[Löst] Anklagad för bedrägeri utan belägg.

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av FBGKimpan, 6 jun 2020.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. FBGKimpan

    FBGKimpan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2012
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Samsung S20 FE
    Hej

    Det här tråden handlar om @R3b0rn@R3b0rn @Atilla@Atilla och mig.

    Jag skriver för att igår vid 22.30 avslutade jag en annons (Se här: Oöppnad iPhone SE 2020 svart 64GB säljes ).

    Personen som köper telefonen är Atilla på Swedriod.
    Vår DM koversation går så här (Jag kortar ner och tar bort personla uppgifter):
    22:32 - Jag: Hej, du vann. Swisha till X. Vill du betala mellanskillnaden för rek. så får du stå för det. Jag behöver ditt namn, adress, tele, mail så jag kan skicka med posten lätt.
    22:55 - Atilla: Vad kostar rek? Har du uppgifterna på den jag ska swisha till?
    23:01 - Jag: Tydligen verkar det inte vara någon skillnad för rek. kunde inte hitta något på postnord. Så spårbart kostar 63. Ja, jag gav dig nummer till X och (X NAMN).
    23:15 - Atilla: Bekräfta swish (Han skickar sina uppgifter).
    23:21 - Atilla: Skickar bild på Swish.
    23:24 - Jag: Tog tid att svara för jag fixade frakten direkt när jag såg swishen. Frakt bokad och fraktsedel utskriven. Lämnar in imorgon under dagen. Du bör ha fått mail eller liknande om att frakten är bokad.
    23:29 - Atilla: Nice hör av dig när du lämnat in imorgon. Är present till frugan.
    23:40 - Atilla: Juste, skicka med kvitto.
    23:43 - Jag: Ska se om det går eftersom det är via Telia den är köpt. De brukar ha allt på abonnemanget å grejer. Men det ska nog gå.
    23:47 - Atilla: Kvitto är avgörande för mig för att slippa framtida bekymmer. Hojta till ifall det inte går att ordna så vi hinner avblåsa affären i tid.

    --- Jag ligger nu i sängen och ska sova ---

    10:02 - Atilla: Hej FBGKimpan, löste det sig med kvittot?
    11:04 - Atilla: Har inte hört ett knyst från dig sen jag swishat över pengarna och nu är din mobil avstängd. Kan du swisha tillbaka pengarna. Vill avbryta affären!
    11:34 - Atilla: Vet inte vad du sysslar med men det är fan inte okej! Har inte fått nåt mail om frakten, din mobil är fortfarande avstängd. Jag vill att du swishar tillbaka 4600kr


    -------------------------------------

    Jag är ute och påväg till gekås, vi lämnar hemmet runt 10.00 exakt. Jag kunde se att jag fick ett mail på SweDroid innan vi gick, men svarade aldrig på det.

    10:41 lämnar jag in telefonen. Se bild: https://i.gyazo.com/3161b41fba1a4ffea3808517e2c1b152.png
    Jag har även inkluderat följdesedeln som kom med telefonen där det står att den fungerar som garanti och reklamationbevis.

    --------------------------------------

    11:39 - Atilla letar upp min flickväns telefonnummer och ringer henne.
    Han är direkt aggressiv mot mig och frågar om jag skickat telefonen. Varför det inte kommit mail och vad jag gör. Vi har ett ganska dåligt samtal där båda är aggressiva mot varandra. Jag blir sjukt arg för att bli anklagad. Jag kan inte styra över att PostNord inte skickat ett mail till honom osv. Det är också Sveriges National Dag.
    Jag är också aggressiv som sagt för jag blir anklagad för att blåsa honom.

    Jag berättar att mitt nya SIM kort inte funkar. Att jag är i affären just nu (Var på Gekås) och jag inte kan lösa det han vill att jag ska göra nu direkt. Det kan ni se på min tråd igår: Sim 1 tillhandahålls inte - lösning?

