Xiaomi Redmi Note 9s/Pro eller Samsung S10e?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av FRS05, 4 jun 2020.

  1. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Hej
    Är nog dags för en ny mobil. Sitter idag på en Huawei P10 Lite och den fungerar väl men den är inte den snabbaste och det irriterar man sig på lite när man håller på med den.

    Har kollat ut 3 mobiler. Antingen Xiaomi Redmi Note 9s 128GB, Xiaomi Redmi Note 9 Pro 128GB eller en Samsung S10e 128GB. Är Samsugnen mycket bättre? Samsungs mindre format tilltalar mig lite. Upplevs Xiaomis format mycket större? Är det värt de extra pengarna för en Note 9 Pro?

    Samsungen kan jag få för 5490 hos min lokala Elgiganten. Smidigt att också lämna in sin mobil där och få betalt för den direkt. Får visserligen bara 325:- men får nog inte mer om jag säljer den privat. Är där någonstans där man kan fungera på Xiaomis mobiler?
     
    Last edited: 4 jun 2020
  2. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Eller vad är det som skiljer Xiaomi Redmi Note 9 och Note 9s? Tänkte bara det var skärmstorleken men kanske inte bara det som skiljer dem åt?

    Edit. Såg nu att S har Snapdragon CPU. Så ändrar till dem i tråden.
     
    Last edited: 4 jun 2020
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Note 9S och Note 9 Pro är samma telefon. Olika namn i olika regioner. Det finns en billigare variant med mediatekchipp som heter Note 9.

    Samsung S10e är betydligt mindre än Note 9S/Pro som tvärtom är en av de största telefonerna som släppts på senare tid. Så valet kokar väl mest ner till om du vill ha en stor skärm för mediakonsumtion eller en telefon som är smidigare i handen och i fickan. Utöver det är S10e är mer kraftfull och har bättre kameror samt extra finesser som trådlös laddning. Dock är batteritiden på Note 9S mycket bättre. Jag tycker inte S10e är värd de extra tusenlapparna, dock är jag en sådan person som prioriterar stora skärmar och bra batteritid. Har haft en Note 9S och prestandan var tillräckligt bra. Dock hade jag själv hellre tagit Redmi Note 8 Pro som jag tycker är en bättre telefon än 9S.
     
    bernard gillar detta.
  4. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Det blev en Xiaomi Redmi Note 9S (128GB) Interstellärgrå från Inet. Vi får se om jag blir nöjd. Brukar egentligen lägga flera dagar att läsa om tekniksaker innan köpet det men här blev det ett snabbt och impulsivt beslut. Sugen på att testa en ny telefon och denna var så "billig" att jag kan sälja den utan alldeles för stor förlust om den inte alls skulle passa mig.

    Fick köpa till en hel del USB C kablar eftersom min gamla telefon inte kör med det men det hade jag ändå fått göra. 2890:- känns lättare att chansa med än 5490:- på en S10e. Även om jag tror jag hade blivit nöjd med Samsungen så är det värt en chansning.
     
    Last edited: 7 jun 2020
    flipp gillar detta.
  5. Tunkan

    Tunkan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nöjd? Är sugen själv att byta. Lutar åt Samsung.
     
  6. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Jag har inte fått hem den ännu, kommer i början av nästa vecka. Ska ge omdöme då. Det jag är rädd för är att jag tycker den är för stor. När jag väl sitter och pillar med den är det väl inget problem men just hur det kommer se ut i byxor och liknande.
     
  7. Hankenstein

    Hankenstein Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 13

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 13
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 pro
    Telefon 3:
    Lenovo P2
    Platta:
    Ipad
    Jag var också sugen att testa Redmi note 9 s och hade lagt den i varukorgen på Inet, men då dök en mi note 10 bättre beg upp här så jag köpte den istället. Blir intressant att se vad du tycker om den. Man är ju inte direkt sin mobil trogen....
     
  8. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Är du nöjd med ditt köp? Det som skiljer mellan våra mobiler verkar mestadels vara kameran där din ska vara bättre. Sen gillar jag att köpa en ny telefon. Det är något visst med att köpa nya saker och vara den första sin packar upp den.
     
  9. Hankenstein

    Hankenstein Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 13

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 13
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 pro
    Telefon 3:
    Lenovo P2
    Platta:
    Ipad
    Ja, överlag är jag nöjd. Kameran är brutal och batteritiden är sjukt överlägsen mot minimin xs. Flytet i iPhone xs är dock mycket bättre.

    Kommer köra denna ett tag men risken/chansen jag går tillbaka till iPhone (troligen 11 tack vare bättre batteritid mot xs) är stor.
     
    FRS05 och bernard gillar detta.
  10. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Jag har bara installerat min idag så jag får se hur jag gör här. Men vanligtvis brukar jag ha telefonerna i 2-3år och lär säkert bli så med denna med.

    Kan ju passa på att fråga dit om du har lyckats hitta någon inställning där man grupperar ikonerna på där man ser vilka de senaste sidorna/ställena man varit inne på? Dåligt förklarat men när jag trycker på den fyrkantiga knappen längst ner på mobilen så vill jag att allt ska ligga grupperar ovanpå varandra. Nu ligger de 2 och 2 på varje rad. Hoppas du är med på hur jag menar:)
     
  11. Hankenstein

    Hankenstein Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 13

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 13
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 pro
    Telefon 3:
    Lenovo P2
    Platta:
    Ipad
    Nej, det är exakt så på min med. Har dessvärre ingen lösning på den. Kör version 11. Har för mig att version 12 av mjukvaran kommer lösa det
     
    FRS05 gillar detta.