Diskussion: Northmill Bank kreditkort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Ascended, 5 dec 2019.

  1. dejan

    dejan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2019
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Hallon, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S10E
    Ingen gör det. Dessutom är det en helt legitim ursäkt att man inte har just det kortet med sig. Kan ha gått ut. Blivit stulet.
     
  2. dotpointer

    dotpointer Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    2
    Till er som försöker få in Rebilla-kortet i Curve-appen, här kommer en längre redogörelse efter lite kämpande.

    När man försöker lägga in ett nytt oanvänt Rebilla-kort i Curve-appen sker detta:

    Curve-appen säger "Your card couldn't be added this time"
    (tidigare gav den en ett annat liknande fel).
    Rebilla-appen säger "Misslyckat kortköp CRV*Verification Trans <kr>,<ören> kr".

    Det har skrivits att man kanske ska använda bildfunktionen i Curve, men den tycks bara OCR-avläsa kortnumret. den klarar inte ens utgångsdatumet.

    Hos Curve står det att de verifierar kort på 2 sätt:

    "3DSecure - we will ask your card issuer to approve a small transaction. Your card issuer may ask you for your password or SMS confirmation. The charge will be refunded immediately.
    Microcharge - we will charge a small amount to your card. You will need to check your bank statement (it can take a few days to appear) and enter the code you see in the Curve app, it will be in the format: C-[XXXXXX]. The microcharge will be refunded immediately"​

    Källa från Curves hemsida

    Bildverifiering finns inte med - inte längre i alla fall. Kanske har banken inte ställt krav vid 3DSecure-verifiering tidigare. Har dock sett att folk lägger in kortet via microcharge och har problem med att se koden på Rebillas hemsida.

    Hur som helst, problemet är i grunden felinformation (- en lögn -) från bankens sida.

    Problemet: Efter att ha beviljats står det på hemsidan att "Ditt Rebilla-kort är aktiverat".

    Men det är inte sant.

    Följande står på Rebillas hemsida:

    "Hur aktiverar jag kortet (första köp)?
    (...)
    Ditt Rebilla-kreditkort är aktivt redan när det levereras.

    Första gången du betalar i en fysisk terminal måste du sätta in kortet i kortterminalen och ange din PIN-od. (...)

    Du kan använda kortet online på en gång förutsatt att första köpet görs via en säljare som är ansluten till Mastercard SecureCode."​

    Källa från Rebillas hemsida

    Anledningen till att man måste använda PIN-kod finner man i avtalet:

    "Avtal ingås genom att kunden accepterar Northmills erbjudande. Det sker genom att kunden använder sitt kort för att i enlighet med vad som anges i dessa produktvillkor göra en betalning eller ett kontantuttag. Erbjudandet gäller i 30 dagar från dagen för det brev som medföljer kortet."​

    Källa från Rebillas hemsida

    Första transaktionen är således mycket viktig för den gör att man ingår avtalet och banken vill den ska göras med PIN-kod i en fysisk terminal som läser av kortets chip för att signera och det är med denna första transaktion man "aktiverar" kortet.

    Bevisligen räknas inte Curve-verifikationen som en onlinetransaktion, i alla fall inte en som kan visa en Mastercard SecureCode-PIN-kodsruta.

    För att lösa detta måste man kapitulera och inse att första transaktionen på Rebilla-kortet INTE går att få med i Curve och man måste hitta på ett sätt att spendera en obetydlig summa på Rebilla-kortet på något fysiskt köpställe som kräver chip och PIN-kod för att aktivera det.

    Detta betyder även att du INTE kan använda kortet så fort du får det, för du MÅSTE ha PIN-koden för att aktivera det. Leveransen av kortet tar 4 dagar, kodlappen 7 dagar. Troligen försenas leveransen av kodlappen medvetet av säkerhetsskäl.

    Se till att installera Rebilla-appen på mobilen, det är via den man får tag i Curves microcharge-kod (C-XXXXXX), den visas som en notifikation.

    För att aktivera kortet på riktigt kan man därefter stoppa in det i en bankomat, fylla i PIN-koden och begära ett uttag på lägsta beloppet (100?). Säkerställ att du har en transaktion listad i Rebilla-appen.

    Observera att man MÅSTE begära pengar! Det räcker INTE med att stoppa i kortet och fylla i sin PIN-kod och sedan avsluta och ta kortet. Det måste bli en transaktion.


    Det ska enligt Rebillas support vara tillåtet att avbryta transaktionen innan några pengar kommit ut - något som varken fungerade eller verkar vidare pålitligt eftersom syftet bevisligen är att skapa en transaktion på kortet som ska agera underlag för att kortet aktiverats.

    Eller så köper man något annat med kortet för att aktivera det. Se till att transaktionen syns i Rebilla-appen.

    Det här omoderna förfarandet med PIN-kodsaktivering kunde ha lösts av banken genom att man istället signerat avtalet med BankID.

    När kortet är aktiverat kan man lägga in det i Curve, glöm då inte Rebilla-appen. Men bli inte förvånad om det dyker upp en helt annan banks kortbild i Curve-appen, för de verkar inte fixat en bild till Curve än, eller hur det nu fungerar.

    Notera även att kortet heter Rebilla och inte Rebilia vilket jag först inbillade mig. Det är Rebilla med billa som i Billabong och betyder antagligen re-billa - alltså skicka räkningen igen, inte bilia som i bil, reliability eller stabilitet.