    11:48
    Jag känner dock att jag ska göra det jag kan. Så jag tar en bild på den bokade frakten genom min flickväns telefon på min telefon, där jag har ett "sparat mail som inte går att ladda om" (Eftersom jag inte har ett SIM kort som funkar = ingen mobildata). Jag ringer upp igen, ber om ursäkt för att vara aggresiv i vårt senaste samtal. Jag lovar också att jag ska skicka inlämningskvitto.

    På fraktbilden jag skickar, berättar jag även att det finns ett KollID att se. @Atilla@Atilla Ser det också.

    Jag berättar att jag ska skicka kvitto på inlämningen från PostNord också.
    Jag skickar kvittot när jag kommer till bilen, som jag lovade honom.

    Skickar allt och det verkar vara lugnt mellan oss.


    EDIT:
    12.26 skickar jag kvitto på inlämningen på Ica.
    Jag har fortfarande inte kommit hem och har fortfarande inte haft tillgång till något internet på min egna mobil utan det sker via min flickväns mobil.
    ------------------

    12:15 skriver R3b0rn på min profil att jag är misstänkt för bedrägeri!?!
    12:18 skickar R3b0rn ett DM och hotar med att polisanmäla mig för att jag inte svarar EFTER betalning?!!? (EDIT: Han säger även att jag har 1h på mig att svara annars polisanmäler han).

    -----------------

    Helt ärligt, jag känner mig otroligt attackerad över något jag inte gjort fel över.
    Att bli hotad med polisanmälning utan att ens höra min sida... Att hävda att jag slutade svara efter betalning när våra PM TYDLIGT visar att jag inte gjorde det är helt sjukt.
    Det kan ni även se på bilden (Tog medvetet inte med hela Swish för att undvika några personuppgifter)
    https://i.gyazo.com/781b51146f97e350921d0e1bef6a559b.png
     
    Last edited: 6 jun 2020
  2. FBGKimpan

    FBGKimpan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2012
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Samsung S20 FE
    För att klargöra.
    Jag är upprörd över att blivit anklagad. Men jag förstår Atilla. Samtidigt skedde det sent på natten och att kolla sina mail / gå in på Swedroid är inte saker folk gör direkt på morgonen.
    Jag är dock ännu mer arg över att Reborn skickar hot om polisanmälan direkt utan att ens fråga mig om något. Det är även tydligt att Reborn INTE har läst våra konvo.
     
    Fille84 och katho gillar detta.
  3. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Verkar som att alla parter dragit i alldeles för stora växlar alldeles för tidigt.

    Viss tid måste ges för praktiska saker som att lämna in paket och så klart övriga saker i livet som kommer emellan.
     
    RuffyMan, FBGKimpan, jnsson och 1 annan gillar detta.
  4. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Allt är under utredning fortfarande men vi har all rätt att förvarna när vi gör utredningar som jag tex gjort på din gästbok. Det är något som raderas ifall allt var ett missförstånd.

    Med tanke på hur många ärenden vi får in så är det inte konstigt att vi redan har ett sätt att hantera dem.

    Om du anser dig oskyldigt anklagad så är det bra tar du kontaktat oss, eller i detta fallet mig, detta hade funkat ypperligt som ett PM istället för öppet men du har även rätt till det.

    jag är inbjuden till eran konversation så jag har all data.



    När något utreds så måste det ske skyndsamt och agera snabbt för vi har varit med om att en person lyckats blåsa 5 personer samtidigt här. Så ”växlarna” är för allas beskydd.
     
  5. FBGKimpan

    FBGKimpan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2012
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Samsung S20 FE
    Det är något jag kan förstå.
    Men hur förklarar du sättet du formulerar dig på i DEN ABSOLUT FÖRSTA KONTAKTEN DU TAR MED MIG?

    https://i.gyazo.com/ea851f4e67ff7c443a1ae340ee69d0a1.png


    Du kan se våra PMs eftersom du är med i den konversationen. Där kan du se att jag INTE slutade kontakta honom efter han betalade mig. Så jag skulle gärna höra hur jag "tystade ner efter betalning".
     
  6. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Det är en fråga med en kontrande eventuellt agerande och det är ungefär som att recitera laga regler och påföljder.

    Inget jag hade hakat upp mig på.
     
