Projekt - Bygga om vanlig cykel till elcykel

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av kallt_kaffe, 2 jun 2020.

  1. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag är sedan igår kväll stolt ägare till en alldeles egen mutternitsats. Mitt liv är nu komplett. I väntan på motor och batteri (som var i Hamburg för 4 timmar sedan) så funderar jag på att öva lite på min snart 2 år gamla biltema-elcykel och utrusta den med flaskhållare idag (om jag hinner).
    IMG_20200603_071902.jpg
     
    Albin N7, bernard, svenix och 2 andra gillar detta.
  2. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 037
    Mottagna gillanden:
    460

    MINA ENHETER

    Flest verktyg när hen dör vinner! ;)
     
    kallt_kaffe gillar detta.
  3. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Bra val, det blir MYCKET starkare än att gänga i ett tunt al-rör.
     
    Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  4. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    En "före"-bild för dokumentationens skull. Cykeln har sedan inköp extrautrustats med en längre sadelstolpe (35cm istället för 30cm), sadelstolpesklämma av "snabbfästemodell", sadelväska, batteridriven baklampa, flaskhållare, mobilhållare samt så har jag bytt de gula ekerreflexerna mot såna där reflexpinnar som man klämmer fast på ekrarna. Stödet är inte heller original men eftersom jag köpte demoexemplaret så hade de satt på ett stöd på den redan innan jag köpte den.
    upload_2020-6-3_11-30-45.png
    Modellen är i stort sett slutsåld i hela landet men tjatar man lite så säljer de demoexen. Verkar som de har lite leveransproblem när det gäller att få in nya cyklar. Fick betala fullpris vilket jag väl kan stå ut med men de ville också ha 200kr extra för att den var monterad. Efter lite snålgrymtande från mig så drog de bort monteringsavgiften utan protester och tur var väl det för jag fick montera om typ allt. Tramporna var monterade utan fett, styret var fastskruvat med två vajrar på fel sida om styrstammen, växel 7 bak gick inte att lägga i, bakre bromsoket skrapade i bromsskivan (inte bromsbelägget utan en del av själva oket) och sist men inte minst så glappade det rejält i styrlagret eftersom den haft styrstammen lossad i butik och bara dragit åt den utan först justera den övre skruven.

    Det blev med andra ord lite handpåläggning innan cykeln blev användbar och nu har jag äntligen tagit mig tid att lära mig vad alla roliga skruvar på fram och bakväxel är till för. :) Hittade en bra guide på nätet och det visade sig inte alls vara raketforskning att justera in växlar så jag gick igenom växlarna på alla andra cyklar i garaget av bara farten.
     
    jogge och bernard gillar detta.
  5. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Då var den nya tången invigd och reservhojen har fått en flaskhållare på ramen och den gamla usla hållaren på styret har gått i pension.
    upload_2020-6-3_19-38-24.png

    Vad som inte framgår på bilden är att det inte går att plocka i och ur batteriet längre utan att skruva bort flaskhållaren. Nu laddar jag i princip alltid batteriet på plats i cykeln så det är inget stort problem men det var så klart en klantig miss som hade kunnat undvikas.
    upload_2020-6-3_19-38-46.png

    Motor och batteri har lämnats över från DHL i Tyskland till Postnord i Sverige och ska med lite tur dyka upp i morgon.
     
    Last edited: 3 jun 2020
    jogge gillar detta.
  6. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Då PostNord påstår att paketet ska dyka upp idag så har jag förberett lite och monterat bort vevarmar, vevlager, kedja och framväxel.
    upload_2020-6-4_8-45-26.png
    Funderar lite på hur jag ska göra med vajern för framväxeln, den går inuti ramen och skulle jag vilja återställa cykeln i framtiden och flytta över motorn på en annan cykel så misstänker jag att det kan bli svårt att pilla i vajern i ramen igen. Ska kolla lite mer på hur det ser ut innan jag bestämmer mig. Hade ju annars varit snyggt att dra kabeln mellan display och motor den vägen.
     
  7. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Fäst en fiskelina i vajern innan du drar ut den, så fiskelinan åker in i stället och blir kvar till återställandet.
     
    Albin N7 gillar detta.
  8. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Funderar lite på det här med växlar. TSDZ2 kommer med ett 42-drev fram, cykeln har en 7-växlad 14-28 kassett bak. Motorn ska tydligen ge assistans upp till 90rpm och max 45 km/h och jag hittade en sida på nätet (BikeCalc.com - Bicycle Gear Speed Chart) där man kan räkna lite på detta och med de fälgar och däck jag har och 42 fram och 14 bak så ger det en maxhastighet (med assistans) på 37km/h.

