Fråga: Curve Card - samla alla betalkort i ett kort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av dalton, 20 aug 2018.

  1. jms

    jms Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2019
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    131
    Vid nätköp i SEK är det bättre att använda Komplett direkt, du får samma bonus och Komplett har köpskyddsförsäkring. Curve tillför inget extra.
    Men det ska inte heller bli någon avgift via Curve, när både köpet och det underliggande kortet är i SEK. Att Curve är utgivet i Storbritannien har ingen betydelse. Kan det vara så att inställningen för Komplett-kortet i Curve är något annat t.ex. NOK? (Något av mina kort blev initialt NOK i Curve, men det kan ha varit Norweigan.) I så fall lägger Komplett på växlingsavgift. Och var det på helgen har i så fall även Curve lagt på en avgift.
     
  2. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    När man lägger till nytt kort i Curve kan man välja default valuta. Den väljer ofta rätt, utgående från kortets hemmahörande land.
    Dock får den det jobbigt med Revolut och andra fintech kort som den gärna tolkar som engelsk. Även komplett kan den tolka som NOK, så kolla att det ligger rätt!
     
    ganmo gillar detta.
  3. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Mitt kort ligger sek i Curve. Var noga med att kolla det när jag lade in det.

    komplett står det 3029:-

    Hos Curve så står det först 3029:- sen under det står det en siffra i pund, 259. Köpet gjordes den 4: juni, så ingen helg. Känns som något är fel genom Paypal? När jag tänker på det är det nog Curve som är registrerat där. Kanske det som ställer till det...? Så smartare att lägga till komplett där istället. Om den nu inte får för sig att räkna om till nok då.
     
    Last edited: 14 jun 2020
    utor gillar detta.
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Kolla dina inställningar hos Paypal. Paypal vill gärna göra valutaväxling till inte så förmånliga kurser. Det är viktigt att man ställt in in "debitera mitt kort i köparens valuta" eller liknande för varje kort.

    Edit:
    Låter som att du råkat ut för detta:
    Kan bli dyrt om du använder Curve tillsammans med Paypal – Spara och spendera
     
    Last edited: 14 jun 2020
    utor gillar detta.
  5. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Finns det någon här som använt Curve på helgerna. Och låtit kortet göra valutakonverteringen? Jag tittade lite skojs skulle vad man fick när man konverterade SEK till EUR på Revolut. Trots det extra 0.5% avgiften så var det denna helgen fortfarande billigare att använda Revolut än om man t.ex. skulle använda ett kort som baserar sig på VISAs växlingskurs.
     
  6. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    PayPal tolkar curve som brittisk och debiterar Pund, efter att först växla från SEK.
    Fintech är klurigt! Och när det är många steg är felkällorn fler med.

    Men oavsett är det nyttigt att slå av alla växling cis PayPal för alltid, du kommer alltid ha mer gynnsam växling på underliggande kort.
     
  7. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Det alternativet är väldigt undangömd i paypal. Där som jag kunde hitta för att ändra så att växling sker på kortet istället för paypal gäller bara på betalningar som dras automatiskt.
     
    utor gillar detta.
  8. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    416
    Mottagna gillanden:
    241

    MINA ENHETER

    Nej den var verkligen inte lätt att hitta förra året när jag letade efter den.

    Hittade detta när jag sökte runt nyss vilket inte låter så lovande.
    How To Disable PayPal's Currency Conversion to Save Money on Fees
     
  9. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Verkar vara samma metod som jag skrev för ett tag sedan.
    Kan bli dyrt om du använder Curve tillsammans med Paypal – Spara och spendera

    Uppdaterade min också nu att metoden inte fungerar ^^. Vilket fall tycker att PayPal verkar vara väldig sluga när de gömmer saker eller förhindrar en del saker bara för att de ska kunna tjäna mer pengar.
     
  10. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Det suger ju stenhårt. Paypal har ju alltid varit smidigt att använda när man exempelvis köper på kinessidor. Men det skulle gå att avaktivera så man inte för valutaväxlingar på något sätt ändå? Men man var tvungen att göra det manuellt?

    Är det i själva köpsteget jag ska göra det då? Aldrig sett något att ändra på där. Gjorde ett köp igår med och kunde inte se jag kunde ändra något i köphistoriken heller.

    De är väldigt sluga att dölja sina avgifter med. Vart är jag dem egentligen? Kollar jag historiken på Paypal så säger den 2890 sek. Tycker det borde stå tydligt vad deras avgift är. Kollar man nedan vad det står om valutakurs så tycks man ju ha gjort en bra affär. Men då lägger de på en summa när de skickar dragningen till underliggande kort. Otroligt fult.

    Valutakurs
    259,34 GBP = 2 889,68 SEK
    1 GBP = 11,1426 SEK
     
    Last edited: 14 jun 2020
  11. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Var ett tag sedan jag handlade något med PayPal, så jag kan inte besvara på just den biten.
    Men om du t.ex. använder PayPal till att betala månadsavgiften till Spotify, så finns det en sektion på PayPal som listar alla dina automatiska betalningar. Där kan man då gå in på autobetalning för Spotify, och om du klickar in dig på det så kan du sedan byta betalningsmetod.

    Den scenario berör inte ditt fall dessvärre :/
     
  12. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Japp, har några automatiska dragningar där som varit inställda på Curve med komplett som underliggande. Nu är de ändrade till enbart komplett.
     
    ganmo gillar detta.
  13. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Observera att Komplett kortet, när man lade till det i Curve så kändes av som ett norskt kort därav blev default valuta NOK också. Med tanke på att PayPal kände av att Curve är brittiskt och tar GBP, så kanske de gör samma sak med Komplett kortet och drar av i NOK.
     
  14. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Jag är rädd för att de kanske gör så...Ska skicka meddelande till deras kundtjänst
     
  15. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Gick inte så bra. De har tydligen ingen kundtjänst nu på grund av Corona.....Men gick att söka på deras kundtjänst. Ska tydligen gå att välja vid köp om användning av det underliggande kortets valuta. Men blir ju inte bra med prenumerationerna jag har.
     
  16. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    upload_2020-6-15_21-53-57.png

    Intressant, 1% cashback oavsett låter det som om man använder Revolut som bakomliggande kort.
     
    utor och svenix gillar detta.
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Lite oklart vad som gäller. När man läser i Curves forum verkar det som att det ev. bara gäller för dem som har en betalvariant av Curve alt. att det kan gälla även för gratis Blue-varianten men då endast i 90 dagar.

    Jag (som har Blue) har inte fått något mail om detta.
     
  18. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Tror det är dålig kommunikation bara.

    De skriver också:
    "Cashback is with selected retailers and is dependent on subscription type."
    Så är bara reklam riktad mot Revolut användare pga deras ändringar nyligen. Inget nytt erbjudande.

    Edit: jag har blue och fick mailet, slumpmässigt då med.
     
  19. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Nu använder jag mest Revolut för tillfället, men Curve är onekligen smidigt så man kan använda vad man vill bakom.

    Dock så har de en begränsning på 100k£/365dgr, någon som har kommit upp i det och vet vad som händer då? Nu är det kanske inte ett problem just i mitt fall, men ändå nyfiken :)

    Kan kanske svara mig själv,
     
  20. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    1,2 miljoner...