Fråga: Pulsoximeter, är det något att ha...?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av geobjork, 4 jun 2020.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Efter 45 år som cigarättrökare var jag tvungen att sluta för ca 10 år sedan, pga alla möjliga båda andnings och hjärtproblemer, (vilken överraskning?).

    I dagens virussituation har det fokuserats lite på en liten apparat som jag tänkte införskaffa, Pulsoximeter, för mätning av syresättningen i blodet.
    Denna finns i alla möjliga prisklasser och varianter, och här har man ingen kunskap.

    Någon här på Swedroid som har råd och tips om en brukbar sådan? Den typen man sätter på fingret
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Jag har en i stil med FDA CONTEC Finger tip Pulse Oximeter Blood Oxygen meter SpO2 Heart Rate Monitor | eBay köpt för några år sedan. Verkar fungera men jag har inte dubbelkollat mot något annat. Såg att det nu finns ännu billigare modeller men de verkar sakna pulskurvan och bara visa siffror, vet inte vad som är bättre eller om det spelar roll alls.
    Den länkade påstår sig ha en noggranhet på 2% vilket väl betyder att visar den 95% så kan det riktiga värdet vara allt mellan 93 och 97. Om nu 2% är pålitligt dessutom...
     
    geobjork gillar detta.
  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    @Buzz@Buzz Ja det var något i den stilen jag tänkte på.

    Det kan se ut som försäljningen har gått upp, ofta är dom tillfälligt slut i lager.
    Den här är den som är mest aktuell för mig just nu, Oximeter / Pulsoximeter som mäter puls och syresättning, Blå | CDON.COM
    Jag vill helst beställa från svensk butik, men det finns inte så mycket att välja på här.
    I utländska butiker finns det hur mycket som helst.
     
  4. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Annars har du ju massor på tyska amazon. Brukar alltid leveras snabbt.
     
    geobjork gillar detta.
  5. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag har försökt mig på Amazon.de, men det blir för jobbigt. Har ett par gånger spenderat mycket tid på att beställa, men har följanda problem:

    Klarar inte låsa Engelska som språk på mitt konto, ibland är det engelska ibland tyska.

    Får e post på tyska "no matter what"! Jag KAN INTE TYSKA! Och har inga planer att lära mig!

    På beställningarna är mina svenska adressuppgifter ogiltiga även om jag har definerat att det skall skickas till Sverige.

    Klarar inte få fram Svenskt pris.

    Det blir för jobbigt det här att man inte har en susning om vara sig det ena eller andra när man skall beställa, även man har spenderat massor av tid fram och tillbaka. Orkar inte hålla på med det...!! Faktisk är det mycket enklare att beställa från China, men det har jag slutad med.
     
  6. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Mysko. Får inga tyska mail.
    Funkar himla bra. Beställer flera gånger i månaden.
    Använder mest appen.
     
    geobjork gillar detta.
  7. repan01

    repan01 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Telia, Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Sony Xperia X Performance
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Info:
    Används enbart som väckarklocka
    ROM:
    Sony Z2 (WiFi)
    Brukar kanske skriva ett inlägg per år på swedroid, nu blir det två på ett dygn. Känner mig som en spammare :)

    Jobbar som sjuksköterska natt och har många års erfarenhet just från lungmedicin där pox-mätare är ett av våra viktigaste mätinstrument.

    Skulle vilja säga att i dagens läge så verkar de flesta pox-mätare visa ungefär (o)lika. Jag har aldrig fått två pox-mätare att visa exakt samma värde, även om jag tex har mätt med två av avdelningens kalibrerade mätare på samma hand samtidigt, så en viss avvikelse får man räkna med (tex 97% på långfinger, men 95% på pekfinger).
    Orsaken till att man får avvikelser har främst att göra med att det skiljer lite i blodcirkulation mellan fingrarna. På våra professionella mätare så har vi grafer som just visar pulsstyrka och signalkvalitet så att man kan leta upp det bästa stället att mäta på. På konsumentprodukter så saknas just detta, men när jag har har jämfört pox uppmätt med avdelningens mätare och en "hemmapox" är variationerna väldig små så jag hade litat på de flesta som finns på marknaden.

    Själv köpte jag en Beurer PO30 på Kjell och co för några år sedan, och den håller måttet. Skulle jag köpa en ny idag hade jag gått på byggkvalité av själva mätaren. Det är viktigt att den sitter bra, inte för hårt (skall ju inte påverka blodcirkulationen) och inte för löst. Ibland kan inläckage av ljus påverka mätaren men har inte sett detta ske under de senaste typ 5 åren på någon mätare.