    Nu råkar det dock vara så att jag råkar ha en oanvänd 7-växlars krans liggande som är 11-28 vilket i så fall skulle ge en maxhastighet med assistans på 47km/h. Det blir nog till att labba lite med det sen. Motor och batteri anlände för övrigt precis (medan jag skrev detta) så nu skall det öppnas lite kartonger.
     
    Gorgeous och bernard gillar detta.
  9. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Två spännande kartonger...
    upload_2020-6-4_11-59-39.png

    Börjar med att sätta batteriet på laddning...
    upload_2020-6-4_11-59-19.png

    ...innan jag packar upp motorn.
    upload_2020-6-4_12-1-18.png
    upload_2020-6-4_12-1-40.png
    upload_2020-6-4_12-2-3.png

    Konstaterar att jag har fått 6-pinnarsvarianten vilket innebär att jag inte kan koppla på ett gashandtag (vilket jag ändå inte har några planer på) och får lite mer jobb om jag skall köra Opensource-FW och vill komplettera med en temperatursensor.
     
    bernard, P.F och jogge gillar detta.
  10. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Montering pågår...
    upload_2020-6-4_16-42-33.png
    upload_2020-6-4_16-42-58.png
    upload_2020-6-4_16-43-21.png

    Jag har även kopplat in display och batteri och lyckats konstatera att motorn iaf rör på sig när jag kör walk-assisten. Kvarstår att montera magnetsensorn och få fast batteriet på något sätt samt snygga till kabeldragningarna. Sen på med kedja och provtur. Krångligast blir att fästa batteriet bra, kan nog bli lite spännband idag som temporärlösning. Kommer att behöva någon slags "borrvinkel" om jag ska komma åt och borra nya hål i ramen.
     
    bernard och niclasc gillar detta.
  11. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Då var premiärturen avklarad. Batteriet är för närvarande monterat upp-och-ner då det var enda sättet att fästa batteriet innan jag fixat nya fästpunkter på ramen.
    upload_2020-6-4_18-40-15.png

    Första intrycket är att den har sämre känsla och låter mer än min elcykel med Bosch Active Line-motor. Den känns också lite trött på alla assistansnivåer utom den högsta. På den högsta trycker det på rätt bra men vet inte om skillnaden är så stor jämfört med cykeln med Bosch-motorn på högsta effekt. En skillnad är dock att den fortsätter assistera när man passerat 25 km/h eftersom jag stängt av fartbegränsaren. Kommer utan problem upp en bit över 30 km/h. Ska byta till 11-28 kassetten sen och testa lite mer men det blir ev. morgondagens eller helgens projekt.
     
    thexps, chhans, Gorgeous och 2 andra gillar detta.
  12. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Den idén sket sig rejält tyvärr. Cykeln har inte kassett, den har frikrans. :(

    EDIT: 7-delad frikrans finns som 14-34T, det i kombination med 52T fram ger 45km/h vid 90rpm och har samtidigt ungefär samma utväxling vid 52T fram 34T bak som 42T fram och 28T bak.
     
    Last edited: 4 jun 2020
  13. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Efter tur nr 2 där jag cyklat uppför samma branta backar som jag brukar cykla med min cykel med Bosch Active Line (250W, 50Nm) så kan jag konstatera att det är ganska precis lika ansträngande med denna. Det kan omöjligt vara några 750W. Till saken hör att letar man upp den kinesiska hemsidan för tillverkaren av motorn så listas motorn som 350W oavsett om man kör 24, 36 eller 48 volt. Kan möjligen sträcka mig till att det kan vara 350W i motorn jag har men absolut inte mer.
     
  14. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    50T framdrev beställt, liksom en SunRace 13-28T och en SunRace 13-34T frikrans. 13-34T är tydligen lika som 13-28T förutom att det största drevet är 34T. Beställde även 13-28T om det skulle visa sig att bakväxeln inte gillar det stora hoppet från 24T till 34T.

    Här är en bild på nuvarande montering av batterihållaren:
    upload_2020-6-5_9-33-12.png

    Ska ta loss och skruva isär den idag och klura lite. Tror att man kan borra lite extra hål i den "nedre delen" (som är övre på bilden) och fästa i befintliga fästpunkter.

    EDIT: Japp, det bör definitivt gå att lösa, blir till att mäta och borra lite.
    upload_2020-6-5_10-0-24.png
     
    Last edited: 5 jun 2020
    milky81 och bernard gillar detta.
  15. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Så där då...
    upload_2020-6-5_12-59-16.png
    upload_2020-6-5_12-59-40.png
    upload_2020-6-5_13-0-5.png
    Nu ska det väl bara kompletteras med en eller två blindnitmuttrar längre upp på röret så att batteriet inte bara sitter fast i den nedre halvan.

