Anledning att välja S20+ före Oneplus 8 Pro?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Paul, 16 apr 2020.

  1. Paul

    Paul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Hej!

    Behöver en ny telefon ganska snart och var först inne på S20+ men tvekade eftersom batteritiden verkar lida pga Exynos-CPU:n. Oneplus 8 Pro ska ha bättre batteritid och en bra processor men kanske inte riktigt lika vass kamera?

    Batteriet är väldigt viktigt för mig. Har en Huawei Mate 10 Pro idag som har bra batteritid och jag vill inte byta ner mig. Priset spelar ingen roll eftersom jobbet betalar.

    Frågor: förutom kameran, finns det någon annan anledning att välja Samsung S20+? Ska jag köra på Oneplus och vara nöjd? Eller finns det något helt annat runt knuten som är värt att vänta in?

    Paul
     
  2. spigen

    spigen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2018
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    469
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro, Huawei P60 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro, Huawei P60 Pro
    Det handlar väl mycket om vilket UI man föredrar helt enkelt. Kan dock vara värt att vänta på Sonys nya flaggskepp som ev. dyker upp snart. Specs mässigt ser den väldigt intressant ut.
     
    Paul gillar detta.
  3. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Båda har ju bra kameror, prioriterar du batteritid samt prestanda före kamera är nog one plus som gäller.

    S20+ har microsd för mer lagring. Skal och sånt lär förmodligen vara mer populär till s20. 24 månaders garanti, osäker om oneplus också kör 24 månader nu.

    En annan sak är ju när det är dags att sälja vidare, oneplus är svårsålda på blocket tradera jämfört med Samsung, kanske ändras nu när op8 pro har blivit flaggskepp.

    Tror ärligt talat du blir nöjd oavsett val men vara värt att kika lite vad folk säger om batteritid till exynos s20.
     
    Paul och bernard gillar detta.
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 141
    Mottagna gillanden:
    4 835
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Paul gillar detta.
  5. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Köper man SD 865 mobiler så betalar man väldigt mycket för 5G som man inte har någon som helst glädje av. Jag hoppar helt över SD 865, det är inte värt pengarna, mervärdet är obetydligt. Köp en bra SD 855 mobil istället, mycket mer valuta för slantarna.
     
    astrob0y och Paul gillar detta.
  6. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Personligen tycker jag s20+ har en bättre design iom att displayen inte är så böjd längre. Den är enklare att hålla i.
    Oneplus 8 Pro ser lite mer ut som en s10+.

    Jag har själv en s20+ exynos som jag kör med 120hz och skulle inte alls säga batteritiden är dålig - brukar hålla en hel dag.
    Men Snapdragon varianten verkar ge runt 10-15% mer batteri vilket är ganska mycket, och jag gissar på att Oneplus 8 Pro kommer vara liknande.

    Du kan ju eventuellt se vad Samsung planerar för Note serien i Europa och den släpps väll runt Augusti.
     
    Last edited: 18 apr 2020
    Paul och livinl0ud gillar detta.
  7. RobinAug

    RobinAug Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2012
    Inlägg:
    560
    Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Sjukt tveksam på Sony faktiskt, men kanske har fel. Morsans gubbe har en Sony. Skulle göra displaybyte men inga servicebutiker ville ta sig an det. Tillslut tror jag att Sony tog in den och bytte display för typ 3000:- :eek:.
     
    Paul gillar detta.
  8. Paul

    Paul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Bra inspel allihop och tack för orienteringen om de kommande modellerna!

    @spigen@spigen vad gäller UI är det svårt att jämföra. Vet att jag haft Huawei (nuvarande telefonen) och Xiaomi tidigare och inte varit så imponerad över UI och appar. Men det förändras ju. Bästa gränssnitten har haft är HTC (RIP :cry:) och Oneplus.

    Argument som andrahandsvärde och prisvärde är irrelevant eftersom jag får den av jobbet och kommer lämna tillbaka den till jobbet när den är "uttjänt".

    Man brukar säga att "den bästa kameran är den man har med sig". På samma sätt vill jag hävda att "den bästa kameran är den som inte har batteritorsk". Utifrån det kommer jag framtill att OP8Pro vinner över S20+ för mig. Är det 10-15% batteritid som skiljer som så är det ändå märkbart. Hoppas bara att den böjda skärmen inte driver mig till vansinne.

    @Johnh3@Johnh3 nämner några riktigt bra idéer. Xiaomi Mi 10 (Pro) verkar mest intressant annars men saknar IP-rating. Moto Edge kan vara något, så jag kan nog vänta till den 22:a. Någon som vet något om hur Motos UI:n är? Sonys nya har lägre kapacitet på sitt batteri så jag tror att den faller redan där.

    Decisions, decisions!
     
    Ara och spigen gillar detta.
  9. Ekman

    Ekman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Motorolas ui är nära stock likt Pixel mobilerna. Endast få tillägg.
     
    Paul gillar detta.
  10. Paul

    Paul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Jag lade en beställning på en blå OnePlus 8 Pro igår efter lite funderande. Den känns bara bäst och OxygenOS verkar bra.

    Tack för hjälpen alla!
     
    RuffyMan och Ara gillar detta.
  11. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är ett mycket bra val.
     
    Paul gillar detta.
  12. Millicom

    Millicom Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2020
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    72
    Hur känner du inför valet i efterhand? Är just nu i svår beslutsvånda efter att välja mellan exakt just s20 plus eller oneplus 8 pro!
     
