lätt kunnat hoppa av den om det hade behövs och jag var nära på att göra der. Det kan inte en cyklist. Det hade blivit jobbigt för honom.
     
    Gurra4 gillar detta.
  3. Madskillz

    Madskillz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2019
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    51
    Har funderat på detta och det jag kommit fram till hittills är...

    25km/h tycker jag är en bra toppfart. Då tar man sig fram tillräckligt snabbt och smidigt, ungefär som på en cyckel.

    1000w max effekt (eller slopa detta krav?) 250w är odugligt. För att inte bara vara en leksak och kunna fungera som ett användbart transportmedel som orkar uppför backar osv behövs iaf 500nominell output och 700-800W topp.

    15års åldersgräns. Jag tycker inte elsparkar är en leksak. Det går rätt snabbt att få upp fart och som förare bör man ha viss koll på miljön man färdas i vilket barn sällan har.

    Slutligen, elscooters är ett mycket smidigt transportmedel. Det vore synd om en dåligt utformad lag kasterar och gör dem helt värdelösa som alternativ till personlig transport. Lägg åtminstone ribban så att scootern blir användbar.
     
    Chrilles, MaLund13, milky81 och 1 annan gillar detta.
  4. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Sant sant! En bekant hamnade i koma efter att ha gjort en långsam vurpa med cykeln men slog huvudet hårt i asfalten. Hade hon haft hjälm hade inget hänt. Den händelsen fick mig att ändra min tidigare uppfattning :)
    Att cykelregeln är som den är må vara, men om vi blickar framåt så kan vi vara klokare. Om du har barn så är jag helt säker på att dom inte får cykla utan hjälm. Det är bara vi vuxna som slarvar! :D
     
    raptor gillar detta.
  5. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Du får mer än gärna motivera effektbegränsningen.
    Jag vet inte hur mycket du väger, men jag misstänker att du klarar dig på 1000w.
    Men det finns människor som väger väldigt mycket. Då kommer man inte alltid långt på 1000w.

    Sedan finns lådcyklar. Att frakta grejer i lådcyklar kan bli något i framtiden?
    Låt oss inte begränsas av hur saker tidigare har varit.
     
  6. Madskillz

    Madskillz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2019
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    51
    Tyckte jag motiverade det bra, plus att jag skrev att man eventuellt kan slopa kravet.
     
    raptor gillar detta.
  7. Jonar

    Jonar Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Effektbegränsningen till 250W funkar inte i praktiken med motlut, motvind och ryggsäck, det fordonet kommer ju troligen inte heller ersätta några förbränningsmotorer utan endast promenader, så vinsten för miljön kommer ju bli försumbar eller negativ..

    En klass 2 moped får ha 1000W och möjlighet att växla ned på samma cykelbanor. Så jag tycker att elsparkcyklarna borde kunna mallas in i de befintliga lagarna. 250W=cykel. 1000W 25 km/h =moped klass 2. 45 km/h = klass 1.

    Eller nä, jag vill inte ha en massa vingliga elsparkcyklar på bilvägarna, så cykel eller moped klass 2 räcker. Men egentligen borde ju även 250W försvinna då de oftast blir ersättning för promenad på slätmark.

    En klass: 25 km/h 1000w röstar jag för.
     
    Last edited: 23 apr 2020
    Madskillz och bernard gillar detta.
  8. Glenn74Swe

    Glenn74Swe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    Efter ett ursprungligen A4-sides långt utlägg kokade texten ned till följande inlägg:

    Eftersom man i dagens samhälle måste ha utbildning och tillstånd på allt, varför inte göra slag i saken och införa en ny klass på t.ex elsparkcyklar och cyklar upp till 25 km/t och ingen övre watt-gräns, plus ett enklare körkortskrav samt HÖG bot vid trimning.

    Folk kommer att gnälla och gny i några månader över att man måste ta körkort för Klass 1 fordon, men sen kommer det att lägga sig och då är vi av med det problemet för alltid, precis som folk gnällde över att man blev tvungen att ha bilbältet på sig.

