Diskussion: Mrwhosetheboss byter till iPhone

Diskussion i 'Off Topic' startad av PhR34k, 25 jun 2020.

  1. PhR34k

    PhR34k Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Jag såg nyss ett klipp med Mrwhosetheboss där han går igenom den massa argument till varför han går över till iPhone. Mycket utav det han säger känner jag igen. Jag har kört med android under de åren som har varit, men då och då har jag gått över till iPhone för att se deras utveckling.
    Tidigt så låg iPhone längre fram i app-utveckligen, det fanns mycket roligare spel osv men för nåt år sen så ligger de ganska lika. Men sedan har android telefonerna på nåt sätt legat före i utvecklingen utav gimmicks, funktioner osv men till ett pris utav att inget riktigt funkar 100%.
    Jag tycker att allt han säger i klippet stämmer och när jag senast provade iPhone (en X) så tyckte jag telefonen och systemet var grymt, speciellt om man har lite fler produkter ifrån Apple som tex en MacBook och deras Airpods. Allt bara funkar utan massa krångel.
    Jag gick tillbaka till android efter ett år för att jag är rädd att man fastnar lätt i deras ekosystem och låser sig i det rätt fort, men det kanske inte är fel?

    Se klippet och säg vad ni tycker.
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Antar att du menar klippet nedan.
    Jag kör med både Android/iOS (och Windows, Mac och Linux). Bara man ser till att inte låsa in sig i Apples ekosystem så funkar allt bra, Googles tjänster finns på båda plattformarna och funkar utmärkt.

    Vägrar låta mig låsas in till en hårdvaruleverantörs tjänster/mjukvara.

     
    Yoko666, namor och PhR34k gillar detta.
  3. PhR34k

    PhR34k Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Haha, tack. Glömde lägga med länken [emoji23]
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Inget Apple för mig! Av rent etiska skäl. Oavsett vilka argument som framförs av diverse överlöpare :cool:
     
    JML, eastbound och Ploki gillar detta.
  5. PhR34k

    PhR34k Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Etiska skäl, kan du berätta mer? [emoji4]
     
  6. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Jag har försökt men kan inte välja en permanent. Båda har sina starka sidor. Tänkte prova att köra varannan månad nu.

    Det är sant att allt känns mer polerat på iOS men ofta är det något jag störs av som jag inte kan ändra på. Och när jag använder Android är det alltid någon bugg eller annat problem som irriterar :)

    iOS 14 är ett stort steg i rätt riktning.

    Det vore mycket enklare om Whatsapp tillät flera enheter (vilket det ryktas om).
     
    livinl0ud gillar detta.
  7. livinl0ud

    livinl0ud Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3 824
    Mottagna gillanden:
    5 643
    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB
    Platta:
    Apple iPad Air M1 256GB WiFi
    Platta 2:
    Apple iPad Mini 6 256GB WiFi + 5G
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra 2
    Apple AirPods Pro 2
    Apple TV 4K A2843
    Jag gjorde själv valet att gå över till Apple efter haft dom flesta high-end Android telefoner och ångrar mig än så länge inte :). Jag använder fortfarande Google tjänsterna via iOS delvis för att inte låsa mig helt och hållet till Apple.

    Jag uppskattar att iPhone/iOS flyter på så klockrent och synken mellan Apples produkter är magisk. Där ligger Android långt efter enligt mitt tyckte.

    Fick ett litet infall för 1-2 veckor sedan och skaffade mig en Samsung Note10 med SD855 men den blev inte långvarig :). Den hade ingen chans jämfört med min iPhone 11 Pro som jag kör med idag.

    Det jag uppskattar med Apple är att de inte kompromissar på hårdvaran på sina telefoner vilket dom flesta Androidtillverkare gör.
    Jag får lika bra hårdvara oavsett om jag t.ex. köper en iPhone 11 Pro eller Max medans jag som exempel måste köpa S20 Ultra eller P40 Pro för att få bättre hårdvara än vad S20/P40 har och jag pallar inte ha en ”surfplatta” i jeansfickan ;).

    Sedan känns det otroligt skönt för min egna del att inte behöva jaga hela tiden efter en nyare och bättre telefon vilket jag alltid gjorde när jag hade Android då fler tillverkare kör med Android och släpper high-end telefoner mer regelbundet. Apple släpper en gång per år sina toppmodeller och köper jag en behöver jag inte jaga efter bättre :).

    Det finns som sagt för och nackdelar med både iOS och Android.
     
    zulle, kajsthlm18, Yoko666 och 5 andra gillar detta.
  8. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Jag gillar både Android och iOS.

    Men jag får nog säga att jag tycker Apple ligger långt före android på många punkter. Det som framför allt gör att jag valt att köra ios som daily är helheten.

