Varför är nästan alla nya telefoner 6,5 tum?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Ploki, 21 jun 2020.

  1. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Hur kommer det sig att alla nya android-telefoner har skärmstorlek på cirka 6,5 tum?

    Tidigare har det varit större skillnader där man kunnat välja storlek men nu håller valmöjligheterna på att försvinna. Det är fysiska mått på 160-165 mm i höjd och 75-78 mm i bredd vare sig man vill eller inte.

    Hur kommer det sig att mobilmarknaden blivit mindre nischad?
     
    Matte1976 och jnsson gillar detta.
  2. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Skulle tro att det beror till viss del på att skärmtillverkarna kan erbjuda bättre priser på skärmstorlek som är populärast så för att vara konkurrenskraftiga måste tillverkarna välja snarlika storlekar annars måste de göra sina modeller dyrare och oattraktivare.
     
    Matte1976, flipp, Ploki och 1 annan gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är lite märkligt, men efterfrågan är som störst där. Jag tror det var Xiaomi som gjorde en undersökning bland ett större antal konsumenter. Majoriteten som påstod att de ville ha en mindre telefon/skärm köpte sedan ändå en större enhet.

    Det verkar finnas en diskrepens mellan vad folk tror att de vill ha och vad de sedan köper (?). Hade enheter med mindre skärm sålt bra hade ju marknaden förmodligen också erbjudit det, för vem vill inte tjäna pengar.

    Det är lite lustigt. Jag föredrar de mindre själv, och är rätt nöjd med storleken på Pixel 4 tex, så jag hoppas Pixel 5 också kommer i två storlekar.
     
    EricG och Ploki gillar detta.
  4. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Jo, men så var det väl även tidigare?
     
  5. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Jo men tror marginalerna har minskat år efter år och svårare att hålla sig konkurrenskraftiga. Sen är det väl nästan bara Samsung som tillverkar OLED skärmar och det var vanligare med LCD tidigare
     
    Ploki gillar detta.
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Misstänker att de nya 5G mobilerna blir stora också pga att antenner etc.. tar mer plats, mer komplicerat att få till en bra mottagning.

    Fast nu tror jag att iPhone SE2 har bevisat att folk till en viss del köper mindre telefoner också.
    En av de nya iPhone 12 modellerna ryktas bli liten också.

    Så av den anledningen tror jag att vi kommer få nåt motsvarande även på Android sidan. Jag hoppas att i vart fall Sony kommer med något.
     
    Ploki och tooobe gillar detta.
  7. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Tror absolut det är så att vad folk säger att de vill ha och vad de sedan köper skiljer sig åt. Kanske för att du väljer telefon mer efter hur den upplevs i handen än den upplevs i fickan. Du får ju inte ens gå runt med telefonerna i elektronik kedjorna. Och skumt att bara ens lägga ner utställningstelefon i fickan.

    När jag tänkte på det lite mer tror jag att mobilanvändandet förändrats och att det för folk numera är standard att använda telefonerna för TV/spel/arbete och liknande användningsområden där större bildskärm är en stor fördel. Därför har andelen som verkligen köper telefoner små minskat.
     
    Last edited: 21 jun 2020
    bernard gillar detta.
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, försäljningen av surfplattor har ju också rasat rejält och en anledning är nog att många väljer att köpa mobiler med större skärmar istället. Bland familj, släkt och bekanta (utan teknikintresse) tycker jag mig ha ha märkt ganska tydligt senaste året/åren att de gärna vill byta till en telefon med större skärm.

    Samtidigt fanns det större utbud av telefoner med riktigt stora (och breda) skärmar tidigare (typ Mi Max-serien). Det är svårt att hitta telefoner med breda skärmar idag vilket jag själv tycker är tråkigt. Blir en mycket bättre upplevelse att surfa och läsa på bredare skärmar (finns en anledning till att läsplattor har 4:3 ratio). 77-78 mm bredd är ytterst ovanligt idag, då är det nog nästan vanligare med 72-73 mm faktiskt. Som redan nämnts kan man ju företagen dra stordriftsfördelar av att fokusera tillverkningen på en given skärmstorlek så det spelar säkert också in.
     
  9. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Stämmer nog bra, telefonerna ersätter ju mer och mer folks vardagliga sysslor som de annars gjorde på en dator.
    Det är ju lite som tv, man vill ju ha så stor som möjligt i princip.

