Fråga: 4k och HDR inbyggd Chromecast Android TV

Diskussion i 'Android TV' startad av joacqin, 3 jun 2020.

  1. joacqin

    joacqin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    172
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Jag beställde en Sony XG95 som har Android TV med inbyggd Chromecast. Jag har försökt lista ut om den inbyggda motsvarar en ultra och att jag då ska kunna skicka 4k content från telefonen till TVn som om det var en Chromecast ultra eller om den inbyggda inte klarar 4k hdr. Ingenstans har jag riktigt lyckats hitta ett rakt svar även om mycket pekar på att den inbyggda chromecastfunktionen ska motsvara en Ultra. Min fråga är då om det är någon här som har svaret på min fråga? TVn kommer förhoppningsvis imorgon så om inte annat har jag svaret då men jag är mycket nyfiken.
     
  2. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Problemet är egentligen att Sony och andra TV-byggare inte är speciellt intresserade i perfekt funktion på ex Chromecast och annat lull-lull
    De vill bara få ett kryss i rutan för "Inbyggd Chromecast" och "Android TV" när de säljer dig TV:n

    Vill du säkra dig på full funktion är det en Shield eller än bättre en Ultra som gäller. Fungerar dessutom märkbart snabbare och kommer alltid att ha nyheter långt före Sony
     
    edvinnn gillar detta.
  3. joacqin

    joacqin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    172
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Jag har en ultra till den gamla TVn men jag hade hoppats slippa köpa en till. Det verkar också som att stadia ska komma till android tv inom en inte alltför avlägsen framtid.
     
    bernard gillar detta.
  4. joacqin

    joacqin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    172
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Stadia visar TVn i appen och jag kan starta. Allt som kommer upp är ett meddelande om att Stadia inte stöds än men att det är på gång.
     
  5. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Jag tror. Inte Sony är TV-märket som kommer att vara i täten att driva på utrullning av Stadia. HQ i Japan hade helst aldrig sett av Stadia och istället fortsatt tjäna stora pengar på PS.
     
  6. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 512
    Mottagna gillanden:
    1 581
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det är inte riktigt sant den inbygga Chromecast har inget med tillverkaren och göra överhuvudtaget, det är inbyggd i OS från Google, och ja du får alltid automatiskt inbyggd Chromecast i den version din TV klarar av processa, det vill säga är din TV 4K upplöst så får du automatiskt 4K Chromecast inbyggd vilket motsvarar Chromecast Ultra, och klarar din TV hantera Dolby Vision, eller HDR, HDR10 så får du dessa stöd också genom Chromecasten, som är din inbyggda.

    Men är TV bara en 1080p och saknar HDR format så har du inte en processor i TV som klarar av hantera dessa och därmed får du en lägre chromecast.

    Det är dock viktigt och tänka på att apparna som lägger in stöd för Dolby Vision, eller HDR kanske inte inför stödet i själva cast funktionen.

    Ta som Google Play Film, du får Dolby Vision på filmer som har Dolby Vision så länge den spelas upp via en TV med inbyggd, har du en set top box som Nivida Shield TV som klarar Dolby Vision och connecta den till TV så ser ut som folk rapporterar att det inte fungerar, se Dolby Vision då den ansluta via HDMI Kabel till skärmen.

    Detta kan apparna själva välja vilka stöd det ska ge ut.