Fråga: Zero 10x vs Dualtron Spider limited

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Optimus_82, 8 maj 2020.

  1. Optimus_82

    Optimus_82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2019
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Hej,

    Efter att ha haft zero9 i knappt en vecka så planerar jag att köpa en än starkare cykel (zero 9 fortsatt för jobbpendling, medans den nya starkare främst för nöjeskörning).

    jag var tidigare helt inställd på zero 10x, främst med anledning av räckvidden. Nu ser jag att det finns en spider limited, med betydligt större batteri än vanliga spider, som kanske t.o.m. ger längre räckvidd än 10x - dessutom med en totalvikt på 21kg, mot 35kg för 10x.

    Priset för 10x ligger på knappt 20, o drygt 26 för spider limited.

    Någon här i forumet som kör/kört spider limited? Hur tycker ni att den står sig avseende byggkvalitet och räckvidd, mot tex 10x?

    Tacksam för allt beslutsstöd jag kan få inför köpet!
     
  2. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    En vän har en Zero 10x och jag har testat Dualtron Spider Limited. Jag har själv en Inokim OX och kommer inom kort att uppgradera till någon Dualtron. Jag är helt förälskad i Dualtron och måste ha en men det blir nog någon annan än Spider limited eftersom låg vikt inte är hög prio.
    Så här tycker jag.

    Inokim=Hög kvalitet, låg spec
    Dualtron=Hög kvalitet, hög spec
    Falcon Zero 10x=Medel på kvalitet och spec

    Dualtron Spider Limited=60v batteri
    Inokim OX=60v batteri
    Zero 10x=52v batteri

    Jämför jag min Inokim OX så tycker jag att den håller högre kvalitet än Zero 10x. Den är skönare att köra och känns stabilare.
    Jag skulle nog ge Dualtron Spider något högre kvalitet än Inokim OX.
    På körningskvalitet så ger jag Dualtron Spider och Inokim OX.

    Dualtron Spider har två motorer så man kanske ska jämföra den med OXO och inte OX.
    Därför är nog Spider något roligare att köra än en OX.
    Spider har lite hårdare fjädring än OX för den är gjord för höghastighetskörning. OX är mer en glidarscooter.
    Zero 10x har också ganska mjuk fjädring.


    Gillar du att modda din scooter så finns det oändligt mycket att köpa till en Dualtron!

    Products Archive – Carbonrevo Pte Ltd
    Dualtron Tuning Electric scooters MINIMOTORS
    osv..

    Dessutom finns det extremt mycket tips och tricks på nätet.

    Både Zero 10x och Dualtron Spider är lite jobbig att fälla ihop. Min Inokim OX går betydligt fortare att fälla ihop.

    Och som du säger så är vikten extremt låg på Spider Limited. Nästan så låg att man undrar hur de lyckats. Tror du att du kommer att bära den ofta?
    Hur mycket väger du?

    Kommer du att transportera den i en bil?
    Det går inte att fälla handtagen på någon av dessa, så om du ska ha in den i en vanlig Sedan bil så får du tänka om.

    Det går inte att låsa styret så man kan lyfta Spider och 10x från stången. Det går på min Inokim OX.
     
    Last edited: 9 maj 2020
    ludde28 och Optimus_82 gillar detta.
  3. Optimus_82

    Optimus_82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2019
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    hej o tack för den utförliga beskrivningen. Ja, jag tycker också att de fått mer vikten på spider limited väldigt mycket, sett till prestanda o räckvidd.

    Vikten är inte helig, då jag initialt varit inställd på 10x, men med spisen än då skulle jag kunna få med den enklare på tåg nån gång då o då. Jag väger 85kg.

    vad skulle du säga är skillnaden mot andra Dualtron modellerna, typ Dualtron 3? De väger ju betydligt mer men ger likande prestanda (i siffror iaf), o kostar dessutom mer.
     
    Last edited: 9 maj 2020
  4. Jedis

    Jedis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2019
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S9+
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S6 Edge
    Jag har en T10-DDM, dvs den modell som också säljs som "Zero 10x" samt lite diverse "märken". Jag beställde den direkt från Kina med stora LG batteriet för strax över 10k inkl frakt. Leveranstiden var dock mycket lång med tågfrakt (typ 4 månader). Passande fällbara handtag kan man köpa till hos ex. aliexpress för drygt en femhundring.

