Elcyklar - motoralternativ, märken och rekommendationer

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 9 aug 2016.

  1. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Fick hem en av mina Fiido D1, D2S kommer sen.
    Har så klart testat runt lite idag med mest positiva upplevelser än så länge.
    Den är starkare än jag föreställde mig, så den har inga problem att dra iväg raskt från stillastående utan hjälp av trampor, samt branta backar är heller inga problem på rent elektriskt läge trots mina 95 kg. Oroade mig lite för att den inte skulle orka detta eftersom den är avsedd för min sambo som har skadat benen, men det ser ut att gå bra.
    Skön och trevlig att åka runt på med lång räckvidd.
     
    percoolio och bernard gillar detta.
  2. cxp10

    cxp10 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2017
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    9
    Sugen på att skaffa en sån eller likannde men ser ut som att den har ett "pure electric mode"? Blir den inte olaglig bara av det i och med att elcyklar endast ska kunna drivas fram när man trampar?
     
  3. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Helelektriskt läge är ett måste för att min sambo ska kunna använda den. Skulle även säga att jag själv inte skulle vilja var utan det. Om det är olagligt el. inte hittar jag inget klart svar på när jag läser runt och i så fall är det väl bara om man har det läget aktiverat, vilket är omöjligt att kontrollera av andra. Men det är väl upp till var och en att välja vad man tycker är mest lag lydigt, även om jag inte förstår vad det skulle göra för skillnad.

    Har hunnit åka runt en del nu och med tanke på att det här är ganska billiga elcyklar så ser jag kvalitet och prestanda till belåtenhet mer än väl.
    Specificerad maxhastighet är 25 kmh men den går utan större problem upp i 30 kmh på raksträcka med mina 95 kg. Räckvidden klarar den mer än förväntat, även om kanske inte upp till den specificerade.
     
  4. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 048
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    25 km/h och 250w är max för en elcykel och kräver att elmotorn bara hjälper till när du trampar.

    20 km/h och 250w är max för elscooter och andra fordon för du inte behöver trampa.

    Många andra länder har inte kravet att man måste trampa för att få hjälp av motorn.

    Det syns ganska väl när du åker fram och inte trampar, men vad jag hört hittills så har inte polisen direkt prioriterat att stoppa olagliga såna fordon. De jag hört är att de där fatbikes eller choppers som blivit stoppade.

    Cykel med elassistans eller moped? - Transportstyrelsen
     
  5. dirk

    dirk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2016
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 746
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ser hyggligt ut för priset, men tre växlar kan kanske vara lite begränsande.

    Räckvidden skulle jag säga är lite optimistisk för ett batteri på 350Wh dock. Skulle tippa på mer 2 mil om man kör på max assistansen i alla fall,.
     
    dirk gillar detta.
  7. C-man

    C-man Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2014
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Problemet med bosch yamaha och shimano är det slutna ekosystemen och uart styrning av batterier/bms vilket gör dem extremt svåra att ”trimma” utan att sätta massa säkerhetsfunktioner ur spel och lura kontrollenheten att den visar 50% av hastigheten, och där med så stämmer inte servis indikatorn vilket är ett jätte problem i mina ögon, om du dubblar uttaget ur motorn men dubblar km mellan servis så är det bäddat för problem på sikt, sen att batterierna inte är anpassade för uttaget sliter på dem med, sen så har vi ännu ett problem med midmotor som är drivlinan(kassett och kedja) som slits hårt på midmotor hojar, kollar man vad en 12 växlad Sram eagle kassett och en 12växlad e-bike kedja kostar och att dessa bör bytas 1-2gånger per år (beroende på användning självklart) och batterier värdeminskning på cykeln så är en billig bil mer ekonomiskt(nu räknar jag på flagship hojar, för vi är väl prylbögar allihopa innerst inne va!?)
    En svaghet på färdigbyggda cyklar är även att det är svårt till omöjligt att eftermontera manuell gas, något jag har svårt att pruta bort ärligt talat, går du omkull i skogen är det förbannat skönt att slippa trampa hem, eller att KUNNA åka svettfritt om man vill, 250w jo det är hjälp, och visst det dubblar effekten hos en medelaktiv cyklist, men 1000w+ och nu börjar det bli riktigt jävla kul, nej det är inte längre en cykel utan en lättvikts cross i cykelkläder, skall man bygga nått sånt så köp INTE någon biltema cykel och häng på prylarna utan köp en RIKTIG downhill plattform med Boxxer dubbel krona gaffel, minst 203mm skiva fram och 180mm bak, fyr/sex kolvs ok fram och bak ett 1-2 kolvs ok, nej det blir inte billigt, men kul är sällan billigt, men det kommer bli billigare än en top varianterna av färdiga hojar, men x4 i prestanda!