  13. Droid96

    Droid96 Guest

    Fördelar Oneplus 8 Pro

    - Renare version av Android
    - Klart snabbare än Exynos-varianten av S20+
    - Bättre högtalare
    - Möjlighet att forcera konstant hög refreshrate via ADB
    - Roligare färger

    Fördelar S20+

    - Batteritid
    - Mindre kraftig sluttning på skärm
    - Snabbare trådlös laddning (standard qi)
    - Bättre bildkvalitet på skärmen
    - Bättre kamera
    - Bättre andrahandsvärde
    - Rikare utbud av tillbehör
    - Always on display
     
  14. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    OnePlus mobiler har högre andrahandsvärde än Samsung. Det beror på att till skillnad mot Samsung så sänker inte OnePlus priserna nämnvärt på sina mobiler över tid. Så du har fel i sak. OnePlus mobiler har bättre andrahandsvärde än Samsung.

    Även vad gäller kamera har du fel, OnePlus 8 Pro har fått högre betyg. OnePlus 8 Pro har bättre kamera än Galaxy S20+ och Iphone 11 Pro Max enligt Dxo - Swedroid

    OnePlus har dessutom överlägset snabbast trådlös och trådad laddning. Något du bör nämna.

    Samsungs OS är väldigt långt ifrån ren Android. Det är inte ens nära. Men framförallt är OnePlus oerhört mycket bättre på uppdateringar.

    Sen kanske du även bör nämna att OnePlus har klart bäst utgångspris.

    Vad gäller SoC så har SD ca 20% bättre prestanda och batteritid. Det är stor skillnad till OnePlus fördel.

    Objektivt är det oerhört svårt att hitta rimliga argument för att välja Samsung här.
     
    Last edited: 9 jun 2020
  15. Snöstorm

    Snöstorm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2019
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    344

    MINA ENHETER

    hur kan du dra sådana slutsatser när du aldrig har ägt en Samsung? o_O
     
  16. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag har ägt flera Samsungmobiler. Vad får dig att vara så säker på något som du inte har någon kunskap om alls? Det du skriver är en lögn.

    För övrigt så läser jag en oerhörd mängd information om mobiler. Det är inget du känner till att man kan göra?

    Det är inte som om det är statshemligheter det Samsung och OnePlus sysslar med. Det är offentlig information.
     
    Last edited: 9 jun 2020
  17. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 114
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Lägger ingen värdering angående vilken telefon som är bäst, för allt sånt är väldigt individuellt.
    Men att lita på DXO idag angående kameran är ju lika pålitligt som att lita på dagens politiker :P
     
    Last edited: 9 jun 2020
    katho, Honda, easycure1974 och 9 andra gillar detta.
  18. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 554
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Jag har inte en haft en mobilkamera som gör det bättre än pixels i point-and-shoot. Det bara är så :)
    Dxomark är skräp, fattar inte de fortfarande är relevanta
     
    flipp gillar detta.
  19. Droid96

    Droid96 Guest

    Först och främst vill jag be dig att respektera att alla har olika åsikter och du kommer inte kunna få alla att tycka som du genom att debattera och skicka länkar. Det är aldrig så enkelt att det finns ett perfekt alternativ för alla. Det kommer garanterat sluta med ytterligare en urartad tråd om du inte skärper dig.

    De gånger jag sålt Samsung-telefoner på begagnatmarknaden har jag gjort mindre procentuell förlust än när jag sålt Oneplus. Jag misstänker att det beror på att Samsung är ett mer välkänt märke och tilltalar medelsvensson bättre.

    Jag har testat båda telefonerna personligen och håller inte med om DxOMarks slutsatser. Ultravidvinkeln på S20+ är helt överlägsen den på Oneplus 8 Pro och bilderna är dessutom mer detaljrika (mindre oljemålningseffekt). Samsung presterar dessutom bättre på video.

    Med en icke-standardladdare med fastlödd kabel. För många nackdelar för att jag ska ta upp det som en fördel. S20+ laddar snabbare i de flesta scenarion.

    Samsung är en av de bästa på uppdateringar numera enligt min erfarenhet. Får patchar varje månad. Sen skrev jag ju som en fördel att Oneplus 8 Pro har en renare version av Android - var jag inte tydlig nog? :)

    Prisskillnaden har blivit väldigt liten eftersom Oneplus blir dyrare och dyrare för varje år. Jag personligen är beredd att betala mer för S20+ eftersom den har fler finesser och funktioner. Tycker Oneplus 8 Pro är några tusenlappar för dyr sett till vad man får. S20+ och också lite för dyr. Men priset är absolut ingen fördel för Oneplus 8 Pro enligt mig.

    Vilket jag också skrev.
     
    Last edited by a moderator: 9 jun 2020
    Mysticum, katho, tpalsson och 12 andra gillar detta.
  20. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Andrahandsvärdet är starkt kopplat till nypriset. Samsung sänker sina priser långt mer än vad OnePlus gör, vilket håller uppe andrahandspriset på OnePlus över tid.

    Att Samsung har bättre andrahandsvärde innan prissänkningarna kommer igång är fullt möjligt.

    Exempelvis Samsung S10 plus ligger på ungefär samma nypris som OnePlus 7 Pro idag, trots betydligt högre utgångspris. Säljer man sin mobil ett år efter lanseringen och köpte den vid lanseringstiden så gör man en bättre affär med OnePlus.
     
    Last edited: 9 jun 2020