Sony Xperia 1 II - Allmänt

Diskussion i 'Xperia 1 II (2020)' startad av Snöstorm, 23 feb 2020.

  1. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag använder Googles tangentbord Gboard, det går att konfigurera på väldigt många sätt. Jag har aldrig gillat SwiftKey av nån anledning. Den var förinstallerad på nån tidigare Sonytelefon jag haft och gick inte att avinstallera.
    Värt att tänka på angående emojis så är det bara lokalt på telefonen de ser ut så som man ser dem när de matas in, när textmeddelandet har skickats så är det mottagarens telefon som tolkar teckenkoden på sitt sätt. Detta gjorde för ett tag sedan att ifall man skickade en viss glad gubbe från en gammal telefonmodell så dök den upp som en bajskorv, eller om det var en liten röd djävul med treudd, på en nyare telefon, inte riktigt vad man hade tänkt kanske.
     
    Ninni gillar detta.
  2. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag läste nånstans att Album-appen för visning av bilder inte följer med längre, eftersom Sony tänker avveckla den. Vad har ni som fått telefonen valt för alternativ för att bläddra bland tagna foton? Är det Google Foto ?
    De har lagt ned LifeLog också, och jag blev väldigt besviken när SmartConnect inte fungerade från Adroid 9 och uppåt på grund av hårdare säkerhet i operativsystemet.
     
  3. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Google Foto yes.
     
  4. soulistic

    soulistic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2012
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Någon som provat mörkerbilder? Fick rätt dålig recension av Mobil.
     
  5. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Va när slutade sony köra SwiftKey? För köpte ju xperia 10 och den har SwiftKey förinstallerat. Menar ni att det inte är fallet i Xperia 1 mark II och 10 mark II. Har Sony äntligen slutat med skit SwiftKey!?
     
  6. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 553
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Swiftkey var grymt för ett gäng år sen. Nu är det bara skräp, antar att dom slutat därför :)
     
    katho gillar detta.
  7. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Då är det kanske lika bra att man börjar använda den i stället så att man inte saknar Album-appen när den försvinner... Utifrån det lilla jag tittat på Google Foto så verkar funktionaliteten vara ganska snarlik.
     
  8. Wiczor

    Wiczor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2020
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    64
    Jag förköpte från 3 som skrivit ut dubbla nano-sim på produktsidan, men fick en med modellbeteckning XQ-AT51 som bara har en simkortsplats... Har ringt 3 och bett dem lösa det, de bad att få återkomma igår men har inte ringt tillbaks än...
     
  9. Banan

    Banan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    bernard gillar detta.
  10. bjurra

    bjurra Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2017
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    58
    Så vad tycker ni om den nya luren?
    Hämtade ut min idag och tycker det är lite blandade skurar.
    På plussidan tycker jag ljudet ur hörlurarna är riktigt bra (trådbundna), kul med kamera apparna (jag fotar med Sonys systemkameror så gränssnittet känns igen), upplevs snabb och responsiv (saknar inte en högre uppdateringsfrekvens på skärmen).

    Men på något sätt så känns den lite ofärdig på något sätt, såsom inget råformat från kameran (vet att det ska komma i en uppdatering men borde ha funnits från början), formatet är lite udda (både plus och minus skulle jag säga). Ledbelysningen (även om den sällan används till annat än ficklampa så är den fullständigt under all kritik, skitdålig), sen det uteblivna dual-sim stödet (som också kommer senare, borde också ha funnits från början).

    Lite blandad kompott känner jag från en rätt charmig lur. Får känna av några dagar och se om det blir en keeper....
     
    Varget och bernard gillar detta.
  11. Realmcben

    Realmcben Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2020
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Fick min Xperia 1 II idag och när jag skulle beställa min lurar så står det att jag skrivit in fel IMEI nummer? Har testat många gånger och det funkar ej.
    Någon mer som har samma bekymmer?

    Förköpt från tre innan midsommar.
     
  12. Wiczor

    Wiczor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2020
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    64
    För mig funkade det utan bindestreck. Med fick jag också att jag skrivit fel, kan det vara därför det inte fungerar för dig?
     
