Övrigt: Drönare. Dålig tajming?

Diskussion i 'Off Topic' startad av BrearedsDea, 5 jun 2020.

  1. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Hade drönare för några år sedan och lekte lite med. Upptäckte ganska fort att användningsområdet är hyfsat begränsat och det bara blir roligt en liten stund. Nu börjar jag dock bli sugen igen. Så tar gärna tips på drönare och om ni tror det är dålig tajming nu inför kommande ändring av drönarregler i Europa. Var en kollega som skulle göra sig av med sin spark så blev lite sugen men är osäker. Är i dålig situation i livet med för drönare men tänkte om man skulle köpa som en bra å ha leksak. Men ser nu att bara inom 1 vecka så har det dykt upp 2 st Dji Spark här på köp och sälj och undrar om det är så att folk gör sig av med sina drönare nu och priset kommer att gå ner? Funderar på en Spark för den är billig men Dji Mini verkar smidig och enklare då den får lite andra regler eftersom den väger under 250 gram. Om jag förstått det hela rätt. Någon som har tankar och input?
     
  2. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    800
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Jag köpte nyligen DJI Mavic Mini, dels pga. priset men också för den låga vikten på 249 g vilket gör att den undviker de regler som är på väg eller redan införts(?).

    Kul att flyga men vinden har ställt till det så jag inte kunnat flyga mycket. Tror att det blir mer flygande på semestern när man inte bara är hemma också.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  3. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Ja. Jag är mer sugen på en mini men priset skiljer fortfarande mycket. En begagnad spark går ju för strax över 2000kr utan fly more combo. Reglerna som ska börja gälla från 1 juli och är inte riktigt säker än på skillnad från att ta en 250 gram+ eller inte. Tror man måste registrera sig som operatör oavsett?
     
  4. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    800
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Jag kikade reglerna (har inte länken kvar) och uppfattade det som att om drönaren väger under 250g kan man skita högaktningsfullt i dem. Sen bör man ju flyga med sunt förnuft ändå, men det är ju en annan femma och i alla fall för mig en självklarhet :)
     
  5. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
  6. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Jag har läst det några gånger och förstått det som att oavsett om du har en som väger under 250 gram men har en kamera så omfattas du av reglerna. Och en regel som alltid gäller (om jag förstått det rätt) är att man inte får flyga över 120m och inte så du inte ser den längre. Men det ingår väl i sunt förnuft och ganska självklart för dom flesta. Men tyvärr inte för alla, därav reglerna. Nöjd med minin i övrigt? Några plus och minus? Har du någon material man kan få se?

    Nya drönarregler från och med den 1 juli 2020 - Transportstyrelsen
     
    bernard gillar detta.
  7. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    800
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Ja, det är inte supertydligt men som sagt verkar man få flyga förutsatt att man ser den och inte över folksamlingar.

    Jag är nöjd med den, har varit uppe på 100m och man får riktigt bra bilder och filmer.

    Filmkvalitet är såklart bättre än foto, men jag tycker man får bra stillbilder också från den.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  8. chucken

    chucken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    1 166
    Mottagna gillanden:
    317

    MINA ENHETER

  9. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    bernard gillar detta.
  10. boyoboyo

    boyoboyo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2020
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    1
    BrearedsDea gillar detta.
  11. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Den drönaren får det dock lite krångligare med dom nya reglerna som börjar gälla snart. Betydligt bättre alternativ just nu skulle nog vara Dji Mini 2