Diskussion: Stabila routrar för mobilt bredband?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Kate, 2 jun 2020.

  1. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jo men det borde väl gälla vilken router som helst egentligen? ADSL- eller Docsis-routrar är ju generellt mycket stabilare än 4G-routrar.
     
    knutars gillar detta.
  2. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    689
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    För många år sedan. Då var de inte roliga. Har säkert hänt en hel del sedan dess.

    Men jag har provat och använder M2M-routrar från Conel/B+B/Advantech, AMIT, Cradlepoint, Celerway, MultiTech, Sierra Wireless (deras icke batteridrivna), diverse Huawei, tidigare även Dovado, Option, Digi, Ericsson osv. Allt i prisklasser från 1500 upp till över 40000 kr.

    Skillnaden mellan dessa produkter och enklare saker från Huawei, Dovado osv är att de är just byggda för kontinuerlig drift, har funktioner för att göra allt för att kopplingen (eller uppkopplingarna - många har plats för flera SIM-kort, kanske till och med flera mobilmoduler) skall hållas igång, kanske har failover, övervakning och fjärradministration, en del tål extrema förhållanden i form av temperatur och fukt, skakningar, är programmerbara i olika grader, har riktiga infästningar för montering, vettiga antennkontakter osv osv.

    Sådana här produkter finns ofta i fordon, fartyg, apparatskåp, på failoverportar på företags brandväggar, kraftverk och andra anläggningar långt från där folk bor osv.

    Värt att tänka på är att M2M-routrar sällan ligger i absoluta frontlinjen vad gäller mobilnätsstöd och WLAN-stöd då produkterna är tänkta att finnas länge på marknaden. Ett organisation som standardiserar på en modell vill inte att den utgår efter ett år...

    Och ja, bra M2M-routrar är mycket mer stabila än vanliga konsumentroutrar.
     
    Moby, Kate och jogge gillar detta.
  3. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Tack för ett bra inlägg. Det är ungefär samma intryck som jag fått.

    Har du provat att köra M2M-router hemma med normal konsumentanvändning?
     
  4. knutars

    knutars Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Jag vill tillägga att en gammal avlagd Android som mobil hotspot har i det närmaste obruten uppkoppling. Om du klarar dig med maximalt åtta uppkopplade klienter så är detta en hyggligt robust variant.
     
    Kate och Heleg gillar detta.
  5. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    689
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    I princip alla M2M-routrar har sådan funktioner och de kan dessutom ofta göra olika grader av omstarter; allt från att bara försöka återetablera mobilanslutningen, till att återstarta bara mobilmodulen till att starta om routern. Det varierar per modell. Om routern har flera SIM-kort så kan den även byta över till annan operatör.
     
    knutars gillar detta.
  6. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Nu har jag kört med Netgear M1 i typ en månad. Det funkar riktigt stabilt. Har aldrig behövt starta om routern.

    Nackdelen är räckvidden på Wi-Fi. Men det avhjälps med en extender.
     
    bernard och Cupcakes gillar detta.