    Sammanfattning: För att lägga in Rebilla-kortet i Curve-appen måste det aktiveras i en fysisk terminal som kräver chip-avläsning och PIN-kod och resulterar i en transaktion. Installera Rebilla-appen på mobilen. Gör därför ett köp eller uttag med det utanför Curve, förslagsvis ett bankomat-uttag, lägg sedan in kortet i Curve.
     
    Last edited: 3 jun 2020
    Lazerharp och svenix gillar detta.
  3. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 712
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Går det inte att registrera sig för Rebilla?
     
  4. garpen0

    garpen0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    132
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Fick mail om att Rebilla byter namn. Det blev inte långlivat med namnet Rebilla :P som jag egentligen tycker är ett ganska kasst namn. Påminner om rebell.

    I juni ersätts varumärket Rebilla med Northmill Bank
    [​IMG]
    [​IMG]Hej

    Namnbytet innebär bara att vi samlar alla våra produkter på ett och samma ställe. Du behåller givetvis ditt nuvarande upplägg med din ränta på 0,9%, den statliga insättningsgarantin och tryggheten i ditt sparande. Du loggar in precis som vanligt via appen eller mina sidor.
    Här hittar du även dina uppdaterade villkor i och med namnbytet.

    Hälsningar,
    Rebilla, en del av Northmill Bank
     
    bernard, KTM och svenix gillar detta.
  5. krpes

    krpes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2020
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    418

    MINA ENHETER

    Övrigt:
    NVidia Shield Pro, Google Nest (Google Assistant)
    Inga villkor för kreditkortet - och som Dashio skrev verkar det inte gå att signa upp för nya kort? Från rebilla.com saxat: "Just nu går det inte att ansöka om Rebilla-kortet"

    Har kört Rebilla som mitt backup kort :/
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bytte namn på tråden.
     
    Sale, ganmo och garpen0 gillar detta.
  7. zappe

    zappe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Fick precis ett mail om att Rebilla-kortet försvinner och 31/10 är sista dagen kortet fungerar.
     
    Sale gillar detta.
  8. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Jaha, ännu ett bra kreditkort går i graven :/ Det är väl helt enkelt för många som betalar räkningarna i tid

    Riktigt jävla surt då dom faktiskt har en riktigt bra app och grymma villkor för utlandshandel
     
    Sale gillar detta.
  9. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Trist, fick mitt kort för en månad sedan. Nåja, får väl handla så mycket som det bara går nu fram till oktober.

    Jag frågade Rebillas kundservice om deras "nya" varumärke Northmill Bank kommer ha ett liknande kreditkort men de visste inget om det.
     
  10. garpen0

    garpen0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    132
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Vafan bästa kortet på marknaden försvinner.
     
    Sale gillar detta.
  11. degish

    degish Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    7
    Jag ringde och frågade kundservice om de kommer ersätta kortet och ja blev svaret. Northmill Bank kommer det heta. Man behöver ansöka om det igen, så jag vaskade en UC för 2v sen på Rebilla :mad: De kommer att ändra villkoren också men mer info om det kommer per mail.
     
    KTM gillar detta.
  12. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    I feel you, gjorde precis samma sak :D Aja, mitt UC är i övrigt tomt så får väl leva med det helt enkelt. Hoppas bara det blir samma generösa cashback.
     
  13. uddevallare

    uddevallare Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2011
    Inlägg:
    791
    Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    Jag har gjort steget att aktivera kortet i en terminal och gjorde samtidgt ett köp. Kortet gick att lägga till i Curve, men i Rebilla appen så står bara Curve dragningen som en reservation, och har gjort så sedan den 5/6. Hur lång tid behöver jag vänta för att kunna se CRV koden? Eller måste jag göra ett till köp utan för Curve?
     
  14. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    239

    MINA ENHETER

    Väldigt tråkigt att höra. Har precis gått över till mitt rebilla kort då jag nyligen maxat min bonus hos komplett.
     
  15. garpen0

    garpen0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    132
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Tror vi kan glömma Cashbacken iaf. Får se hur det blir med valutapåslaget. Blir nog en större förändring för att man måste ansöka om kortet. Annars hade de bara skickat ut nya med nya varumärket.
     
  16. degish

    degish Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    7
    Ja men har i samma veva sonderat boräntor hos olika banker, så känns sådär :ehm:
    Läste någonstans att försäkringar på kortet var en framtid så kan tänka mig att de vill plocka marknadsandelar där. Nytt varumärke blir nog bra.
     
  17. mm_3

    mm_3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    471
    Mottagna gillanden:
    323

    MINA ENHETER

    Har också fått mail om det. Så tråkigt att det försvinner men hoppas de ersätter det med ett nytt kort med snarlika villkor. Jag skulle vilja använda Rebilla mer men i och med att jag inte kan lägga in det i Tink så har jag svårt att hålla reda på mina utgifter. Någon som kanske har en bra app som är som Tink, och är för iPhone? Hur gör ni andra för att hålla koll på ekonomin?
     
  18. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    239

    MINA ENHETER

    Det gör jag tyvärr inte super mycket. Hade ett manuellt excell baserat system tidigare men det var lite för tungrott.
     
  19. Nudeln

    Nudeln Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    105
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Slut på cashback hos Rebilla aka Northmill Bank. För den som inte är kund och därmed inte fått mailet ser det ut såhär:
    upload_2020-6-9_11-44-31.png
     
    Sale och bernard gillar detta.
  20. degish

    degish Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    7
    Inget är bestämt om cashbacken. Blir det så, så kommer jag flytta mitt rörliga sparkonto från Northmill till Komplett som höjt sin rörliga sparränta till 1% och ansöka om deras kreditkort. Deras förlust inte min.
     
    Patr!k, schrödinger och bernard gillar detta.