Projekt - Bygga om vanlig cykel till elcykel

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av kallt_kaffe, 2 jun 2020.

  1. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag har en Scott-elcykel med Bosch-motor som jag är jättenöjd med men det är ju också roligt att ha lite projekt för sig ibland så jag har nu beställt en Tongsheng TSDZ2-motor (48V) och batteri från pswpower.com (från deras tyska lager) som jag tänker montera på en vanlig cykel. Först hade jag tänkte fixa i ordning en gammal 26-tums MTB från delarna av 2 gamla 26-tums lik jag har i garaget men impulsköpte en Biltemahoj nu helgen istället. Tänkte försöka dela med mig lite hur det går (eller inte går) här i tråden om det finns ett intresse. Kanske finns fler som redan gjort eller funderar på att göra samma resa?

    Cykel: Yosemite X-dirt 27,5"
    Länk: X-dirt 27,5" +, 14 växlar
    Motivering: Inte alltför dyr, hydrauliska skivbromsar och rejält breda däck (70-584) (detta ska ju i första hand bli lite av en leksak, en riktigt elcykel för stadscykling har jag redan.) Lite minus på att den bara har 7 växlar bak men det kanske man kan göra något åt när man kört slut första kassetten. Alternativt kan man ju skaffa en bättre cykel sen och flytta över motor och batteri om det visar sig att är roligt att cykla el-MTB i skogen.

    Motor: Tongsheng TSDZ2 48V/750W.
    Länk: EU No Tax 48V500W /48V750W 15A TSDZ2 mid drive motor with torque sensor - PSWPOWER.com
    Motivering: Många verkar köra med Bafangs motorer men TSDZ2 har momentsensor och går att flasha om med opensourcefirmware. Dessutom var den billigare och detta är mer ett projekt än att jag behöver en till elcykel. 48V-varianten skall tydligen gå svalare och enligt vissa källor även tystare. Var lite tveksam till om man skulle köpa 500W eller 750W men de kostar samma så jag beställde 750W. Har gjort lite efterforskningar efter att jag beställde och tydligen är det samma motor men olika FW. Går jag över till opensourcefw senare så jag kan ställa ner den till 250W och 25km/h så att den blir laglig. Var inne på att köpa en 36V/250W först men såg att folk rekommenderade 48V-motorn och då fanns bara 500W och 750W så då kändes det lika bra att slå till på 750W eftersom den ändå inte blir laglig (initialt iaf). Jag valde VLCD5 då den har USB-uttag för laddning av t.ex. telefon.

    Batteri: Ett 48V 12.5 Ah (585Wh) med kinaceller.
    Länk: EU No Tax 48V 12.5 Ah Hailong Downtube Frame ebike electrical bicycle Lithium Battery kit for bafang TSDZ2 750W motor - PSWPOWER.com
    Motivering: Känner att det var lite av en chansning. Finns 14.5 Ah-batteri med märkesceller för 100-dollar till men blev lite snål. Ångrar det lite men grejerna är på väg redan så det är som det är.

    Kostnad (än så länge):
    Cykel: 3599:-
    Motor: $299 (2830kr)
    Batteri: $255 (2413kr)
     
    thexps, amstaffpwr, P.F och 7 andra gillar detta.
  2. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Lite om opensource-firmwaren till TSDZ2: OpenSource-EBike-firmware/TSDZ2_wiki
    Denna kräver att man köper en ny display, rekommenderat är Bafangs 860c.

    Det finns en fork på projektet som fungerar med de vanliga displayerna men då får man hårdkoda en hel del inställningar innan man flashar: emmebrusa/TSDZ2-Smart-EBike-1

    EDIT: Tror det är en sån här man behöver för att flasha ny FW: Geekcreit® 3.3V 5V XTW ST-LINK V2 STM8 / STM32 Simulator Programmer Downloader Debugger 500MA Fuse Short Circuit Protection Aluminum Alloy U Disk Shell With 20cm Dupont Wire Electronic Components & DIY Kits from Electronics on banggood.com
     
    Last edited: 2 jun 2020
    bernard och svenix gillar detta.
  3. enokbengtsson

    enokbengtsson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2012
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Jag har elkonverterat en lastcykel med en TSDZ2, 36V/250W men inte flashat med någon ny firmware.
    Har inget att klaga på den motorn.
     
    kallt_kaffe gillar detta.
  4. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Fick du med en sån där split-kabel till hastighetssensorn som man skall kunna använda till att driva belysning på cykeln? Om "Ja", använder du den? Klickade hem en 2A-lampa från Banggood innan jag hittade någonstans att den bara klarar att driva typ 0,5-1A så den misstänker jag att jag tyvärr inte kommer att kunna använda. Nu är det visserligen nästan ljust dygnet runt den här årstiden men det är ju inte sommar jämt och det är rätt nice om man kan driva belysningen med cykelbatteriet.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Oh! Mycket festligt projekt. Följer med stort intresse. Dokumentera gärna med mycket bilder :)


    Hur pålitlig är kapacitetsangivelsen för batteriet med Kina-celler? Jag har tittat på lite olika tester för 18650-celler, och inte så sällan visar det sig att kapaciteten är rätt överdriven på Kina-cellerna, men det gäller ju säkert inte alltid.

