Tips: Crypto.com - Ett VISA kort med kryptovaluta funktioner m.m.

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av ganmo, 11 jan 2019.

  1. jms

    jms Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2019
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    131
    Jag fick också mitt idag, ett Royal Indigo.
    Det blev Issued 17/5 och Shipped 22/5.
    Aktivering och top-up gick bra, så nu får jag väl gå och köpa något.
     
    bernard, MaLund13 och ganmo gillar detta.
  2. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Hoppas det går bra med kortet. Har du förresten räknat på hur mycket den totala avgiften blir från det du växlar till EUR till att du handlar något för SEK? Jag har inte fått mitt kort än så kan inte testa det själv.
     
    bernard gillar detta.
  3. cym00n

    cym00n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2019
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Jag har inget fått något kort alls.
    Ansökte om ett kort för månader sedan, då talar vi om kanske 4 månader sen. Står fortfarande som "Pending" för mig och alla mina inskickade dokument har blivit godkända sen ca 4 månader tillbaka =/
     
    bernard gillar detta.
  4. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Vilket kort har du ansökt? Denna vecka har de flesta jade/indigo korten skickat och tagits emot. Om du har ansökt om Ruby så kommer du kanske få det nån gång under kommande veckorna. Fast det beror på kanske eftersom din status ligger på som Pending.
     
  5. cym00n

    cym00n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2019
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Tog det som var gratis. Vill testa på saker först innan jag investerar i kort som kostar eller behöver staking.
     
  6. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Okej, förmodligen behöver du vänta ett tag till då. Vet inte ifall det är någon i Norden än som har fått gratiskortets status ändrat från pending till issued ännu. Men förmodligen får du det snart ;)
    Jag var en early adopter, men det verkar som de som skaffade kortet senare än mig har fått kortet tidigare ändå [emoji28]
     
  7. cym00n

    cym00n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2019
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Det får bli en coinflip :).
    Har kört wirex och deras kort. Men supporten är under all kritik och fryser konton ibland.
     
  8. jms

    jms Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2019
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    131
    Kortet fungerar alldeles utmärkt. Jag har testat med chip+pin, online, bankomat, kontaktlöst. Jag har lagt till det i Curve och Paypal.
    Kortet har typen debit, alltså inte subtypen prepaid, så det borde inte vara några problem med acceptans, t.ex. vid offline-betalningar. Det har Storbritannien som utgivningsland, så ibland (t.ex. Paypal, vissa bankomater) blir man "erbjuden" att betala i GBP (till en i regel usel kurs). Men det kan man ju oftast välja bort, och det är inget stort problem i Sverige. Det är f.ö. likadant med Revolut och Curve som jag också har.
    Jag fick 100% cashback på Netflix och Spotify. På Netflix får man första månaden Premium när man tecknar Standard-abonnemang, så nu får jag testa Ultra HD. Spotify ger 3 månader för priset av en i introduktion, vilket inte betyder mycket för mig. (Men jag slipper köpa MCO för 99kr i juni och juli. ;))
    De euro jag toppat upp med har jag växlat med Revolut till interbank-kurs och fört över med SEPA. Jag har gjort flera överföringar sedan jag öppnade Crypto.com-kontot och även köpt krypto, så jag har inte koll på exakt vad mina euro kostat. Men kronan har stärkts mot euron sedan mars, så jag har förlorat lite på mina euro, men sånt lär jämna ut sig över en längre tid.
    Växlingskursen vid köp redovisas inte, man får räkna ut det själv. Hur korttransaktioner och cashback visas i appen skulle kunna bli bättre. Som det är nu får man en pushnotis med beloppet i EUR eller GBP, och värdet av cashbacken i USD. (Man kan bara göra top-up i EUR, men på kortet har man separata saldon i EUR och GBP och kan växla mellan dem.) Man får också ett email med belopp i EUR/GBP (men inte cashback). I appen visas transaktionerna bara i ursprunglig valuta t.ex. SEK (med ett $-tecken framför), man ser alltså inte vad det blev i EUR där. Och i appen kan man bara se cashbacken i MCO-transaktionerna i Crypto Wallet, man får själv lista ut vilken korttransaktion det var.
    Själva kursen är i alla fall bra, t.o.m. lite bättre än den kurs jag hämtade från en trading-plattform i ett fall. 2 exempel:
    • Fredag 21.10: 69,90 SEK -> 6,65 EUR (skulle bli 6,69 EUR med marknadskursen 10,45)
    • Lördag: 149,00 SEK -> 14,27 EUR (skulle bli 14,22 EUR med slutkursen igår 10,48)
    Det sista köpet var på Lidl, och dit gick jag för att testa om jag skulle få 10% cashback enligt den tillfälliga kampanj de har nu på vissa mat-affärer/restauranger, och det fick jag, se pushnotis nedan.
    Det enda problem jag stött på är under registreringen på LoungeKey, där Sweden inte fanns med som ett val på Country of Residence. Listan kanske är gjord av nån amerikan som tror att Sverige och Schweiz är samma land :ehm:. Jag avbröt registreringen och skickade ett meddelande till LoungeKey. Men det är ju ingen brådska, det lär dröja ett tag innan det blir aktuellt att besöka någon lounge.
    lidl-notis.png
     
