Hur upplever ni Pixel 4 som haft den ett tag?

Diskussion i 'Google Pixel 4 / Pixel 4 XL' startad av maveriq, 17 maj 2020.

  1. maveriq

    maveriq Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har idag en Pixel 3 där batteriet börjat bli mycket sämre så en uppgradering blir snart nödvändig.

    Hur upplever ni som kört 4 ett tag nu dem? Skall man satsa på en 4? Vänta på 4a? Eller gå över till Samsung? Någon som haft både s20 och Pixel 4 som kan ge ett utlåtande?
     
  2. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Hade min Pixel 4 XL i 5 månader typ. Gillade mycket i den men det finns några saker som gjorde att jag sålde min.
    Det största minuset för mig var skärmen, eller skärmen i sig är bra men den automatiska ljusstyrkan är alldeles för dålig/lågt ställd. Och speciellt så märks det i soligt väder och när det är mörkt.
    Minus nummer 2, är ansiktsupplåsningen med Bank ID. Finns inte just nu och kommer troligtvis inte komma heller.
    Minus nummer 3, tycker powerknappen och volymknapparna ligger fel. Dom borde vara tvärtom. Det är halvbökigt när man ska stänga ner skärmen.
    Minus nummer 4, kameran är fantastisk men jag saknade vidvinkel som finns i många andra telefoner.
    Sen är väl inte batteritiden den bästa men med sparsamt användande så klarade jag en dag med den.
    Nu kanske det låter väldigt negativt men jag gillade ändå Pixel 4 XL. Men tänk på att lilla Pixel 4 har sämre batteritid.
    Köpte mig en S20+ med Snapdragon som har vidvinkel, bättre batteritid, bättre skärm, modernare utseende men sämre upplåsning av telefonen. Men kan sakna kameran i Pixel 4 XL men det får man kompensera med GCam i S20+.
     
    spigen, maveriq, livinl0ud och 1 annan gillar detta.
  3. IbbeKim

    IbbeKim Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    283
    Mottagna gillanden:
    137

    MINA ENHETER

    Jag har precis skaffat en Pixel 4. Kommer från Samsung och Oneplus.

    Om din största prio är kamera, då är Pixel rätt telefon. Om du inte kört vidvinkel innan så kommer du inte sakna det. Då du kört Pixel 3 och är tränad med den kameran så kommer du märka skillnad.
    Samsung har bra kameror, men kommer inte upp i samma nivå. Jag tar mkt porträttbilder och Samsung behöver steppa upp.

    Om du ska ha en bra skärm, ja då finns inget bättre är Samsung. Pixel ljusstyrka och autosensor är riktigt dåligt i jämförelse
     
    maveriq gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har minstingen och är rätt nöjd, men saknar definitivt vidvinkelkameran Samsung erbjuder.

    Batteritiden är definitivt ett problem. Det är svårt att få ut mycket mer än 3,5h SoT, så om det är viktigt är det ingen mening att gå till fyran.

    Jag har också lyckats spränga högtalaren, och hade exakt samma problem med Pixel 3. Kan inte komma ihåg när det hände mig sist med andra tillverkare. Högtalaren i foten av telefonen börjar skorra rejält redan vid ~30-40% volym. Fick Pixel 3 utbytt på garantin och får väl göra detsamma med 4:an vid tillfälle (bägge köpta via Google Store DE - så det tar lite tid och innebär en del jobb).

    Skärmen är bättre i fyran, men om den är så pass mycket bättre att det är värt en uppgradering är väl mer tveksamt.

    Hade i alla fall väntat in Pixel 4a, särskilt om priset blir lägre än föregångaren som det nu ryktas om. I sådana fall kanske man kan byta upp sig när Pixel 5 kommer i höst.

    Motion Sense är ju också en gimmick om man inte har något väldigt speciellt usecase. Använder det i princip aldrig.
     
    maveriq gillar detta.
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 368
    Mottagna gillanden:
    17 845
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Bara en undran, men hur lyckas man spränga högtalaren på TVÅ telefoner? Jag har aldrig sprängt någon högtalare varesej telefon eller dator
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det var ett rätt vanligt fel på Pixel 3 (....och Pixel 2 med egentligen), och verkar drabba en hel del Pixel 4-ägare också. De brukar dock byta ut dessa enheter på garantin, eller byta högtalaren i alla fall.
     