    Sen finns det ju såklart en gräns på hur stora mobilerna kan vara innan de blir jobbiga att bära runt på. Men 6.5" med små bezels får ju plats i de flesta fickorna.
     
  10. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER


    Nog svårt för gemene man att hålla telefonerna med ena handen och styra med andra om de är 80+ mm i bredd.

    Surfplattorna är ju en så meningslös produkt numera för en privatperson. Så att försäljningen av dessa går ner är naturligt. Kommer de försvinna helt i framtiden som flugan med bärbara datorer i miniatyrformat?
     
  11. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Mina föräldrar använder surfplattan som speldator. De tycker mobilen är för liten för det. De har även stationär dator som de gör bankärenden och sådant på. Så helt tror jag inte surfplattor kommer försvinna.

    Vi har de även en del på jobbet. Jobbar på stor processindustri. Smidigt att ta med sig en surfplatta ibland om du vill stänga av/sätta på en pump eller liknande på plats själv.

    Så en viss marknad finns även om den blir smalare.
     
    Ploki gillar detta.
  12. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Jag hade själv en mindre skärm innan, 5,2. Men gick upp till en 6.7 skärm. Ville egentligen ha en i snarlik storlek som den förra. Men var svårt att hitta telefoner då. Det eftersom jag tittat mycket på prestanda/pris. Så då fick till slut storleken på skärm bli underordnat. Nu har jag vant mig rätt bra vid denna storleken så nästa mobil blir säkert i denna större storleksklassen. Som det ser ut på marknaden nu i alla fall:)
     
    Ploki gillar detta.
  13. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Visst är det bra i vissa jobb. Men som privatpersoner är det mest toddlers och gamlingar som använder det. Och den sistnämnda gruppen är utdöende. Toddlersen är få.
     
  14. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Minns första gången jag kände på en Samsung S3. Den kändes absurt stor.

    Googlade specsen nu:
    136.6 x 70.6 x 8.6 mm

    Ha ha ha

    Normen förändras.
     
    FRS05, bernard och KTM gillar detta.
  15. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    De flesta har väl mer eller mindre gett upp numera när utbudet saknas eller tvingar oss konsumenter mot en större telefon.
    Jag vill inte ha en telefon som är större än min nuvarande, men om det innebär att nästa telefon blir betydligt dyrare samtidigt som jag får en "sämre" telefon i övrigt så kan det mycket väl sluta med att det blir så ändå.
     
    bernard gillar detta.
  16. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag är väl en av dem som nästan uteslutande använder surfplattan hemma. Så har inte behov av en stor mobil.
    Av den anledningen blev min senaste telefon en iPhone SE2.
    Skönt att slippa tänka vilken jacka man ska ta när man ska ut eftersom den går ner i de flesta fickor.

    Även om försäljningen av plattor minskar tror jag det är en nisch som är här för att stanna. Inte nåt jag vill vara utan när man har vant sig.
     
  17. Claudia Fields

    Claudia Fields Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2019
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    6
    Som det verkar, kommer små storlekar att bli den nya trenden. den nya iPhone 12 kommer med 5,4-tums medan den senaste Galaxy M01 är 5,71-tums. Enligt detaljer. vi kommer inte att kunna förvänta oss mer än 5,5 i framtiden
     
  18. ReKuFeSiN

    ReKuFeSiN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2011
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Håller inte riktigt med dig här. Visst används de av "toddlers & gamlingar" men vi brukar våra plattor friskt här hemma.
    Ungarna är 6 och 10 och de kollar på film och spelar spel på dem.
    Sen för min egen och min frus del så är de ju helt outstanding för att kolla på film i sängen, ha jämte spisen när man behöver ett recept eller bara för att kika igenom Swedroid i lite större format än mobilskärmen.
    Skulle inte vilja vara utan de Android plattor som ligger här hemma i alla fall, det hade lämnat ett svårfyllt tomrum.
     
    Ploki gillar detta.
  19. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Intressant hur olika man kan tycka. Jag tycker för egen del att surfplattorna är bedrövligt klumpiga för slösurf samtidigt som jag finner de osmidiga för arbete.

    Hade förövrigt varit intressant att se vald skärmstorlek baserat på ålder.
     
  20. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Ja det är synd, men det drivs väl mycket åt att folk i dom fattigare länderna oftast använder mobilen till allt.

    När jag är hemma så använder jag hellre dator, då tar jag hellre än mindre mobil som är mer lätthanterlig.

    Problem just nu är att det inte finns något alternativ för oss i västvärlden, förutom Iphone.