    Kan du se vilket fabrikat det är på cellerna i batteriet du beställt?

    upload_2020-6-2_12-42-1.png

    Reagerade lite på priset för ~600Wh nämligen - 2400 kr låter ju väldigt bra. Koreanska eller japanska celler är nog mer ett säkert kort, men samtidigt mycket dyrare förstås.


    View: https://youtu.be/qMZuHMlRw_0
     
    Last edited: 2 jun 2020
    Kingson och kallt_kaffe gillar detta.
  6. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag ska ta lite bilder sen tänkte jag. Just nu har jag bara cykeln, motor och batteri har DHL precis börjat frakta från Tyskland.

    Jag är också skeptisk och ångrar lite att jag inte lade på $100 och köpte ett med Samsung-celler. De har även ett för $295 med LG-celler som jag hade tänkt mig men det ska inte komma in på lager förrän den 9/6 och tålamod existerar inte när ett nytt roligt projekt är på G så valde det för $255 istället.

    "5P13S Li-ion 2.5Ah the interior battery is 18650 65pcs battery cells (China brand battery cells)" står det i beskrivningen så det blir 9Wh/batteri * 65 = 585Wh men det ska man nog ta med en nypa salt.

    När det gäller priset så är ju även $295 för 608Wh (LG-celler) och $355 för 679Wh (Samsung-celler) också bra pris. Även $299 för motorn är ju svårslaget.
     
    bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Oj, jag visste inte att det fanns så billiga batteriet med koreanska eller japanska celler numera (var mer än ett år sedan jag kikade sist). Ja, haha, det låter dessvärre som ett misstag, men vi får hålla tummarna för att batteriet ligger någorlunda nära kapacitetsangivelsen. Nu är ju mittmotor väldigt effektivt, så även om du bara får ut exempelvis 400Wh kommer du förmodligen komma en bra bit ändå.
     
    kallt_kaffe gillar detta.
  8. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Någon som använt mutternitar för att skapa fler fästen i ramen på en cykel? Funderar på denna sats: Mutternitsats

    Anledning är dels att jag tror att vattenflask-fästpunkterna på cykeln sitter för långt bak för att kunna användas till att fästa batteriet i och dessutom skulle jag, om det får plats, vilja ha fästa en flaskhållare på sadelröret och där finns inga fästpunkter idag. Har även en Biltema-elcykel helt utan fästpunkter för vattenflaska där det finns gott om plats på sadelröret om det bara hade funnits fästpunkter som jag funderar på att borra lite i.
     
  9. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    379
    Jag har gjort precis samma. Satte en TSDZ2 på vår trehjuling (Nihola) för drygt två år sedan, och det har funkat riktigt bra. Dock lade momentsensorn av på motorn efter knappt ett år, men fick ny motor på garantin som har funkat fint sedan dess (har kört nästan 540 mil totalt nu). Jag har förvisso läst om att det går att flasha firmware, men det är inget jag har känt behov av själv.
     
    bernard gillar detta.
  10. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Vi använder den typen av nitmuttrar (visserligen inte biltemas) på jobbet i massor i olika material och profiler. De funkar säkert utmärkt att sätta i en aluminium cykel ram, tänk dock på att röret försvagas något när man gör hål, så ta inte större nitmutter än tvunget.
    Det man kan få problem med är att de kan snurra när man skruvar i dem sedan om de inte sitter hårt nog. Våra är räfflade för att undvika detta och det är noga att hålet är i precis rätt storlek.
    Vet inte om biltemas är räfflade, men lite loctite på niten och korrekt dragen, så sitter den säkert bra.
     
    kallt_kaffe och bernard gillar detta.
  11. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 037
    Mottagna gillanden:
    460

    MINA ENHETER

    Även vi använder blindnitsmutter där jag jobbar, vi försöker använda hexagonala så mycket som möjligt för att slippa att de snurrar vid montering som inte är optimal. Räfflade fungerar bra också, särskilt i mjuk alu. I detta fallet antar jag att det inte gör så mycket om fästelementet snurrar med, används en gänglåsning så löser det sig garanterat!
     
    kallt_kaffe och bernard gillar detta.
  12. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag är ute efter blindnitsmuttrar i storlek M5 och Biltemas sats är det jag hittat. Tips på andra ställen att köpa dem på mottages gärna. Har sett någon video där man gjorde just detta och man kan tydligen klara sig utan den speciella tången också så en handfull M5-nitar är egentligen allt jag behöver.
     