  7. Freddman

    Freddman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Glaset på baksidan av min 4XL har lossnat. Google verkar lite motvilliga att fixa det, vill att jag använder ett reparationscenter i Tyskland som ska ha 85€ för att laga det. Men jag anser att det ska gå på garanti...
     
  8. riceboiler

    riceboiler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2011
    Inlägg:
    244
    Mottagna gillanden:
    207

    MINA ENHETER

    Intressant, jag har samma fel, och min kamera sensor är lite kvaddad av skit som kommit in. Hur kontaktade du Google ?
     
  9. bonehead

    bonehead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2015
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Har både gott och mindre gott att tycka till om gällande Pixel 4. Mina personliga åsikter:

    + Kameran är mycket underhållande, och porträtten blir alldeles fantastiska. Nattläget kanske jag inte helt förstår mig på ännu, eller så är det inte bättre. De bilder jag testat hittills har blivit väldigt gryniga. En besvikelse således.
    + Ljudet i högtalarna är fantastiskt. Jämnt fördelat, högt och fylligt. En fröjd.
    + Rapp i allt jag använder den till.
    + Ligger bra i handen.
    + 90 Hz (även om jag lätt klarar mig med 60).

    - Alldeles för rundade hörn på skärmen. Både fult och opraktiskt.
    - Väldigt urvattnade färger på skärmen. Kanske för att jag kommer från en lysande Z2 Force, eller så är de bara väldigt svaga och trista. Foton ser dock bra ut på skärmen, samt spel/film, men i operativsystemet så upplever jag färgerna som fadda.
    - Känns tyngre än vad den är, men säkert även där för att jag kommer från en lättare lur.
    - OLED och de nackdelar som kommer med en sådan. Jag vill ha LCD, men det är ju förstås personligt.
    - Batteriprocenten försvinner snabbare än en avlöning. Dock kan trådlös laddning kompensera en del för detta efter mina egna rutiner. Blir mycket smidigare att ha den konstant uppladdad då.

    Kluven till om jag ska behålla den eller inte. Det är egentligen en alldeles fantastiskt telefon, men kanske inte en som passar just mig till 100%.
     
    psp123 gillar detta.
  10. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 214
    Mottagna gillanden:
    5 039

    MINA ENHETER

    Har du gått in i Night Sight-läget i kamera-appen?
    Jag tycker bättre om Apples nattläge än Googles men föredrar Googles portätt-bilder.

    Använder du Natural, Boosted eller Adaptive för skärmen? Jag föredrar Adaptive.
     
  11. bonehead

    bonehead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2015
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Jag har testat med både "Mörkerläge" och vanligt. Visst får man mer ljus i bilden, men det kanske är jag som är petig. Har dock inte testat mer än bakom huset ut mot åkern i skymning. Får väl ge det lite fler chanser.

    Angående skärmen så använder jag adaptive (som var standard). Övriga lägen är än plattare i färgen.
     
    psp123 gillar detta.
  12. allerkrans92

    allerkrans92 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2019
    Inlägg:
    471
    Mottagna gillanden:
    364

    MINA ENHETER

    Är mycket nöjd med min pixel 4.

    Batteri för mig är aldrig något direkt problem på någon enhet då jag alltid har ett uttag nära mig. I bilen, hemma eller på jobbet.

    Kameran är så guld värd att får ha i i sin ficka. Det är mellan denna eller iphone 11 pro.

    90hz är najs men överlever utan.

    Android på din pixel är <3 <3 <3

    Det jag saknar är volte, men det är för att den inte säljs här i sverige gissar jag på. När jag delar internet på jobbet och någon MMSar eller Ringer mig (video eller vanligt) så slutar den dela internet tills jag lagt på och sen måste jag vänta 10-15 sek. Detta stör mig som f*n. eller om du ringer något företag som ska bekräfta dig via Bank ID och du inte är på wifi så kan du inte identifiera dig.

    Men har du ingen användning av Volte så kivttar de.

    overall så är det en toppen telefon och den håller sig som ny mycket längre än va pixel 3 gjorde. pixel 3a blev "gammal" så fort du startade den.