  7. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Jag förstår hur ni resonerar men jag håller inte med. Utredningen kan självklart startas omgående men att bli anklagad bedrägeri för att man inte svarar omgående känns som en överdrift. Man är väl oskyldig tills motsatsen bevisats? Blir lätt att ni skjuter i själva i foten om folk börja skrika varg för att en säljare inte svarar inom x antal minuter. Kommer lämna en dålig smak i munnen hos säljarna som blir oskyldigt anklagade.

    Sen kan jag tycka säljaren har maximal otur om hens historia är stämmer. Problem med SIM-kort, PostNord som inte notifierar... Så jag förstår att köparen drog öron åt sig och blev misstänksam.

    Det flesta sajter som tillhandahåller tjänster som kopplar ihop köpare/säljer har som regel att man avvaktar x dagar innan en anmälan sker. Att göra affärer online är dessutom alltid en risk och som köpare måste man vara medveten om det.

    När det kommer till att undvika bedrägeri så kan man sätta en gräns på antal annonser som en person kan ha igång samtidigt. Kanske koppla detta till antal tidigare försäljning t.ex.
    0 försäljningar kräver x antal inlägg/medlem y tid.
    1 - 10 försäljningar = 1 annons åt gången
    11-20 försäljningar = 3 annonser åt gången
    >21 = obegränsat
     
    RuffyMan, Fille84, Timpppa och 3 andra gillar detta.
  8. FBGKimpan

    FBGKimpan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2012
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Samsung S20 FE
    Det kan jag också förstå. Men samtidigt hoppas jag att folk förstår min sida.
    Jag säljer en sak på natten.
    Åker till Gekås med tjejen (för att handla lite skit för igår tog jag min examen till ämneslärare btw).
    Innan vi åker, lämnar vi in telefonen.

    Under tiden får jag samtal.

    Kommer hem och hot om polisanmälan.

    ---

    Förövrigt; Verkar som PostNord skickade notifiering idag vid 13.06 Jag fick allafall mail om det då.
    [​IMG]


    Screenshot - 67290977176ee31e369ad9bfc43b5ec8 - Gyazo



    --------

    Jag och @Atilla@Atilla har snackat på telefon och i PM här nu. Så jag hoppas att allt verkligen är lugnt nu.
     
  9. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Har också varit med om att inte fått något mail om att inte saken var inlämnat,men man har ju kvitto på att den är inlämnad
     
  10. FBGKimpan

    FBGKimpan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2012
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Samsung S20 FE
    Jag har varit i kontakt med @Atilla@Atilla , @R3b0rn@R3b0rn och en annan mod i PMs.

    Allt är löst.
    Det är förståligt att alla involverade blir arga i en sådan här situation.
    Det är även förståeligt att mods gör fel. I det här fallet missade @R3b0rn@R3b0rn att det handlade om mindre än 12h, utan trodde det var dagar. Det är sånt som händer.

    Det verkar vara lugnt bland alla involverade nu och modsen har insett att en ny approach kan krävas vid sådana här tillfällen och har lovat mig att de ska utveckla det. Det känns riktigt skönt.

    Jag avslutar tråden. Tack för allt stöd allihopa.
     
    RuffyMan, Zooklubba, katho och 7 andra gillar detta.
  11. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Skönt att det löste sig:)
     
    bernard gillar detta.
  12. Atilla

    Atilla Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2012
    Inlägg:
    333
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Info:
    Nova launcher
    Kan vara av tidigare erfarenhet, men när det blev tyst efter swishen och när telefonen var avstängd dagen efter så blir man riktigt nojig. Sen att jag inte fick nåt mail om bokade frakten gjorde det inte lättare.

    Hur stor är sannolikheten för strulet med sim kortet och mailet om frakten.. Vem som helst hade blivit misstänksam! Moderatorn blev inkopplad innan vårt telefonsamtal, så hela situationen hann eskalera tyvärr.

    Han kände sig påhoppad och anklagad, jag kände mig blåst och reagerade i affekt. Vi har nu rett ut hela missförståndet och allt är gott.

    Maximal otur/missförstånd helt enkelt!
     
    RuffyMan, Cupcakes, Zooklubba och 6 andra gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.