TV 55" - bättre LED vs. OLED?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Amedi21, 4 jun 2020.

  1. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Inom kort planerar vi ett inköp av en ny TV runt 55-60". Jag har under åtta års tid jobbat på Onoff och Mediamarkt vid sidan av mina studier och hade länge ett stort intresse för all form av teknik. Detta har sedan länge mattats av och jag känner mig alltmer som en vilsen kund snarare än (stjärn-:cool:)säljare. För omkring 10-12 år sedan kunde man räkna med att i stort sett samtliga tillverkares 7-, 8- eller 9-serier som premium och en garant för relativt sett bra komponenter, men idag verkar 4K-LED-modellerna som säljs i motsvarande sifferserie vara Mid-range, till förmån för OLED som blir det naturliga premium-steget. Är detta fallet? Med tanke på att OLED-modellerna ofta kostar det dubbla undrar jag om det verkligen är en motiverad uppgradering?

    Vår behovsbild: vi använder i stort sett enbart Chromecast hemma (Netflix) och vår digitalbox från Telia. För egen del är en lätthanterlig fjärrkontroll (gillar verkligen LG Magic Remote) viktigare än smart-funktioner och förinstallerade appar. Jag är sugen på Ambilight då jag tror att det förstärker effekten och jag vill gärna ha en soundbar fäst direkt under på tv:n som ska vara vägghängd (finns tv-apparater som har särskilda fästen för ljudlimpor?). Den kommer för övrigt hänga på en arm som vi vinklar, så vi är inte intresserade av att den ska komma så nära väggen som möjligt. Jag spelar aldrig (annat än Nintendo Classic). Jag uppskattar bra bild och ljud, men är inte överdrivet kräsen så länge ljudet inte är burkigt eller bilden grynig. Min erfarenhet säger mig att den största skillnaden mellan två alternativ märks när man jämför dem i butik men det är sällan något man tänker på när produkten väl är hemma.

    Jag är förstås sugen på en OLED, men undrar om det verkligen är nödvändigt att lägga cirka 100% mer än vad man kan få en, åtminstone på pappret, rimlig LED för? Jag kan tänka mig att lägga upp till 15k för tv+ljud, men om jag kommer undan med 7-8k så gör det mig inte något.

    Några alternativ som jag har lite bevakning på:

    OLED, cirka 13-14k
    Philips 55OLED903 (Lite äldre OLED, men inbyggd [och snygg!] soundbar + Ambilight, frågan är dock hur bra ljudet är i ett rum på 22kvm)
    LG 55OLEDC9 (Vad jag förstår bland de bästa OLED-apparaterna inom min prisklass. + för fjärr, men hur löser jag soundbarfrågan?)

    LED: cirka 7-8k
    LG 55SM8200 (Nanocell verkar vara en omskrivning för LED, men verkar fortfarande vara en bra tv till bra pris)
    Philips 55PUS8804 (Verkar vara en bättre LED till ett helt ok pris och som egentligen täcker alla behov)

    Så: är det, egentligen, värt att lägga 5-6k extra för att få en OLED-skärm? Borde jag spara in på pengarna och hellre lägga på en soundbar? Har oerhört dålig koll på Soundbars så förslag på prisvärda sådana tas också tacksamt emot :)
     
  2. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Är också i valet o kvalet att byta tv. Jag har alltid haft plasma och sist jag skulle byta började jag med att köpa en Led då jag blev rekommenderad det på elgiganten. Jag lämnade tillbaka den dagen efter då den var så skarp i färger osv att jag blev trött i ögonen. Köpte ytterligare en plasma, en Panasonic som jag bildmässigt är otroligt nöjd med.

    Jag tror mycket av valet av tv beror på vad man haft innan. Har man haft en led upplever man det säkert inte som jag gjorde men om man haft en plasma kanske man ska gå på oled, jag är osäker men jag hoppas någon med kunskap svarar [emoji16]
     
    Amedi21 och Gorgeous gillar detta.
  3. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Webhallen.com den här TV färgåtervinning slår Philips 55PUS8804 rejält, har också Dolby Vision, HDR, HDR10, HDR10+ Dolby Atmos dessutom, förutom det så har den även inbyggd Google Home högtalare :) så du kan säga Okej Google, för komma åt assistansen för slå upp Dörrklockan och lite allt möjligt.