  13. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 037
    Mottagna gillanden:
    460

    MINA ENHETER

    Jag handlar bara med leverantörer som jobbar mot företag (säljer i lådor om x hundra st). Men kika om Ahlsells har butik nära dig (Ahlsell - Blindnitmutter) eller Würth (Blindnitmutter - Pop-nuts - komplett sortiment). Annars om du hittar passande på nätet (Novus 045-0042 Blindnitmutter (Ø x L) 7 mm x 11.5 mm M5 Aluminium Aluminium 10 st | Conrad.se).
    Det sista du behöver tänka på är att blindnitmutterns greppområde är korrekt för profilens godstjocklek. Ex. länken till Conrad klarar godstjocklek mellan 1-2mm.
     
    kallt_kaffe gillar detta.
  14. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Ja vi kör oxo mest med sexkantiga, men det är så jäkligt att borra sexkantiga hål :P
     
    Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  15. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Man kan klara sig utan tången, skruva på en mutter på en skruv, sätt en bricka nedanför skruven, skruva på nitmuttern, tryck in nitmuttern i hålet, håll fast skruven och dra åt nitmuttern med muttern.
    Har gjort detta några gånger med gott resultat, men det är rätt mycket lättare med tången och för det priset hittar du säkert fler ställen som behöver en nitmutter när du väl provat :)

    Biltema har även nitmuttrar utan tången btw
    Mutternitsats
     
    kallt_kaffe gillar detta.
  16. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Lite saker om TSDZ2-motorn som jag googlat mig fram till innan jag beställde:
    • Det finns två varianter på motor 36V och 48V och sen några varianter på dem (skillnaderna i effekt har bara med olika firmware att göra. Är inte ens säker på om något annat än 350W är originalfw. Många återförsäljare verkar flasha om motorerna innan de säljer dem.)
    • En del kör 48V batteri till 36V motor för att få assistans vid högre kadens än 90rpm.
    • Den "vanliga" versionen har frihjul, d.v.s. den kan driva kedjan fast pedalerna står still. Fungerar således inte för cyklar med bakbroms för trampar du bakåt så följer inte kedjan med.
    • Det finns en version med 8-pins kabel som har stöd för gashandtag (throttle). Denna finns bara som frihjul (av förklarliga skäl).
    • 8-pinsversionen underlättar om man skall koppla in en temperatursensor (för opensource-firmwaren) eftersom man då klipper throttle-kablarna inne i motorn och löder sensorn på dem. Lite mer jobb om man saknar dessa kablar.
    Jag beställde frihjulsversionen men utan throttle. Throttle-versionen kostar bara $5 extra och då får man även med bromshandtag med brytare (för vajerbroms). Hade beställt den om den hade funnits på lager för att försäkra mig om att få 8-pins kabeln men nu var det ju det där med tålamod och nytt projekt så det fick bli den variant som fanns på lager. Har inga planer på gashandtag iaf men utesluter inte att jag vill löda in en temperatursensor i motorn i framtiden. Får väl se i slutet av veckan (förhoppningsvis) vilken variant jag får.
     
    Last edited: 2 jun 2020
    bernard gillar detta.
  17. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jo, jag såg någon video på någon som körde med skruv, mutter och bricka. Såg inte alltför krångligt ut. Det blir nog en sats på Biltema (med eller utan tång för jag fundera på). Nu när man vet att det ens existerar något som heter blindnitmutter/nitmutter/mutternit så kan jag tänka mig att man kan komma på fler användningsområden. :)
     
    jogge gillar detta.
  18. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 037
    Mottagna gillanden:
    460

    MINA ENHETER

    Jag var helt insnöad på blindnitmutter innan, men självklart kan du ju även köpa en gängverktygssats, borra hål och gänga det. Finns billiga på Biltema och Jula. Så länge det inte blir för svagt i tunna godstjockleken.
     
  19. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Det är ju ett alternativ. Skiter det sig så kan man ju alltid borra upp ett större hål och trycka i en blindnitmutter. Vi får se, känner att blindnitmutter är mitt nya favoritord just nu så jag kanske bara måste få chansen att testa det. ;)
     
    Albin N7 och Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  20. dirk

    dirk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2016
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Kul grej!