Root - fördelar / nackdelar

Diskussion i 'Galaxy Note 9' startad av josman, 28 feb 2019.

  1. josman

    josman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    NOTE 10+ 512

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    NOTE 10+ 512
    Info:
    Samsung CallRecording orginal.
    Telefon 2:
    Iphone X 256 JB
    Som topic säger. Vilka fördelar nackdelar finns det med root?

    Appar som inte fungerar?
    Garantier?
    Om telefonen flippar på semestern?
    Backup?
    Varför vill jag roota?
     
  2. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Nu ser jag att du skrivit i Samsung-tråden men svarar ändå...
    Jag personligen har inte märkt av något negativt med att jag rootat telefonen. Mina appar fungerar som vanligt. Jag rootar främst för att kunna lägga in custom fw och för att kunna lägga in appar som kräver root (e.g Viper4android, super app!). Sen finns ju även Magisk som låter dig "vitlista" appar som inte fungerar med root.
    Nackdelen är väl att du "låser upp" hela systemet så det blir mer sårbart, bland annat.
    Har en Xiaomi Mi mix 2
     
  3. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Vet du inte själv varför du vill roota är det bäst att låta bli. Det kan bli ett helvete att få ordning på saker och ting om man inte är försiktig (talar av erfarenhet vilket halva Swedroid kan intyga).
     
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    admin rättigheterna kan både användas till din fördel och nackdel gällande säkerhet, då du potenciellt kan ju illasinnade appar admin rättigheter så finns det å andra sidan bättre verktyg och möjligheter att få kontroll på vilka appar osv som körs. krävs en avancerad användare för att använda admin rättigehterna fullt ut.

    Efter 2 år slutar i regel tillverkare komma med uppdateringar då kan det kanske vara läge att lägga in custom rom. Då finns det dock risk att du sabbar kamera prestandan, och just kameran kanske kan vara anledningen du köpte en note 9 till att börja med. Google camera kan ge bra resultat också som komplement men inga garantier, det beror helt och hållet på modell.

    andra nackdelar är att google pay eller andra mobila betalnings lösningar kan sluta fungera.
    Jag vet inte hur det är med just samsung pay om det funkar med root, jag vet att google pay inte gör det tex.

    Du riskerar dessutom att bricka telefonen och du bryter din garanti. nu vet jag inte om just S9 har det med vissa samsung modellar har ju hårdvaru säkringar som indikerar om du har rootat eller ej.

    I dagsläget ser jag mer nackdelar att roota, speciellt då high end telefoner med bra kamera däremot i mellan och budget segmentet kan root innebära stora föredlar gällande mjukvara och prestanda, och även kameran kan bli bättre med google camera apk.

    mjukvaran överlag på highend mobiler idag har bra prestanda, problem med micro lag osv är ett mindre problem idag än de var förut..om det är pga av bättre kod eller att hårdvaran maskerar eventuellt dålig mjukvara låter jag vara osakt, men behovet finns inte på samma sätt längre som förut.

    Så att summera så rekommenderar jag inte roota high end mobiler då du offrar kamera prestandan om det nu är viktigt för dig, om du inte bry dig om kameran så kan det finnas anledning att roota framförallt om tillverkaren slutat pushat ut uppdateringar då byter du bättre mjukvara mot sämre kamera.

    Med budget mobiler och mellan klassen som ofta inte får mjukvaru uppdateringar och som ofta inte har speciellt bra kamera till att börja med kan root mest innebära fördelar, tex samsung A serien är väldigt populär bland rootare då samsung inte skickar ut några uppdateringar i stort sett.
     
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja exakt det ska vara pga väldigt speciell anledning man ska ta den risken... speciellt för en telefon som är under 2 år gammal, är det en äldre telefon som redan tappat sitt värde kan man ju experimentera lite om man vill... men om man inte använder root och admin rättigheterna fullt ut är nog risken att det gör mer skada än nytta speciellt gällande säkerheten med appar som får admin rättigheter då måste man på egen hand kunna analysera hur appar agerar.
     
  6. Guts

    Guts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2014
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    150

    MINA ENHETER

    Finns ingen direkt anledning att roota en modern highend mobil om man inte är ute efter någon viss funktion tex magisk moduler, ta bort bloat osv.
    Men för att roota en note9 måste man först låsa upp bootloadern.
    Det i sig tror jag inte kommer trippa knox men att sen flasha en custom kernel lr magisk kommer definitivt göra det. Bye bye garanti och Pay.

    Men själva processen är ganska enkel. Aktivera utvecklarverktyg - oem upplåsning - flasha twrp genom Odin - flasha magisk i twrp.

    Det finns bra detaljerade guider på xda. Har hört att bland annat har oem upplåsning slutat fungera men ska finnas lösningar på det.
     
  7. Hanseman

    Hanseman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 6A
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Vet inte hur många rootade highend Samsung av senare årsmodell ni har haft som hittills svarat. Innan man rootar en Samsung behöver man tänka över hur länge den ska behållas i.o.m root försvinner garantin, även Samsung Pay och andra av Knox, som triggas, beroende appar slutar fungera. Självklart måste man också vara medveten om de säkerhetsproblem som redan beskrivits.