    De som redan har körkort behöver inte komplettera för sådant i de lägre klasserna. Exempel: har man körkort för bil eller motorcykel så behöver man inte ta körkort för elsparkcykel, cykel osv. (ungefär som de nya reglerna gällande vikten på husbilar beroende på när man tagit B-körkortet)

    Jag vet att det låter dumt med körkort på cykel och elsparkcykel, men faktum är att även dessa är ute i trafiken och måste ta hänsyn till medtrafikanter och regler som alla andra. Så varför är de fråntagna kravet på körkort? Man kan med cykel lätt komma upp i 30 km/t utan hjälm och utan något som helst förarbevis som visar att du kan förstå lagar och regler. Därför är det väldigt konstigt att man måste ha utbildning på moped klass II och dessutom ha hjälm trots att dessa går lika fort/långsamt som en cykel.

    edit:
    Håller med om följande angående elsparkcyklar: 25 km/t, hjälmkrav och en ökad maxeffekt.

    Min motivering:
    De elsparkcyklar som inte är ”leksaker” utan byggda med bättre kvalitet tål att framföras i 25 km/t och blir för min egen del ett vettigt pendlar-alternativ till bilen.

    Hjälmkrav för alla som kör något slags fordon med hjul där det finns trafik, borde ha införts för länge sedan.

    250W är på tok för klent om man väger lite mer, eller har kuperad terräng.
     
    Last edited: 7 maj 2020
    Optimus_82 gillar detta.
  9. bläckman

    bläckman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Och så kände jag att jag ville dela mina tankar om detta.

    Elsparkcykel med högsta fart 15 km/h och med en maximal vikt på 10 kg:
    Inga krav då detta är en leksak

    Elsparkcykel med högsta fart 25 km/h och med en maximal vikt på 25 kg:
    Hjälm om föraren är under 15 år
    Minst en mekanisk broms
    Byggd för högsta fart 25 km/h
    Ingen effektbegränsning
    Bak och framljus
    Bromsljus

    Jag resonerar som så att det inte är effekten i en sparkcykel som är farlig utan det är rörelseenergin (och naturligtvis farten för föraren) i enheten. Rörelseenergin bestäms endast av hastighet och vikt, därför tycker jag att en viktbegränsning är mer rättvis i stället för effektbegränsning.
    Om man inte har varken effekt- eller viktbegränsning kan ju ekipagen bli hur stora och tunga som helst, fast dom inte går mer än 25 km/h.

    Den som trimmar sin enhet ska åka dit för olovlig körning med allt vad det innebär.
     
  10. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Så du tycker inte det är ok att en människa som väger 50 kg kör en scooter som väger 40 kg (tot 90kg) men ok att en person som väger 150 kg kör en scooter som väger 25 kg (tot 175 kg)?

    Sedan tycker jag att det viktdiskriminerande att begränsa tunga människor med en effektbegränsning och storkek/vikt på scootern.

    Ellådcyklar / ellådscooter kan bli ett framtida sätt att transportera grejer. Varför begränsa oss redan nu med en viktbegränsning?
     
    Last edited: 23 maj 2020
    Gargo gillar detta.
  11. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Vad har trim med olovlig körning att göra?
    Har ingen betydelse när det är skit bakom spakarna i slutändan ändå [emoji28]
     
  12. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Last edited: 1 jun 2020
  13. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, men det är bara en lägesrapport av hur det ser ut för närvarande.Två ytterligare rapporter återstår:

    Eventuella förslag till regeländringar hamnar alltså i den tredje och sista rapporten som redovisas 1 mars 2021.
     
    RuffyMan, Gargo och milky81 gillar detta.
  15. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Japp. Ville bara summera så att folk slipper läsa allt :)
     
    bernard gillar detta.
  16. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    @Chrilles@Chrilles och ni andra, hur går det med det här?
    Är det inte dags att komponera något och skicka till transportstyrelsens utredare?
    Jag kan fortfarande inte smälta effektbegränsningen. Den är så ologisk och viktkränkande.
     
  17. Jonar

    Jonar Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

  18. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Undrar också vad status är på detta?
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det fortsätter röra på sig lite inom EU, men det går ju allt annat än snabbt: Bike EU

    Just nu samlar de in åsikter och synpunkter för att diskutera hur direktivet som styr hur fordonen ska klassas kan förbättras:
    Inget skulle dock stoppa Sverige från att göra som i Danmark, där tex elcyklar med en hastighet på upp till 45 km/h får framföras på cykelbanor, och enligt statistiken finns det inget som talar för att det leder till fler eller allvarligare olyckor: Danish report on e-bike incidents concludes that age and age-related disabilities were often contributing factors
     
    Last edited: 6 jan 2021
  20. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    EU anlitar alltså ett företag i ett land som just har lämnat unionen, lite kul..
    Får väl anta att de inte ska undersöka inhemska förhållanden i UK iaf.