    Under de senaste månaderna har jag bevakat just priserna på pox-mätare (vissa patientgrupper kan ha nytta av att kunna mäta just pox hemma) och det har varit en fanatisk prisutveckling på dessa under covid19-perioden. Vissa mätare har gått upp i över 100% prispåslag bara på någon månad i Sverige, men tex på amazon.de så ligger de rätt stabilt. Kjell o co hade tydligen svårigheter att få in Beurers mätare, de få som levererades in senast i deras lager tog slut innan de nådde butikerna, men Apotea har dessa i lager just nu (finns i tre varianter PO30, 40 och 80).

    Man kan även köpa andra produkter som kan mäta pox, tex vissa av Garmins pulsklockor kan visa syremättnad i blodet.
     
    Xboy, Zooklubba, bernard och 6 andra gillar detta.
  8. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Det var ett värdefullt inlägg för mig och min fråga. Tackar på det mest högaktningsfulla!

    Du har svarat på min egentliga huvudfråga, "vill jag med mina sönderrökta lungor och ett quadrupel bypassopererad hjärta ha nytta av en sådan manick"?
    I o m du skriver "är ett av våra viktigaste mätinstrument", gissar jag svaret är "ja"...!?

    Din analys av de olika som finns på Sv.marknaden gör det också enklare att välja vilken apparat att köpa.
     
  9. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    Jobbar som sjuksköterska på en lungavdelning och brukar inte rekommendera att patienterna köper en pox. Orsaken är att risken blir att livet går ut på att kontrollera syresättningen typ hela tiden. Är man lungsjuk så är det viktigt att mäta när man har vilat en stund, mäter man när man rör på sig får man oftast låga värden. Detta är ganska normalt och inget att söka vård för.

    Det är dock viktigt att röra på sig trots att syresättningen sjunker vid aktivitet men man bör ta pauser när kroppen säger ifrån. Om man däremot ligger lågt när man är har vilat då kanske det är dags att söka hjälp. Då brukar även man kunna se på läpparna som blivit mer blå än röda.

    Så köp gärna en pox men använd den med förnuft!
     
    Avarell_Dalton, bernard, cobben och 3 andra gillar detta.
  10. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER


    Jo man måste använda hjärnan samtidigt som man användar en pulsoximeter, och inte ringa efter ambulans om den visar 93%.
    Har bara lust att kolla när man känner sig lite krasslig, andfådd och energilös, utan att veta varför.
    Har läst instruktioner för ett par stycken, och det ser inte ut för att det krävs flerårig erfarenhet av hjärt/lung kirurgi.

    Btw, såg en video på YouTube, (det finns mängder), en kille som testade en pulsoximeter. Han andades i en plstpåse, och det tog inte lång tid innan SpO₂% gick ned.

    En annan sak jag har noterat, priserna har gått upp rätt häftigt på senare tid. Tittade på sådana för ett år sedan, då låg de på sisådär 2- till 500:-, nu är dom lätt det dubbla,++. Kan det vara Corona som är orsaken?
     
  11. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Kan vara värt att nämna att Samsung Galaxy S6-S10 har det inbyggt, inte alla som vet det.
     
    Xboy och geobjork gillar detta.
  12. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Vad jag förstår, så har Samsung slutad med pulsoximeter på sina telefoner, till stor förbannelse för endel användare.

    Jag har använt pulsrate appen i mange år på alla mina lurar. Mycket bekvämt att mäta vilopulsen när man sitter och tittar på TV på kvällen.
    Kör två-tre olika appar bara för att kolla om det skiljer, dom är helt lika.
     
  13. Lassehbg

    Lassehbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    362
    Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi A2
    Telefon 2:
    huawei P8 lite
    Jag har astma och bra ha lite koll på syresättningen och jag köpte en för antal år sen på lidl och är nöjd, bra ha lite koll på hälsan.
    Lidl brukar ha lite då och då
     
    geobjork gillar detta.
  14. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag försöker beställa den här från Amazon,
    Amazon.co.uk : Zacurate Pro Series 500DL Fingertip Pulse Oximeter Blood Oxygen Saturation Monitor with Silicon Cover, Batteries and Lanyard (Royal Black)

    När jag loggar in på mitt konto på Amazon.de betraktas jag som jag befinner mig i Tyskland, och språket är tyska. Och loggar jag in på Amazon.com, behandlas det som jag befinner mig i USA och språket är engelska.
    På Amazon.com klarar jag ändra valuta från $ till norska kronor, dock inte till svenska, och det ser ut för att det skall skickas från USA, med bemärkning att det vill fördyra frakten och ta lång tid.
    På Amazon.de får jag inte beställd alls då hela min address betraktas som ogiltig.
    Inte förbannat om jag klarar ändra så det blir rätt! Någon som vet vad jag gör för fel?
    Jag är medveten om att många här inte har problem att beställa från Amazon, men det hjälper inte mig så länge JAG inte klarar få det rätt...!

