Fråga: Tips på ett enkelt system för övervakning av uttag?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Anne Droid, 16 jun 2020.

  1. Anne Droid

    Anne Droid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Hej!
    Jag är på jakt efter en lösning på ett problem jag sprungit på här hemma. Det är nämligen så att att det sitter ett par kablar (kyl/frys samt akvariepump) som är lätta att komma åt av misstag. Det har resulterat i att rätt mycket har fått kasseras - ett slöseri och en kostnad som känns som onödig.

    Vad jag då kom att tänka på var om det finns några smarta uttag/plugs som kan läsa hur mycket ström som dras och skulle kunna varna om någon sladd åkt ut? En annan tanke som slår mig är att pluggen i sig skulle kunna åka ut - är det möjligt att bygga in en funktion för att få en notifikation om en enhet går offline? Just nu har jag ingen utrustning alls (förutom en 4g-router och ett par telefoner) och får med andra ord bygga ett system från scratch. Är det något "standardsystem" som har stöd för denna typ av funktioner? Är det en stor fördel att använda home assistant eller liknande för denna typ av funktionalitet är jag även öppen för den möjligheten.

    Tack!
    AD
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Har ingen själv men kanske att Ontech 9040 gör det du frågar efter?
    Ontech GSM
     
    Anne Droid gillar detta.
  3. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag hade samma problem och det berodde på att mina barn drog i sladdarna så jag löste det väldigt old school. Inte smart på något sätt och inte helt tillåtet, men det går att dra ur kontakten om man verkligen vill och det primära är att det löser problemet utan någon teknik som kan strula. Kostnad 1 kr och 5 minuters jobb.
    Skruva loss vägguttaget så man får in buntbandet under kanten och sen sätt ihop. Jag fick tydligen använda två buntband för att det skulle räcka runt.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 16 jun 2020
    pitrus-, Anne Droid och frpl gillar detta.
  4. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    [​IMG]
     
    e7andy och Anne Droid gillar detta.
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag har Ontech i sugan både för övervakning och för att styra luftvärmepumpen. Den varnar med epost ch/eller SMS (inställning man väljer själv) när den blir strömlös. Den är oberoende av husets WiFi (hade inget internet där ute när jag skaffade systemet för några år sedan). Men den är dyr och ganska klumpig i formatet.
     
    Anne Droid, Buzz och bernard gillar detta.
  6. Blyberg

    Blyberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2019
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    43
    Använder smartthings för att ställa in notiser. Köpte ett startpaket med hub och uttag som mäter effekt. Dock tror jag inte man kan få notiser om man drar ut själva uttaget.
    Jag skulle se detta som ett ypperligt tillfälle att lära mig HA.
     
    Anne Droid gillar detta.
  7. Anne Droid

    Anne Droid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Tackar för alla tips! Ontechen verkar som en möjlig lösning fast jag är lite osäker på om jag behöver gsm-funktionen.
    Gillar tanken på att använda en lösning som smartthings eller HA. Tänker jag helt fel eller skulle det gå att lösa problemet med en smartthings hub + ett uttag på ~detta (förhållandevis enkla) sätt?
    Frysen pluggas in i ett uttag. På hubben installeras en SmartApp (exv. [RELEASE] Simple Device Viewer) som periodiskt kollar statusen på enheten. Är uttaget utdraget torde detta således resultera i en notifikation. Samma sak verkar gå att åstadkomma i appen med strömförbrukning (power draw). Och tror ni att en Raspberry med hass eller Smartthings hub skulle resultera i den mest smärtfria upplevelsen?

    /AD
     
    Last edited: 16 jun 2020