    TCL har utlovad stöd för Android TV 12 för den TV, kommer med 9.0 ur boxen.
     
    bernard och Amedi21 gillar detta.
  4. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Hade en Panasonic plasma och köpte en LG oled och är väldigt nöjd
     
    Fredriks gillar detta.
  5. maww

    maww Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    274
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    ROM:
    Orginal
    Info:
    Niagara
    Telefon 2:
    Redmi note 9 pro
    ROM:
    Xtended XS
    Info:
    Niagara
    Telefon 3:
    Mi Max 3
    ROM:
    HavocOS
    Info:
    Niagara
    Platta:
    Nexus 7 2012
    ROM:
    Franks Death
    Hade en Samsung plasma och bytte ut den mot en LG OLED och är också väldigt nöjd.
     
  6. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Även jag bytte från plasma till en LG Oled (65" B7) och är riktigt nöjd.
     
  7. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 125
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Jag har också bytt från Plasma till LG Oled för ett par år sedan och kunde inte vara nöjdare. Grym bild och mycket bättre i mina ögon än alla LED o QLED jag sett.
     
  8. Gorgeous

    Gorgeous Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    905
    Mottagna gillanden:
    329
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Samsung Tab S8
    Är också på gång att byta tv. Vi har tidigare haft plasma-tv, Panasonic och LG och nu när det ska bytas känner jag att det inte finns nåt annat alternativ för mig än en OLED.

    Vad som är värt för dig kan nog bara du svara på.
    En OLED är i de flesta fall dyrare men iaf jag tycker den extra kostnaden är ok mtp att vi förmodligen kommer att ha den i 8-10 år..
     
    Amedi21 gillar detta.
  9. Page03

    Page03 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2015
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13
    Telefon 2:
    Iphone 13 mini
    Platta:
    iPad Pro 12.9, iPad gen 9
    Övrigt:
    ATV, Chromecast, Android TV
    Var i samma situation. Men vi snöade in på ambilight och den extra lilla fjärrkontroll som följer med vissa Philips TV (plus att den stora som också följer med är vändbar med tangentbord på baksidan). Det slutade med att vi köpte en PUS9104 till ett bra pris, a klass retur. Utan att vara experter på nåt sätt är vi jättenöjda. Bilden är mkt bättre än på vår gamla LG, ambilight är kul och android tv fungerar snabbt o bra.
    Fast den är ju inte lika tunn som en oled förstås..
     
    Amedi21 gillar detta.
  10. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Största problemet med OLED är att den kan bara spöa vanlig led, när du börja jämföra dem med Micro LED, Mini LED så ser man direkt att OLED är föråldrad, men det kommer även Mini LED, och Micro LED vara. OLED kom när de flesta filmer var skapad i SD, vilket 500 nits var mer än tillräckligt, men idag är filmer på mellan 4.000 till 10.000 NITS, än så länge är det bara Micro LED som klarar 5 000 nits utan problem. Men så fort filmerna börja komma upp i 6.000+ NITS så kommer Micro LED även vara för dålig. Idag skulle jag aldrig köpa en OLED finns inte ens chans för 500 nits TV är just för dålig upplevelser på bilderna.
     
  11. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    @tag@tag Jag förstår ärligt inte kritiken om att Oled skulle vara ljussvag. Om jag har nedsläckt i rummet och ska kolla film på kvällen så är min B7 med Dolby Vision eller HDR helt klart bländande och väldigt ljusstark i mitt tycke.

    Från Flatpanelshd:

    "Peak brightness (HDR) 730 nits
    783 nits (Cinema Home)" (alltså mer än 500 iaf..)

    Även dagtid(även om det mest är ungarna som kikar då) och stora fönster framför TVn(bakom soffan) så känns den inte alls ljusklen och ger en helt klart bättre filmupplevelse(i mitt tycke såklart) än LCD/LED/QLED(och allt vad LCD kallas..).
     
  12. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Och vad skulle du köpa för något?
     
  13. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 125
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Supernöjd med bilden på min Oled, vill inte behöva kolla på Tv med solglasögon. Och vad kostar inte en Micro Led Tv idag?
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är rätt stor skillnad på en LED-TV med eller utan FALD/full array local dimming och edge lit eller direct lit.

    De apparater du länkar till saknar FALD, vilket innebär att kontrasten och svärtan blir svagare. OLED har förstås en fördel iom att antalet zoner i princip är detsamma som antalet pixlar, men nackdelen är att de är ljussvagare. Tittar man mycket på dagen kan FALD vara trevligare.