    Edit. Länken jag postade pekte på Amazon.com, jag ser nu att den plötsligt har ändrat sig till Amazon.com.uk efter jag la den ut. Det är definitivt något jag inte förstår när det gäller Amazon! :ehm:

    Edit 2. Så här såg sidan som jag ursprungligen länkade till ut. Varför den ändrade sig har jag inte en susning om.

    Visa bifogad bild 86151
     
    Last edited: 7 jun 2020
  15. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Jag är inte så van vid tyska heller så jag brukar gå till amazon.se. Då hamnar jag på amazon.de, oftast på engelska. Om inte så brukar det gå att byta genom att flytta markören till tyska flaggan och få en lista med språk som går att klicka på.

    Sen kan jag logga in med samma namn/lösen som på amazon.com eller amazon.co.uk så de är ihopkopplade numera.

    Min adress ser ut som i bilden. Där postcode är 5 siffror, ingen landskod eller annat. Efter gatunamn kommer gatunummer och lägenhetsnummer. Phonenumber är med +46 men utan nollan i riktnummret.

    "Deliver to" uppe i vänstra hörnet är inte min adress utan är nog samma för alla som anger Sverige som land?
     
    geobjork gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den varan går inte att skeppa till Sverige från Amazon UK. Det är säljaren som begränsar det.

    Det kan finnas fler säljare som erbjuder samma vara på Amazon, så leta vidare. Annars får du kika på eBay om du kan hitta samma modell där. Välj att säljaren/varan skall finnas i Europa i sökfiltret.

    Ändra förresten inte valuta på Amazon, de tar ut en hög växlingsavgift då. Det är samma sak på eBay/Paypal m.fl. Handla alltid i butikens lokala valuta.
     
    geobjork gillar detta.
  17. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    @Buzz@Buzz och @bernard@bernard
    Tackar er för tappert försök att hjälpa mig :), dock är det för mycket fram och tillbaka att beställa från Amazon till att jag orkar...:scared: Jag har inte en susning hur Amazon fungerar, men ser det är rätt mycket att sätta sig in i innan man får första varan hemskickad.

    De senaste 2-3 åren har jag handlat 100% från Svenska butiker <3, (handlade en hel del från China förut, tog lång tid men funkade helt OK). I dagsläget är alla svenska slutsålda på pulsoximeter av typen jag är interesserad av, så jag tänkte bara prova Amazon, men jag väntar nog tills en svensk butik får in någon aktuell.
    Det är tydligen stor efterfrågan på POX-manicker nu om dagen!
     
  18. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Den här blev det till slut,
    Pulsoximeter M70

    I o m man är helt utan kunskap om denna typ produkter, så blev det andra kriterier som blev avgörande, i mitt fall, denna finns i lager. I jämförelse med andra fabrikat har den alla vanliga funktioner, så man får bara se hur nöjd man blir.

    Vad jag noterade mig om butiker utomlands som marknadsför denna, så handlar dom enbart med produkter som används i "emergency" och sjukvårds operationer, om nu det har någon betydelse.
    Många av dom var utsålda, och skyller på stor åtgång nu i Corona tider.
     
  19. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Sverige funkar 100 även nu i virustider. Beställde i går, hämtade hos mitt ombud i dag. Jag kommer att handla i svenska butiker i all framtid! :)

    POX.png
     
    svenix och Buzz gillar detta.
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Finns en tråd för Amazon annars, om du skulle behöva något därifrån som inte finns hemma i framtiden: Amazon Tyskland / Amazon.de - erfarenheter och tips

    Det är egentligen rätt okomplicerat; det mesta man behöver ha koll på finns i tråden.


    Fördelen med Amazon DE mot många svenska aktörer är att de tar lite större hänsyn till kunden om det uppstår logistikproblem. Försvinner ett paket på posten behöver man inte vänta på någon reklamation man skall rodda med själv i X dagar och ligga ute med några pengar, och ibland skickar de ut en ny produkt innan man returnerat den gamla om något är fel på produkten, vilket är väldigt sällsynt på hemmaplan.

    Beställer man med priofrakt är produkten i regel framme inom 24h och för ordinarie/gratis frakt dröjer det i regel 2-3 dagar.
     
    geobjork och Boegas gillar detta.