Inverter/omvandlare/växelriktare

Diskussion i 'Off Topic' startad av Skumberg, 26 mar 2011.

  1. Skumberg

    Skumberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2009
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Joo...saken är att jag ska ta o köpa en växelriktare, men läser o läser o läser o läser...står olika överallt.

    Kjell & Co så står de att modifierad sinusvåg inte funkar så bra med bärbara datorer och att man ska köra på ren sinusvåg, på biltema står det att de funkar bra med modifierad osv osv.

    Någon här som har en med modifierad och som kan berätta hur de funkar för dig.

    Köpa en med ren sinusvåg går på ca 1000kr medan en modifierad går på en 4-500kr.

    Ska bara ha den för att driva datorn när jag jobbar (lastbil) och när ja åker längre sträckor med min personbil.

    /Skumberg
     
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Om du ska ha den i bilen är det inte lättare att köra en konverterare som ger dig rätt spänning? Istället för att gå DC->AC -> AC -> DC kan du väl köra DC->DC. Dvs ca 12V till 19V eller vad din vanliga laddare egentligen ger.
     
  3. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

  4. dhelletenius

    dhelletenius Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2020
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    Sorry för att bumpa gammal tråd men jag letade också efter något med en ren sinusvåg av samma anledning men är helt förvirrad ... förslagen man hittar vid googling typ Bästa invertern/växelriktaren - 5 bra växelriktare till allt har bara alternativ som kostar 2KSEK+ .. känns sjukt orimligt.

    Någon som har köpt något och testat att det fungerar?

    Tack

    //D
     
  5. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 161
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Alltså..

    En växelriktare gör ju om likspänning.. ex 12VDC till 230VAC.. för att göra det hugger man upp spänning i små delar (hög frekvens) och transformerar upp spänningen till önskad nivå.. Det är de små delarna skapar oundvikliga spikar på växelspänningen.. Det som kostar i dessa växelriktare är (förutom strömkapaciteten) hur bra spänningen jämnas ut och filtreras..

    För att ladda tex en dator i en bil så skulle jag försöka leta reda på en DC/DC omvandlare med rätt spänning och tillräcklig ström, tekniken är densamma, men effektförlusterna bör vara mycket mindre.

    Inget svar eller lösning på era frågor, men kanske en kunskap rikare:)