  13. bjurra

    bjurra Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2017
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    58
    Det fungerade utan problem för mig när jag gjorde det tidigare idag, så skumt det inte funkar.
    Jag matade in siffrorna i följd, inga mellanslag eller något annat.
     
    bernard gillar detta.
  14. Banan

    Banan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    För att följa upp på xperia transfer. För mej funkade det klockrent att kopiera via SD kort. Fick med det som är viktigt för mej, hela telefonlistan samt alla mess. Jag tror även allt övrigt följde med men inget jag undersökt än. Det tar tid men det är bara att vänta.

    Jag fick fel på IMEI numret med men utan mellanslag och bindestreck så rann det igenom på en gång.

    Och som vanligt med Sony så tar dom bort massa appar som man vant sej med, så här långt sonys mejlklient som jag kört med i evigheter, nu låg det nått ms virus med i stället. Outlook... Huvva!!! Måste hitta nått annat än det skräpet snarast.
     
  15. Realmcben

    Realmcben Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2020
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Testat utan bindestreck också. Men får testa i morgon igen.
     
  16. eswa86

    eswa86 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2020
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    14
    Varget gillar detta.
  17. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Det verkar lite fånigt att man ska behöva krångla med IMEI-nummer och efterbeställa för att få de där lurarna, när jag köpte min Xperia 1 för ungefär ett år sedan så gick jag hem från affären med både telefon och hörlurar samtidigt. Och jag hade inte förbeställt.

    Listan är lång på appar som man tyckt varit bra men som Sony avvecklat och tagit bort från nyare telefonmodeller. Som tur är så har det oftast funnits bra ersättare att hitta på Google Play. Och det kanske är lika bra att de ägnar sig åt att tillverka hårdvaran så får nån som är bättre på det ta hand om mjukvaran. Sonys lager ovanpå vanilj-android har föredömligt nog alltid varit väldigt tunnt, vilket medför snabba uppdateringar och minimalt tillskott av bloatware (även om det finns, se nedan). Jag har t.ex använt Gmail-appen länge eftersom den har bäst stöd för googlemail-specifika funktioner, Jag gillade Xperia-tangentbordet så länge som det fanns, men nu använder jag Gboard, när de tog bort den fina podcast-hanteraren från musikspelaren hittade jag först andra podcast-appar, men har nu gått över till Google Podcast, och så vidare. Mycket Google-appar, men de borde veta vad de håller på med eftersom de ligger bakom operativsystemet också. Några appar har jag inte hittat bra ersättare för, t.ex. SmartConnect eller den där bildgalleri-widgeten som visade ett bildspel med bilder från minneskortet.
    En fördel med att använda standardappar som inte är tillvlerkarspecifika är att man kan använda samma app i flera olika telefoner, även från olika tillverkare, och ändå få samma upplevelse.

    Synd bara att Sony envisas med att lägga dit en del skitappar som man inte vill ha och som de dessutom spärrat avinstallationen av. Vem hade glädje av "What's new" till exempel? Senaste exemplet är den där spelförbättraren som jag snabbt lyckades stänga av. Vem tusan vill ha en flytande ikon som är i vägen när man spelar ett fullskärmsspel? Var det inte sånt som appen var till för att hålla borta från skärmen? Jag förstår inte alls på vilket sätt den skulle förbättra spelupplevelsen.
     
  18. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Album 9.8.A.0.8 finns även på Google Play så man behöver inte krångla till det. Men jag läste nånstans att även om den går att ladda ned och installera så fungerar den inte på X1 II . Återstår väl att prova för dem som är berörda.
     
    bernard gillar detta.
  19. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Gillar Googles säkerhetskopiering. Bara säkerhetskoperia till molnet, sen när man startar sin nya lur så väljer man säkerhetskopia från molnet! Svårare än så är det inte nu för tiden.
    [​IMG]
     
  20. Banan

    Banan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Går ej installera, "Enheten är inte kompatibel med den här versionen".