    Dämparna är hydrauliska och är standard cykelgrejor. Finns passande dämpare med gasfjäder om man önskar. Skivbromsarna är med vajer men det går att uppgradera till hydrauliskt.

    Finns också en X8-DDM om man vill ha en mindre variant med solida 8" hjul.
     
  5. Optimus_82

    Optimus_82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2019
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    hej! Beställde du 24ah/52V eller 21ah/60h - hur resonerade du inför batteri valet. Har förstått att bägge dess alt kommer med hydrauliska bromsar på 10x.
     
  6. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Dualtron 3 har starkare motorer, större batteri, fällbara handtag och ett annat chassi (något större).
     
  7. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Det måste vara något lurt för priset är alldeles för lågt.
    Bara ett stort kvalitets LG batteripack kostar några tusenlappar. Sedan ingår frakt i priset? Frakt från Kina för en så stor pryl ligger väl på minst 1500 kr som är inbakat i priset. Vad blir kvar av det faktiska scooterpriset? 8000-9000 SEK? Jag hade inte vågat köra den scootern. Det låter som en kopia på Zero 10x.

    Kolla på den här videon (hoppas du förstår spanska :D )

    View: https://www.youtube.com/watch?v=p8xb1RqlXhg&t=274s

    och läsa kommentarerna.

    Videoskaparen skriver att han varit på 40 scooterfabriker och den bästa är minimotors fabrik.

    Jag tycker personligen att man ska vara försiktig när man köper en scooter för det kan innebära fara.



    View: https://www.reddit.com/r/ElectricScooters/comments/eft2c3/just_a_friendly_reminder_to_not_spend_your/



    View: https://www.reddit.com/r/ElectricScooters/comments/f9wepj/zero_9_catastrophic_failure_anyone_seen_this/



    View: https://www.reddit.com/r/ElectricScooters/comments/eft2c3/just_a_friendly_reminder_to_not_spend_your/



    View: https://www.reddit.com/r/ElectricScooters/comments/f5wlg2/five_months_in_my_widewheel_handlebar_joint_gets/


    Och att folk fortfarande köper Kaabo är helt obegripligt för mig!
    Isn't it time Kaabo issues a massive recall on the Mantis model? This snapped at 1035 km. The owner suffered scratches, this is bad for the public perception of the electric scooter industry. : ElectricScooters

    Kaabo Mantis Stem and Bolt Snapped : ElectricScooters
     
  8. Ragdoll1

    Ragdoll1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2019
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    41
    Att du kan få en 10x för 11k låter inte orimligt.

    Vad tror du att zeronordic får betala falcon pev för en 10x om de ska sälja för 20k inkl moms?
     
  9. Jedis

    Jedis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2019
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S9+
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S6 Edge
    Skillnaderna mellan batterierna är inte bara kapaciteten utan också celltillverkare. Det lilla batteriet har celler från kinesiska Xinchi (Sincpower) och det större har celler från LG.

    Det är Ningbo Sandris Electronics som tillverkar dessa scootrar oavsett branding.
    Ningbo Sandris Technology Co.,Ltd.

    De säljs också under märket Unicool (Titan Group). Priset ligget på lite drygt 7000-9000 SEK, tågfrakt för en scooter ca 1500 SEK.

    EDIT: Numera så verkar man även kunna få dem med hydrauliska bromsar och 60V batteri för ca 2000 SEK extra.
     
    Last edited: 17 maj 2020
  10. Optimus_82

    Optimus_82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2019
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Tack för all feedback o stöd i valet. Det blev en Eagle PRO. Beställd från minimotors Sverige med beräknad leverans v26 :)
     
    Ithaca gillar detta.
  11. Tolsen

    Tolsen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0


    Hur vet du att det är den fabriken som gör scootrarna till Falcon pev som säljer zero modellerna? Ja håller på o kollar efter nån återförsäljare just nu för statskupps betala 10 000:- mer o kan nöja mej att köpa en skoter utan zero 11x märkning..
     
  12. Fluffybreeze

    Fluffybreeze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2013
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Vill bara påpeka att spider limited går att fälla ihop och låsa så den går att bära lätt.