    MEN skall du ha en pendlar hoj där kostnaden per mil är avgörande, köp en hoj med navmotor, trimma inte, utan möjligen att du byter display så du kan putta upp maxfart till 30km/h de 5km/h känns faktiskt rätt mycket i verkligheten(du passerar rätt snabba cyklister i kroppsstrumpa även i kostym ;) ) lägger du fartspärren högre kommer batterierna börja bli ett problem på sikt, du kommer börja slita på nylondreven i motorn, nu är jag ingens pappa men är det verkligen värt att slita på dyra batterier onödigt mycket, det samma gäller motor/ekrar/hjul imo, och glöm inte att det faktiskt handlar om olovlig körning av oförsäkrat icke registrerat besiktigat fordon, rent juridiskt Kan du lika gärna sätta dig på en oreggad supermotard och ta cykelvägen...
    Skillnaden är att om du kan köra så är risken mindre att tvingas stanna på en motard...(nu förespråkar jag inte lagbrott, kanske att pruta en aning på 25km/h till 30 ok det är ett lagbrott, även att ha gas manuellt)
    När det kommer till pendlar hojar så kan jag starkt rekommendera EcoRide, fula som stryk, tunga som as, MEN de är seriösa nog att ha reservdelar in i minsta detalj även som till min 2012års summit, de har stora batterihus så det går att uppgradera batterierna massor!

    hmm tänkte inte skriva en doktorsavhandling här och nu i detta ämne, men har ni frågor så hjälper jag gärna till med min modesta kunnande i ämnet ;)
    Är det ett monster man är ute efter så kolla in LunaBike på youtube, behöver ni hjälp att bygga eller välja delar?
    Well hjälper gärna till med råd eller handpåläggning :)
     
  8. C-man

    C-man Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2014
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Way för mycket byggd på utseende, den typen av hoj bör ha ett jätte batteri ärligt talat, och det blir sällan snyggt, och två mil nej, möjligen första året, år tre lär det snarare vara 2km på max ;) ( självklart kan jag ha fel men det är lätt att spara slantar på cellerna, vilket är det som är dyrt på en ”standard” cykel)
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 746
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är inga problem att trimma Bosch eller Yamaha, även senaste generationen (4th gen). Jag kör själv trimmat (volspeed), och hastighetsindikator såväl som tillryggalagd distans etc. stämmer överens. Det gäller bara att välja ett bra chipp och göra lite research innan.

    Sedan dubblas inte uttaget/den körs inte utanför specarna. Bosch motorer för tex. S-pedelec skiljer sig inte åt till konstruktionen, utan det är ju enbart mjukvaran/elektroniska hastighetsbegränsningen som skiljer dem åt.

    Har inte haft några problem så här långt (16 månader) på min Bosch 3rd gen, utan det fungerar prima. Kan rekommenderas.
     
    Last edited: 22 jun 2020
    Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  10. C-man

    C-man Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2014
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Det var faktist något som gått mig förbi, men bra att veta!
    Även om jag brukar avråda från trim på färdiga hojar just för att de ligger en hel del jobb bakom att komponera ihop dem för vikt/prestanda/hållbarhet, men som sagt jag är ingens farsa utan bara killen som skruvar med hojen sen och ser slitaget, och därför så rekommenderar jag att man bygger själv om man vill ha mer än det som säljs över disk.
     
    bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 746
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det finns som du säger helt klart nackdelar med de slutna systemen också, men i tex USA kör de flesta tillverkare med 350W/30MPH, och då brukar ramarna inte skilja sig åt från EU-varianterna med 250W/25km/h, så jag tror de generellt sett brukar designa dem med högra hastigheter i åtanke idag, så de funkar på alla marknader, då det blir billigare så. Bromsarna skiljer sig ju i regel däremot åt.

