Problem med Google inloggning, omöjligt att installera appar...

Diskussion i 'Android TV' startad av Sten_55, 2 jun 2020.

  1. Sten_55

    Sten_55 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej,
    Köpte en TV begagnat (Philips 55 Led med Android TV) och allt var frid och fröjd tills en dag TVn startade i felsäkert läge och rekommenderade mig att nollställa alla appar då ett problem uppstått med en app, jag accepterade och tänkte inte så mycket på det.

    Nu när jag skulle installera Viaplay så hade denna nollställning även tagit bort det google-konto var tillagt, fine det var ju ändå förra ägarens konto och jag får väl lägga till ett eget bara.... right? men det visade sig vara helt jäkla omöjligt :mad:

    När jag försöker lägga till konto möts jag bara av meddelandet: Username and password don´t match, try again.
    Tvåstegs-verifiering är inte aktiverat på kontot, osäkra appar tillåts och jag vet vad du tänker men uppgifterna är uppenbarligen rätt då TVn kommer upp under "enheter som loggat in" på kontot, inga problem heller att logga in i TVns webbläsare.

    Ja försökte istället installera Viaplay med lös APK men det är också omöjligt då fil-utforskare är låst till "mediafiler", även om jag aktiverat osäkra källor under app-inställningar på TVn och för att kunna installera en annan utforskare behöver jag tillgång till Play Butiken, vilket kräver ett tillagt konto, SUCK.

    Nu är frågan, vad kan jag göra? Varför kan jag inte lägga till ett konto? Finns det något sätt att installera appen ändå?
    All hjälp uppskattas
     
  2. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Testat att göra en fabriksåterställning? Då borde du ju få att lägga till ett nytt konto direkt vid första start.
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 733

    MINA ENHETER

    Någon som vet om Android TV använder "android factory reset protection" (FRP)? Alltså stöldskyddsfunktionen som gör att en enhet är låst till ett visst google-konto och förhindrar någon annan att ta över enheten. Vanliga telefon-Android har den.

    Det skulle kunna förklara ditt problem eventuellt, och om inte annat så skulle det kunna tala för att du inte bör fabriksåterställa tv:n just nu - för att den skulle göras obrukbar i så fall utan tidigare ägarens lösenord till google-kontot.
    Om du ska återställa, var helt säker på att gamla google-kontot är helt borttaget från enheten, och att raderingen av kontot skett från rätt systemmeny.

    Om du kollar väldigt noggrant i inställningar, ligger tidigare ägarens google-konto kvar på enheten? Låter som att kontot kanske ligger kvar, men på grund av någon bugg eller det fel du beskriver kanske inte syns eller inte tagits bort helt eller på rätt sätt? Det råkar inte vara så att tv:n efterfrågar lösenordet till det gamla kontot, och därför säger att det ej matchar när du fyller i ditt lösenord? Läs noggrant. Kanske ser du någon ledtråd någonstans. Om du öppnar Google Play, ser du inga spår av att något konto är tillagt just nu? Finns ju en meny som kallas "kontoväljare" i alla Google-appar.

    För övrigt helt befängt hur någon kan sälja en enhet utan att fabriksåterställa, eller åtminstone ta bort sina inloggade konton. Det är verkligen höjden av dumhet, och jag måste nästan fråga om tidigare ägare verkade vara en teknisk idiot på något sätt? Upphör aldrig att förvånas över såna dumdristiga grejer.
    Och att du fortsatte använda det inloggade kontot på tv:n, och knöt din personliga data till någon annans konto, är också ganska befängt faktiskt, hur tänkte du? Detta problem med kontot borde du ju löst så fort du upptäckt det. I värsta fall kanske du behöver uppsöka tidigare ägaren, som måste mata in sitt lösenord för att fixa detta. Jag hade aldrig matat in mitt lösenord på en enhet som tillhör någon annan och som kan vara fullpumpad med vilka spionprogram som helst, men i detta fall om det är felet så är tidigare ägaren helt enkelt tvungen att göra det :P

    Hoppas det löser sig. Och gör aldrig om något så dumt!
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 691
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är säkert så som @N6290@N6290 skriver ovan. Kontot från den förra ägaren togs aldrig bort och när du återställde aktiverades säkerhetsfunktionen som endast låter tidigare Google-konto logga på.

    För att undvika detta måste man ta bort alla Google-konton på enheten innan man återställer.

    Tanken med detta är att ingen skall kunna ta din enhet och sedan bara fabriksåterställa den för att kunna använda den igen.
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 322
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om den har FRP ska man inte ens kunna gå igenom startup guiden som kommer första gången efter återställning eller när man köpt varan. Så låter inte som om det är FRP då han kunnat gå förbi startup guiden
     
  6. Sten_55

    Sten_55 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    När TVn stötte på ett problem med en app så ville den återställa, jag hade inget val om hur detta skulle göras då TVn inte kunde boota i normalt läge, när "återställningen" var klar hade alla mina tidigare inställningar försvunnit.
    Inga spår av något Google-konto, "lägg till konto" och besök i en Google-app går alla till samma bild på TVn: "Du måste logga in på ett Google-konto för att kunna ta del av balbalbal...", användarnamn och lösenord måste anges och kan inte göra något annat än det.
    Alla lever vi inte i en perfekt värld ;) jag köpte faktiskt TVn defekt, backlighten var helt trasig så tidigare ägaren hade inte ens möjlighet att logga ut, än mindre tror ja hon hade förstått eller brytt sig om att göra det (65+ tant).
    För min del spelar det ingen roll vilket konto som ligger där, bara det fungerar, jag är inte en flitig användare av Googles alla tjänster och jag skapar nytt konto varje gång ja köper en enhet som kräver det.
    Bästa vore ju om man kunde använda alla funktioner utan ett konto och ladda hem appar som inte kostar pengar, men tyvärr är vi inte där än....:cry:
    Det löste sig dock till slut så nu ligger "mitt" nyskapade konto där, som ja säkerligen kommer glömma bort och inte besvära mig att ta bort när jag byter tv :o

    Stort tack, det var faktiskt dina ord som gjorde att det löste sig.
    Fabriksåterställning hade jag redan testat ett par gånger men fick aldrig upp en sån där startguide som du nämnde, så jag tog mig en extra noggrann titt i alla menyer och där lite i skymundan fanns även "Reinstall tv" och ja, en startguide kom up!
    Det komiska är dock att inloggningen fungerade inte där heller fast då fanns istället alternativet "logga in med mobil eller dator" tillgängligt och på så sätt löste det sig. <3
     
    N6290 och F-Forward gillar detta.
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 733

    MINA ENHETER

    Bra att det löste sig för dig!

    Att vara inloggad på någon annans konto är ju en säkerhetsrisk, det vill jag faktiskt starkt avråda från, om du är det minsta lilla rädd om din personliga data och ditt privatliv. Vad som helst om dig kan ju komma i någon annan persons händer; surfhistorik, wifi-lösenord, andra lösenord, din aktivitet i diverse appar m.m. Är det inget du bryr dig om?

    Att inte utnyttja de funktioner och fördelar som följer av att använda ett och samma konto mellan flera enheter, och att dessutom skapa ett nytt konto för varje enhet du köper - snacka om höjden av onödigt arbete. Nåväl, jag ska inte döma, men rejält ogenomtänkt är det faktiskt. Att inte "orka" komma ihåg ett konto och ett lösenord, men samtidigt orka skapa ett nytt konto och göra alla inställningar på nytt (betydligt mer arbete) - det får jag inte ihop.