    EDIT: Fäste överdelen av batterihållaren med buntband så länge och buntande ihop alla sladdar vid sadelröret.
    upload_2020-6-5_14-44-9.png
     
    Last edited: 5 jun 2020
    chhans, milky81, bernard och 1 annan gillar detta.
  16. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    skoj se och följa ditt projekt. :)
     
    kallt_kaffe gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur blev det med batterikapaciteten? Hur långt kommer du på en laddning i jämförelse med din bosch active line plus-motor, som jag antar du har ett 500Wh-batteri anslutet till?

    Intressant med jämförelsen också. Blev lite förvånad över att du inte märkte större skillnad. Jag antar att du skulle kunna testa någon av open source-firmware-alternativen, för att se om du kan få ut mer must?

    Jag kör förresten med 46T fram och 11-24T på min Bosch active line plus, och kommer rätt enkelt upp i 40 km/h med den konfiguration, men sedan är det ju väldigt vindkänsligt. Upp till 50km/h går också utan ett allt för hög RPM givet att man har medvind och inte befinner sig i uppförsbacke.

    Jag skulle spontant säga att runt 35-40 km/h är rätt optimalt vad gäller komfort och räckvidd. Allt över 35-40 ökar förbrukningen rätt ordentligt till följd av vindmotståndet, och sedan blir det inte lika våldsamt om man stöter på håligheter i vägen eller åker ut på dåligt underlag.

    Vad är det för bredd på däcken du kör förresten, och vad kör du för tryck?

    Är du nöjd med bromskraften förresten? Tycker skivbromsarna ser ut att vara rätt små; är de mindre än 160 mm?
     
    Last edited: 5 jun 2020
  18. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Det återstår att se, har bara cyklat typ 2,5 mil med den igår (uppdelat på 2 vändor).
    EDIT: Mätte batteriet vid fulladdat precis den visade 54.5V vilket väl stämmer hyffsat ändå med den teoretiska spänningen på 54.6V som det ska ha när det är fulladdat.

    Ska definitivt testa annan firmware sen men det tar nog ett par veckor (minst) innan programmeraren anländer från Kina. En viss del kan man väl skylla på att min andra cykel är en Scott med betydligt mer lättrullade däck och detta är en Biltemahoj med grovmönstrade, 7cm breda däck men nog hade jag förväntat mig lite mer tryck. Framför allt så upplever jag allt annat än högsta assistans nivån som väldigt tråkiga. Så är det inte på min cykel med bosch-motor. Där kör jag i regel på nästa lägsta (tour-läget) mest.

    Den assisterar väl också upp till 90rpm om jag minns rätt så med 46 fram och 11 bak samt 28-tums hjul så bör du hamna på ett max på runt 50km/h. 11-drev bak hade ju varit trevligt. Hade jag insett att det var frikrans på denna cykel så hade jag kanske valt en annan modell att utgå från men nu är det som det är. 14-bak är det minsta Shimano har att erbjuda men det verkar gå att komma ner till 13 med de SunRace-frikransar jag beställt.

    Jag använder för övrigt denna sida för att räkna på maxhastighet vid 90rpm med olika utväxling: BikeCalc.com - Bicycle Gear Speed Chart

    Egentligen är den ju tänkt mer som en leksak att cykla i skogen med så jag kanske kommer behålla originalklingan fram kan vara kul att testa med 50T fram sen, speciellt om en annan firmware ger lite mer kraft i motorn.

    Däcken är 70-584 och har nog lite för högt i tryck just nu, minns inte exakt men kanske strax under 3. Den går lite väl hårt över rötter och stenar i skogen. De är ju inte direkt tysta på asfalt när man kommer upp lite i hastighet.

    Det är 160mm. Har som sagt inte cyklat så mycket än så har inte hunnit bilda mig en uppfattning om hur bra den bromsar än. Man skulle ju kunna byta till 180mm fram med tanke på att cykeln väger lite mer nu än original.
     
    Last edited: 5 jun 2020
    bernard gillar detta.
  19. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Hade varit intressant att koppla in en amperemätare mellan batteri och motor för få en uppfattning om effekten. De flesta multimetrar (i någorlunda human prisklass) verkar dock inte klara mer än 10A men visst borde man väl kunna koppla in en sån här i serie med mellan plus på batteriet och motorn? Även fast den är tänkt till att mäta laddström vid batteriladdning?
    Amperemätare Telwin 30 A | Clas Ohlson
     
  20. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Det går bra med en sån A mätare
     
    bernard och kallt_kaffe gillar detta.