    Sedan finns det ju säkert de som bara smäller dit ett chipp för att de "vill köra snabbt" och inte alls tänker på säkerhetsaspekten, så generellt sett är det nog bäst att avråda ur den synvinkeln :)
     
    C-man gillar detta.
  12. C-man

    C-man Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2014
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Hur pass mycket handlar din effektökning om i vrid(hantering av branta backar) och vad åker med för växelsysten/kedja/drev tänker främst på hur slitaget är( kör du i skog eller väg huvudsakligen och i vilka väder, är du noga med underhåll? Kul att faktiskt få veta för det är ju väldigt avgörande när det kommer till drivlina)
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 746
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här är min setup: Elcyklar - motoralternativ, märken och rekommendationer

    Den håller bra sedan jag bytte kassett och framdrev, men jag är rätt noga med att hålla den ren och oljad.

    Med den ursprungliga konfigurationen gick dock kedjan väldigt fort, då man alltid låg och drog på yttersta kuggen. Tror den redan var körd efter 250 mil om jag inte minns fel.
     
  14. C-man

    C-man Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2014
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Menar du att inte alla är som mig och har en DH gaffel och Hope bromsar på sin EcoRide ;) (hade en 1000w navmotor ett tag, men 86km/h och avsaknad av förstånd gjorde att jag sonika hängde på ett 500w hjul och en 350w box med en limit på 30km/h för att slippa olovlig körning!)
     
    bernard gillar detta.
  15. C-man

    C-man Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2014
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    200-250mil är fullt normalt, 400-500mil på en kassett OM man är pedant med att hålla kedjan ren och inte sliten ;)
     
  16. C-man

    C-man Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2014
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    rätt spännande setup måste jag säga, är det en 105 eller ultegra kassett(kan ju va en BBB med visserligen) du åker på? Har faktiskt inte sett någon köra en renodlad racer kassett på en pendlare innan, får testa att hänga på mitt Bontrager bakhjul på någon kundhoj (i servismode... för oss som slipper köpa trim host host...) :)
     
  17. cxp10

    cxp10 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2017
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    9
    Har backat Himo Z20 på Indiegogo, förväntad leverans i augusti 2020. Förhoppningsvis levererar de, de har deras udda elfordon Himo H1 ute på Indiegogo där många inte fått sina ännu men hoppas/tror det beror på coronaviruset.

    Verkar lagom stor och smidig, ihopfällbar, 6-växlad, batteri som går att ta ut.
    Ca 7400 kr inklusive frakt.

    HIMO Z20: The Ultra-Dynamic Dual Mode E-Bike
     
    art0101 och bernard gillar detta.
  18. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Har haft ögonen på den länge då den uppfyller mina krav med lagom hjulstorlek osv. men tyvärr saknar den helelektriskt läge som jag vill ha.
    Nu kommer det förmodligen bli en Fiido D4S istället som kommer i början på Juli. Nästan exakt samma som Himo Z20 men med helelektriskt läge och lättare, 18,5 kg.
    Kommer även en Fiido D11 i Juli som är snarlik men ännu lättare 12,9 kg och större batteri 11,6 Ah.
    Jag är nöjd med min Fiido D2S men kunde gärna vara 20" hjul istället för 16.
     
    Last edited: 27 jun 2020
    bernard gillar detta.
  19. cxp10

    cxp10 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2017
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    9
    Funderade på Fiido jag med men gillar inte riktigt designen och kablarna som hänger och flänger om man inte fäster dem mer mot ramen (se bild).

    Ska finnas helelektriskt läge på Himo Z20, se bild från kampanjen.
     

    Bifogade filer:

    • fiido.png
      fiido.png
      Filstorlek:
      837,9 KB
      Visningar:
      137
    • Z20.png
      Z20.png
      Filstorlek:
      176,6 KB
      Visningar:
      132
  20. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Jaha, ser ju faktiskt ut som den har helelektriskt läge. Dålig info på de sidor jag läst då, eller jag som är dålig på att läsa rätt.
    Håller med på att det inte är snyggt med kablar hängande, men dom är ganska väl upp fästa på min, men absolut inte gömda..
    Himo Z20 har bara 2 gear power boost mot 3 på Fiido och det är väl det jag har förväxlat mot 2-3 körläge Men 3 måste väl göra att den blir starkare i starten och branta motlut.