    Ipad, apple watch , macbook , apple TV är alla enligt mig de bästa alternativen i varje enskild klass. Min iphone hade jag enkelt kunna byta ut mot en android men med alla andra apple produkter gör det valet av telefon ganska enkelt.
     
    livinl0ud gillar detta.
  9. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Vilka etiska skäl är detta ?

    Har svårt att se några andra bolag i branchen som skulle vara mer etiska faktiskt.
     
    Last edited: 25 jun 2020
    iTigers, PhR34k och livinl0ud gillar detta.
  10. Tusuki

    Tusuki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    693
    Mottagna gillanden:
    399
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7
    Håller helt med Mrwhosetheboss, blir nog att gå över till Apple när dom släpper Iphone 12 efter många år som Android-användare.
     
    PhR34k gillar detta.
  11. Fiddez

    Fiddez Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Jailbreakat iOS tycker jag är det ultimata. Kunna dra in vad man vill, t.ex. samtalsinspelning, kunna få batteriprocent istället för bara en ikon osv.

    Har inte heller hittat något tangentbord på Android som jag blir lika snabb att skriva på och träffar rätt på bokstäverna, har en XS Max så har 3D touch som är underbart för att snabbt flytta runt i texten, ångra, kopiera och klistra in är lätt nu med trefingersmenyn, felrättning där jag bara suddar och sen kan få förslag på det jag faktiskt menade.

    Lösenordshanterare integrerar nästan helt perfekt i tangentbordet och iaf Lastpass på Android jäkligt omständigt i jämförelse med på iOS.

    Vibrationsmotor och knappar är lång bättre än min Note9 som jag under lång tid hade tillsammans med iphonen för saker som inte gick att göra på den men efter att jag jailbreakade så kör jag bara iphonen nu.

    Gillar inte heller att låsa in mig så försöker använda rätt få av funktionerna som skulle försvåra en flytt till Android, typ imessage, apples egna tjänster osv.

    Utan jailbreak dock så är nog friheten på Android mer viktig och får jag bara välja en så blir det nog det. Hade Apple tillåtit jailbreak (egentligen är det ju root de skulle tillåta bara) även bara till utvecklare (måste betala 1k/år) så hade valet varit väldigt enkelt.
     
    psp123 gillar detta.
  12. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 013
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Ptja, iOS börjar ju närma sig användbart. Ett par versioner till så kanske... :)
    iPad OS är dock riktigt bra på det redan, med möjligheten att byta default-appar så kommer det bli ännu trevligare.
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag använder Googles ekosystem överallt, och då Apple stängt för att tex. byta assistent är det en dealbreaker redan på den punkten för min del. Att leva med Siri skulle jag inte klara av.

    Utbudet av appar är också starkt begränsat, så jailbreak hade varit helt nödvändigt för att ens överväga ett skifte, medan jag på Android numera kan köra det mesta jag behöver utan något behov av root.
     
    katho, eastbound, kupster och 1 annan gillar detta.
  14. PhR34k

    PhR34k Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Vad använder du för smart assistent som gör att du inte kan leva utan den? Och vad gör du med den? Det mesta en assistent kan göra idag går snabbare att göra själv tycker jag.
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Google Assistant+routines, och man sparar definitivt tid. Bland de tjänster jag använder, tex mediaserver, så saknas integrationer för Homekit till att börja med. Att på väg till TV:n säga "OK Google, spela X S01E02 på Emby" och ha allt upp lagom till man sätter sig är trevligt, och går mycket fortare än om jag skulle göra det manuellt.

    Även om det funnits en integration med Siri är det fortfarande ett bekymmer med att Siri har svårt när man blandar språk. Google är oändligt mycket bättre på den punkten.

    Men sedan kör jag Nest Hub och Nest Hub Max överallt också, som det regelbundet castas till/tas samtal genom osv, vilket inte heller fungerar genom Siri, och Apple erbjuder ju till att börja med inte ens någon motsvarighet.
     
    katho och eastbound gillar detta.
  16. PhR34k

    PhR34k Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Ok, fattar. Ja det är klart att du har användning utav det då. Jag tycker som vanlig lekman att det oftast strular, förstår inte vad man säger tex.
     
  17. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Jag säger - Hej Siri , Google för att starta Google assistent.

    Såg i går att med iOS 14 och den nya dubbeltapp på baksidan av telefonen för att starta valfri app med shortcuts verkar funka fint
     
    Yoko666 gillar detta.
  18. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Det verkar populärt att starta Assistenten med Back Tap, många som nämnt det :)
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Visst finns det workarounds, men så länge det inte finns native-stöd blir det aldrig lika smidigt. Att gå genom en assistent för att öppna en annan är inte smidigt för regelbunden användning.
     
    Last edited: 25 jun 2020
    katho, jnsson och eastbound gillar detta.
  20. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Det oetiska med Apples produkter är att de är löjligt överprissatta i förhållande till produktionskostnader. Den som har Apple bidrar till att ge Apple pengar på övriga konsumenters bekostnad.
     
    spigen och eastbound gillar detta.