    Du borde nog kika på en LED som erbjuder FALD om du vill titta på mycket HDR-material och föredrar LED framför OLED. Av uppenbara skäl är det rätt svårt att åstadkomma att en del av bilden är ljusstarkare än en annan, eller vice versa, om TV:n är edge lit. Utan möjligheten att finjustera ljusstyrkan för delar av panelen blir HDR rätt poänglöst.

    [​IMG]
     
    Last edited: 5 jun 2020
    bluppblupp gillar detta.
  15. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Micro LED är väl också bara på G från Samsung och finns inte att köpa. Så det känns lite dumt att ta med den i diskussionen då man inte vet exakt när det kommer ut på marknaden.
     
  16. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Jaha nu börjas det igen... Nits hit och nits dit....

    Varför ens nämna micro-led när det knappt finns någon tillgänglighet samt att de kostar en bra bit över 100k.

    Ljusstyrkan på en oled är full tillräcklig för de flesta och kommer man från en plasma lär det kännas som att titta direkt in i solen. En riktigt bra oled har en peak på ca 800-950 cd/m².
     
    niclasc, galaxy81, Gorgeous och 1 annan gillar detta.
  17. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Jag har själv en Philips 65" 4K oled och är jättenöjd.

    Om du vill ha ambilight så köp en Philips, annars skulle jag personligen köpa en Sony, både Phillips och Sony har Android os.

    En sak att tänka på med Philips fjärrkontroll med tangentbord på baksidan är att den slukar batterier, så laddningsbara batterier är att rekommendera.

    Några små detaljer att tänka på:

    Om du använder Google assistant och vill ha den att slå på din tv så kan den inte göra det med Philips då den stänger av den inbyggda chromecast modulen 20 minuter efter avstängning, vilket resulterar i att assistenten talar om för dig att den inte kan hitta tvn.
    (jag har dock fixat det genom att använda harmony)

    Sony å andra sidan verkar inte ha det problemet så assistenten kan slå på tvn utan problem.

    Däremot så kan du inte använda Sonys bluetooth för att ansluta trådlösa hörlurar, vilket du kan göra med Philips.

    Så om man väger för och nackdelar skulle min lista se ut såhär.

    Philips:
    +Ambilight
    +Bluetooth
    +-fjärrkontroll (Plus för tangentbord minus för att den slukar batterier)
    -kan ej startas med assistenten efter 20 minuter.

    Sony:
    +kan startas med assistenten
    -ingen ambilight
    -Bluetooth

    Det är väl också värt att poängtera att oled har problem med inbränning om du visar statiska bilder under längre tid.
    Det är normalt inget problem under vanligt tv tittande. Men om du ser på en kanal med en statisk logga timmar i sträck, eller spelar spel med statisk information (typ heads-up display) så löper du risk för inbränning på en oled.

    När det gäller ljusstyrkan så är det absolut inget problem, jag skulle nog nästan påstå att jag till och med blir bländad av bilden ibland.

    Sen när du väl har vant dig vid oled så kan jag nästan garantera att du inte kommer kunna titta på vanlig lcd igen.

    Har en led tv i sovrummet, och att titta på den nu känns ungefär som om man har typ en plastpåse eller något framför skärmen. Bilden är inte alls lika klar, utan känns mer grumlig, och det svarta är grått i jämförelse.

    Var dessutom på mediamarkt där dom demade den senaste samsung 8k tvn,och trots att min tv är 4K så tycker jag fortfarande att bilden är bättre tack vara oled tekniken.
     
    Amedi21 gillar detta.
  18. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 636
    Mottagna gillanden:
    665

    MINA ENHETER

    Går alldeles utmärkt på min Sony
     
  19. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 618
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    ursäkta men vad snackar du om? du pratar om teknik som inte finns för vanliga konsumenter ännu och inte lär göra det på flera år till vettiga priser, OLED spöar allt på marknaden just nu oavsett vad LCD tekniken kallas.

    även ljusstyrkan är FULLT tillräckligt även i ett ljust rum, jag kör OLED ljuset på min LG C8 på 56 av 100 för ljust rum expert profilen och 21 för mörkt rum, inga problem öht.

    läs detta: Teknikstund: Svag ljusstyrka med OLED
     
    Last edited: 5 jun 2020
    bluppblupp, galaxy81, Kalasbiff och 2 andra gillar detta.
  20. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Okej då kanske det beror på modell. Bra att veta.