Köpråd router till lägenhet

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av FRS05, 3 jun 2020.

  1. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Hej

    Behöver en pålitlig och robust router till mitt Wifi. Bor idag i en lägenhet på 2:rum som jag behöver bra täckning i. Det används för närvarande en "spion" router, Huawei B525s-23a. Den fungerar väl okej men den är inte tillräckligt stabil och tycker inte den håller hastigheten uppe tillräckligt bra. Blir dippar ibland så att säga.

    Kraven/förutsättningarna:

    MÅSTE ha antenner som går att vinkla uppåt så den blir långsmal. Ska sitta i ett trångt mediaskåp där fibern kommer in så den måste väggmonteras.
    Ska sitta i en 2:a
    Ute efter snabbt och stabilt Wifi
    Hastighetskrav: 20 Mbit räcker egentligen gott och väl...

    En som jag kollat på och som fått många bra kommentarer på prisjakt är Asus RT-AC68U. Den har dock 7 år på nacken. Har det inte kommit ut något bättre än så? Den har inte stöd för Wifi 6, är det nödvändigt?

    Asus RT-AC68U (Router)
     
    Last edited: 3 jun 2020
  2. Pienso

    Pienso Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2010
    Inlägg:
    666
    Mottagna gillanden:
    163

    MINA ENHETER

  3. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 618
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
  4. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

  5. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Är skåpet av metall? Det dämpar rätt ordetligt i såfall och innebär att man nog bör ha antenn utanför skåpet.
     
  6. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Bor också i en tvåa. Medieskåp som är takmonterat i innertaket, av metall. Kör följande lösning, som förvisso kräver lite handpåläggning för att få det att rulla, men när det väl är igång tuffar det som tåget!

    EdgeRouter X. Den sitter direkt efter mediekonverteraren, ut från edgeroutern har jag en nätverkskabel som går in i en PoE-Injektor som i sin tur matar en Acesspunkt med både data och ström. Eftersom jag bara har en kabel blir acesspunkten lättplacerad mitt i lägenheten, kabeln går snyggt i innertaket och ut genom ett litet hål där den ansluter i accesspunkten.

    Edgerouter och PoE-injektor bör du få in i ditt medieskåp, därefter är det bara en ethernetkabel du ska dra dit du tänkt placera acesspunkten. EAP-245 som jag kör med är ruskigt stabil, haft min i tre år utan några som helst problem. Innan jag flyttade hade den en uptime på 2 år! Bara installera och glömma bort. Riktigt bra räckvidd och hastighet, klarar många samtidigt uppkopplade enheter.

    För runt 1900kr får du en rysligt stabil och lättplacerad lösning. När det är konfigurerat och klart kan du njuta av bra räckvidd och hastighet i hela din lägenhet :)
     
    tpalsson och svenix gillar detta.
  7. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Ovan förslag är kanon.. .

    Edgrouter X tillsammans med en accesspunkt är en grym lösning... gör skillnad på både prestanda och täckning...
    Slår oxo ett slag för Unifi AP AC Lite som accesspunkt, medföljer PoE injector.. kapar nån hundring mot ovan förslag och du får grymma produkter!

    Ubiquiti Networks UniFi AP AC Lite (Accesspunkt, brygga & repeater)
     
    Jockmokk gillar detta.
  8. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Bra lösning men tyvärr vill jag inte ha massa kabel och grejer. Vill endast ha en router. Tycker att det borde fungera i en liten lägenhet.
     
  9. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Vad är det för mått i skåpet? Underlättar att komma med råd om vi vet vilka begränsningar som råder. Som en tidigare skribent skrev så kommer signalen dämpas en hel del som skåpet är i metall.

    Vill påstå att i princip vilken konsumentrouter i 1000-kr klassen klarar av att leverera det du efterfrågar. Exempelvis Archer C9 från TP-Link, plug'n'play.

    Själv förespråkar jag en riktig och välplacerad acesspunkt. I mitt hushåll med två personer kommer vi lätt upp i 15 uppkopplade enheter. Strömma TV i 4K ställer lite krav på utrustningen, särskilt när man vill göra annat samtidigt. Innan jag gick över till min nuvarande lösning hade jag en TP-Link C7, den presterade okej men inte tillräckligt. Krävdes en del omstarter eller omkonfigureringar mellanåt.

    Men handlar det om att leverera Wi-Fi till typ en mobil, dator och surfplatta så räcker valfri trådlös router i mellanklassen :)
     
  10. mype

    mype Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2020
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har också UniFi router och en Unifi AP AC Lite access punkt i ett hus på 162m2, den kan monteras på vägg och är väldigt diskret. I en liten lägenhet skulle jag tro du får stabilt nätverk med denna oavsett placering så du behöver inte dra kablar. Mycket stabila grejor detta som rekommenderas.
     
    bernard gillar detta.
  11. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Japp, skåpet är av metall. Såhär ser det ut. Ursäkta röran av sladdar.
     

    Bifogade filer:

  12. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Måtten har jag infört i inlägget ovan och bilden där du ser in i mitt plåtskåp. Behovet jag har är att få signal på min dator som arbetar genom ett trådlöst nätverkskort, wifi till min mobil och så kabel som går till min tv. Jag har idag en 10 Mbit anslutning på fibern. Folk brukar bli rätt chockade när jag säger det. Men min tv är på nu och jag sitter och surfar/ser på Youtube utan problem på datorn.
     
  13. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Dom behoven klarar vilken router som helst :) Sök upp någon som passar i skåpet och kör på den!
     
  14. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Buzz gillar detta.
  15. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Du har bara sagt att det gäller en "2a" men inte hur stor den är. En 2a kan väl vara allt mellan 50 och 90 kvm liksom. :D
     
  16. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    FRS05 och svenix gillar detta.
  17. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Är skåpsdörren också av metall? I så fall blir det jättedålig signal ut. Dessutom blir routern bra varm om den sitter i skåpet, så bara det kan få den att balla ur.
    Längst ner till höger i skåpet finns två nätverksanslutningar, vart går de? Kanske går till uttag nån annanstans i lägenheten, så man kan sätta routern där?
    Annars kan man sätta en powerlink, t.ex. TP-link TL-PA4010KIT Homeplug 600Mb/s 2-pack - Homeplug
    och leda ut signalen till ett annat uttag i lägenheten som ligger på samma fas och sätta routern där, gjorde så i dotterns förra lägenhet som hade ett likadant medieskåp som du, funkade kanon.
     
  18. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Uppmärksamt! När jag tog måtten första gången gjorde jag det med en kort linjal så måtten blev inte helt korrekta. Sen utelämnade jag en bit där det var en förhöjning. Men mäter jag med förhöjningen och mer noggrant så får den bredaste routern precis plats. Installationsdjupet blir ca 10mm grundare men det gör ju inget eftersom bägge routrarna är rätt slimmade.
     
  19. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    ASUS-Routern är 15 eller 16cm tjock, det är riktigt biffigt i sammanhanget. Blir nog svår att knô in i skåpet.
     
  20. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Jag kommer ju sätta antennerna rakt upp så den blir så smal som möjligt. Den är bara cirka 50-60mm djup om antennerna är så.