    Till skillnad från till exempel Sony där diverse funktioner försvinner i.o.m root är det inte så vad jag märkt med Samsung. En debloatad/rootad stock firmware fungerar mycket bättre och har bättre batteritid än stock, dessutom finns då tillgång till bättre backup möjligheter samt magisk moduler.

    Själv sålde jag förra veckan en rootad S8+ som då hade fungerande Google pay samt fungerande bankappar (swedbank/nordea/norwegian mfl) och streamingappar, här är det dock lite av en katt och råtta lek mellan magisk och google hur bra root fungerar

    När ska man roota en Samsung?, själv tycker jag att en Note 9 har för högt värde och är för ny för att rootas, S8 är å andra sidan för gammal, många XDA firmware som baseras på stock slutar nu uppdateras eftersom mobilen är två år och därefter är det mestadels säkerhetspatchar som kommer från Samsung.

    Nu kan jag tänka mig att en billig S9 / Note8 är en bra Samsung att roota.

    När det gäller kina mobiler är det för mig helt andra kriterier som avgör om de ska rootas eller inte, många gånger är deras operativ betydligt sämre och bloatade, undantaget OnePlus. Till exmepl har samtliga Xiaomi mobiler, även av senare modeller, jag haft har varit rootade
     
    bernard gillar detta.
  8. TseykSuli

    TseykSuli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    2 423
    Mottagna gillanden:
    900
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Nackdelen med root är att man förlorar användning till appar som Samsung pay, Samsung pass, hemlig mapp och även kryptering av telefonen (Om nu knox styr/sparar nycklarna för krypteringen av telefonen). Då dom här appar kräver fungerande Knox chip. Så fort man rootar eller flashar custom rom så går en säkring i knox chipet sönder och då blir knox chipet permanent avstängt. Så även om man tar bort root och flashar tillbaka till stock, då är knox chipet fortfarande avstängt då säkringen som gör att chipet fungerar har gått sönder.
     
    bernard gillar detta.
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Google Pay kan man ha även om man rootat, om man använder Magisk Manager och aktiverar Magisk hide. Det gör jag på min OnePlus 3 och då fungerar Google Pay. Så det gäller att använda Magisk Manager då
     
    Oceanic gillar detta.
  10. TseykSuli

    TseykSuli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    2 423
    Mottagna gillanden:
    900
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Sen så har Google pay inget med knox chipet att göra. Så Google pay fungerar troligen med root utan problem för att den är tredje parts app från Google.
     
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det fungerar inte direkt med root, för om safety net är triggat, då fungerar inte Google Pay, samma som Pokémon Go t.ex.
     
    katho gillar detta.
  12. TseykSuli

    TseykSuli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    2 423
    Mottagna gillanden:
    900
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Du sa ju själv att man kan ha Google pay om man har magisk manager och aktiverar magisk hide. Men nu säger du tvärt om att det inte går?? Medans man har root.
     
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Alltså, om man bara rootar, dvs lägger in något annat än Magisk manager, så som SuperSU så kommer man trigga safety net och då fungerar inte Google Pay, det var det jag menade.
     
  14. josman

    josman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    NOTE 10+ 512

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    NOTE 10+ 512
    Info:
    Samsung CallRecording orginal.
    Telefon 2:
    Iphone X 256 JB
    Tack för svar. För flera år sen körde jag alltid root eller jailbreak för att kunna göra vissa saker med telefonen ex ladda vissa appar. Med tiden tog precis som vissa skriver det mycket tid att meka med olika saker så jag slutade.

    Min anledning till root är att jag funderar på 9an för att använda digital Wellbeing men behöver samtalsinspelning vilket var anledningen att jag över till Android från IOS och tappar jag den funktionen kan jag ärligt inte se en enda fördel med Android

    Valet och kvalet.

    Det känns allt mer som att Androids Eco system härmar Apple.
     
  15. Hampz93

    Hampz93 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2018
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    5
    Här dyker jag in 1 år senare :) Försöker lista ut om man kan roota google pixel 3a xl för att jag vill testa hur det är att spoofa på pokemon go. Har du någon vetskap om detta?
     
  16. TseykSuli

    TseykSuli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    2 423
    Mottagna gillanden:
    900
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Hur menar du med spoofa på pokemon go?
     
  17. Hampz93

    Hampz93 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2018
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    5
    Att man laddar ner ett program så man kan lura gpsen i mobilen att man är i typ new york. Där finns andra pokemons som inte finns här i Europa etc.. behövs vpn och fake gps app. Men man måste roota telefonen för att ändra så Pokémon go inte känner igen positionen ändå typ. För bara vpn och fake gps funkar inte
     
  18. TseykSuli

    TseykSuli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    2 423
    Mottagna gillanden:
    900
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Kommer nog inte funka ändå, du kanske får den hamna i USA men du kommer inte få den att röra på sig efter din rörelse. Sedan lär dom banna dig säkert om deras system upptäcker missbruk.