    Oceanic, MaLund13, utor och 3 andra gillar detta.
  9. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Tack för en utmärkt genomgång av kortet :)
     
  10. jms

    jms Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2019
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    131
    Jag får korrigera mig själv på en punkt. Man kan se beloppet i EUR (eller GBP) från transaktionslistan under fliken Card i appen om man klickar på en transaktion. (Hur kunde jag missa det innan?) Men det är i flera fall ett annat belopp än det som var i notisen och emailet o_O. Beloppen i appen verkar vara något lägre, så det är ju bra om det är det som gäller. Jag orkar inte räkna ihop alla transaktioner själv just nu, för att jämföra med saldot.
    lidl-2.png
     
    MaLund13 gillar detta.
  11. zappe

    zappe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    För att 1% är mindre än 2%.
    Du får det i en extremt volatil valuta.
    Växlar du den till SEK så får du 30% i skatt och måste deklarera det.
     
  12. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    2% är upp till 1000kr cashback per år med Rebilla, eller 2000kr med Komplett Bank.
    Når du inte upp till de nivåerna då är det givetvis bättre med dessa korten om du bara är ute efter cashback.

    Obs att 30% skatt på 1% cashback är fortfarande 0.7% cashback vilket gäller obegränsad tak.
     
  13. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Skatten betalar man väl om man välja att sälja av cashback. Om man bara använda det betala man inte skatt som andra cashback har jag förstått det som. Eller har jag fel?
     
  14. MaLund13

    MaLund13 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2014
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    215
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Det är en beskattningsbar händelse om cashbacken växlas till en annan valuta, säljs för fiat-valuta, lånas ut eller används för att betala för en tjänst/vara, eftersom du fått den i kryptovaluta och omkostnadsbeloppet är 0. Så länge man har kvar den i MCO uppstår ingen beskattningsbar händelse.
     
  15. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Precis, det var det jag menar. Man kan ju använda de för att köpa presentkort till exempel.
     
  16. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Tror du måste växla till CRO först då.
    Men kommer man oavsett det inte behöva skatta ändå?
     
  17. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Inte om du använda dem rakt av tror jag, det är precis samma sak som dui får Cashback i Komplett kortet. Man beskattar ju inte dem.

    Så min uppfattning är att så länge man använda MCO som de är när man fick dem så behöver man inte beskatta cashbacken.
     
  18. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Men om du ska köpa presentkort behöver du fortfarande växla, vilket i det här fallet blir att sälja MCO för att sedan köpa CRO, vilket du behöver skatta för.
     
    jerry84 gillar detta.
  19. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Jag förstår det, men det lär väl finnas något som man kan betala med MCO hoppas jag. Annars låter jag dem ligger där ett tag.
     
    ganmo gillar detta.
  20. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jag kommer spara till nästa stake nivå ;)
     
    jerry84 gillar detta.