Diskussion: Woila - pengar tillbaka om priset sjunker

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av bernard, 10 jun 2020.

Taggar:
  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har sett mycket reklam för tjänsten "Woila" som skall ge tillbaka mellanskillnaden vid prissänkningar på varor man köpt i nära tid (30 dagar).

    Hemsida: Woilà

    Erfarenheter? Finns det någon poäng?

    De tar tydligen 25% kommission av beloppet användaren sparar, vilket inte är en "liten andel", som de skriver på framsidan.

    Gör de något man inte själv kan göra genom att bara prisbevaka på Prisjakt?

    Rimligtvis fungerar det väl endast med butiker som erbjuder prisgaranti till att börja med? Dessa villkor brukar ju dessutom vara rätt snäva.
     
    Last edited: 10 jun 2020
    svenix gillar detta.
  2. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Wow... en fjärdedel var tufft. Där borde dom kanske göra som tradera, lägga ett maxtak.

    Det är rätt många människor som inte vågar ta fighten för 100kr...
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, kanske.

    Det påminner mig lite om tjänsterna för flygförseningar och inställda flighter, där man får tillbaka ett visst belopp av flygbolaget enligt EU-regelverket. Tar typ fem minuter att fylla i formuläret på egen hand och få hela beloppet, men som några tydligen lyckats göra till en affärsidé genom att göra det lite mer klickvänligt.
     
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    De hjälper dock till och bråkar även efter flygbolagen halv-automatiskt avslår din giltliga claim vid första klagomålet.
     
    Last edited: 10 jun 2020
    bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, ja, då finns det kanske ett mervärde.

    Har alltid fått igenom mina på egen hand, men så behöver ju inte alltid vara fallet förstås.
     
  6. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jag har 2 av 3 där flygbolagen i princip automatiskt nekar och kräver att jag ska bråka. Alla tre flygbolag är medlemmar i Star Alliance, så det är inget random lågprisbolag som kräver bråk.
     
    EricG och bernard gillar detta.
  7. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    137
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Jag har kört det ett tag, men har aldrig fått något bonus/cashback från demo_O Kanske bara funkar om han har dyrare köp som tågbiljetter och flygbiljetter.
     
  8. Droid_268

    Droid_268 Guest

    Hoppar på tråden lite sent. Jag har kört Woilà ett tag och har faktiskt fått tillbaka pengar vid ett tillfälle.

    De crawlar mailkorgar på Gmail eller Outlook efter kvitto/beställningsbekräftelser och plockar ut artikelnummer och betalt pris. Därefter bevakar de priset gentemot butiken. Fungerar inte på alla näthandlare, men när det väl fungerar så gör det så oavsett om butiken har prisgaranti eller inte. De bevakar köpet inom 30 dagar i stort sett, men det är i synnerhet effektivt under ångerrättstiden för beställningen enligt distansavtalslagen (14 dagar).

    När de hittar ett lägre pris på någon vara de sett att du köpt - då använder de accessen de har genom crawlern till ditt e-postkonto och skickar ett meddelande till kundtjänst på nätbutiken direkt från din mail. I mitt fall hade jag handlat en del LED-lampor på Netonnet som sänktes i pris ett par dagar senare. Woilà hittade köpet, och när priset sjönk så initierade de ett mail till Netonnets direkt från min mail (lite spooky kändes det). Mailet ser ut som att jag själv skrivit det, inget om Woilà, med ganska vardagligt språk.

    Netonnet svarade att de givetvis kompenserar mellanskillnaden (för annars hade jag ju bara kunnat skicka tillbaka min order och beställt igen till lägre pris, billigare att de bara hanterar en kortretur än en hel retur med nytt utskick). För besväret tog Woilà 25% som de debiterade i efterhand på mitt betalkort efter att jag fått kortretur från Netonnet. Jag hade aldrig prisbevakat LED-lampor, så jag var glad för den lilla hundralappen som hittade tillbaka till mitt konto.

    Känns dock olustigt med fullständig access till min mail, så jag har satt upp en separat mailadress där jag gör all min e-handel. Den får Woilà crawla bäst de vill :)
     
    htiawe och bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kul med en rapport - tack för det :)

    Intressant. Ja, jag hade också satt upp en sekundär e-post för ändamålet i sådana fall. Det känns lite olustigt. Ett webbläsartillägg man kunde aktivera när man checkar ut vore bättre i min mening, inte olikt låt säga Refunder, för att regga köpet den vägen.

    Crawla inkorgen är inte särskilt elegant, och en rätt antik metod man inte längre ser användas idag. Mer ett fulhack än något annat. De borde i sådana fall erbjuda alterantivet att FW:a orderkbekräftelser till en viss epost.
     
  10. Droid_268

    Droid_268 Guest

    Helt enig där. Jag tror de väljer crawlern för att också kunna plocka upp om det faktiskt blev en retur (positivt svar från butiken) - annars tror jag det blir svårt för dem att bestämma kommissionen.

    Det blir även problematiskt om jag faktiskt skulle ha köpt fel eller ångra köpet, i sådant fall skulle Woilà först skicka ett mail för att begära lägre pris - sen skulle jag behöva skicka ett mail i stil med "stryk det", jag returnerar varan istället. Jag skulle vilja kunna bekräfta innan de skickar vad de nu hittat för möjlighet till prisjustering.

    Klarna har ju också börjat crawla inkorgar nyligen, mest för att hålla koll på försändelser och leveranser - men vem vet vad de har på radarn framöver. Ett alternativ för både Woilà och Klarna vore kanske att erbjuda mailkorgar för just försändelser/kvitton och sedan kunna experimentera mer fritt.
     
    bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    Samarbeta med Kivra/digitala kvitton vore kanske också en väg att gå (?), men Klarna har ju mycket bättre möjligheter om de väljer att erbjuda en liknande tjänst förstås, eller andra betaltjänster för den delen.
     
  12. Droid_268

    Droid_268 Guest

    Jag skulle mycket hellre lagra allt hos Kivra så att mina kvitton är samlade oavsett hur jag betalat något eller vad det är (renoveringsfaktura eller pressbyrån.. allt där). Imponerad hur snabb integration de fått till på ICA, hoppas det fortsätter i den riktningen. En integration mellan Kivra och Woilá där de istället kan läsa nytt kvitto med lägre pris vore ju väldigt bra. Få handlare kommer gå med på att ordna backendintegrationer för att sänka sina egna intäkter, men om det blir en sidoeffekt av digitala kvitton och den typen av besparingar.. och kanske lite GDPR dataportabilitetskrav på det - så kanske :)
     
    bernard gillar detta.
  13. subwoofer

    subwoofer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2
    Platta:
    Huawei M5
    Jag har haft Woila i flera år. Bara en gång har jag fått pengar tillbaka tack vare tjänsten. Det var när de fortfarande befann sig i beta och inte tog någon avgift. Fick någon hundralapp från Elgiganten efter att Kjell CO någon dag efter mitt köp drog igång en födelsedagskampanj på Chromecast.
     
    bernard gillar detta.