Fototråden Xperia 1 II (2020) - visa dina bilder!

Diskussion i 'Xperia 1 II (2020)' startad av Swedroid, 22 jun 2020.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL
    ROM:
    Vanilla
    Dela med dig av bilder och video du tagit med Xperia 1 II (2020.

    Nämn gärna om du ändrat några inställningar och vad du tycker om bilderna.
     
    Varget, Droid_269 och bjurra gillar detta.
  2. brownbananaz

    brownbananaz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Gick på en promenad och tog några första bilder med Photo pro appen. Bilderna kommer direkt ur kameran och är tagna i både M- och P-mode. Inte hunnit testa allt än men mitt första intryck av telefonen är toppen!


    20200622_201011.JPG
    24mm Photo pro

    20200622_200949.JPG
    70mm Photo pro

    20200622_200922.JPG
    70mm Photo pro

    20200622_200715.JPG
    70mm Photo pro

    20200622_200406.JPG
    16mm Photo pro

    20200622_200141.JPG
    16mm Photo pro

    20200622_200048.JPG
    24mm Photo pro

    20200622_200014.JPG
    24mm Photo pro
     
    Varget, Egil, zeus61 och 5 andra gillar detta.
  3. riceboiler

    riceboiler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2011
    Inlägg:
    244
    Mottagna gillanden:
    207

    MINA ENHETER

    Viktigaste för mig är porträttbilder, skulle någon vilja kasta upp några sådana ? :)
     
  4. victorino

    victorino Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1 II

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1 II
    Telefon 2:
    iPhone X 256Gb
    Telefon 3:
    iPhone 7 128Gb
    20200622_204551.JPG 16mm Photo Pro
    20200622_204545.JPG
    24mm Photo Pro
    20200622_204530.JPG
    70mm Photo Pro
     
    Varget, Egil, 1newbie och 5 andra gillar detta.
  5. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur upplever ni färgåtergivning och vitbalans? Jag får ett positivt intryck av bilderna som hittills publicerats, möjligen drar de något åt det varmare håller beroende på miljö.

    Noterar samtidigt att vissa bilder visar tendenser till problem med överexponering, som är vanligt återkommande med Sony, då de tidigare inte haft lika vass/aggressiv HDR som tex Samsung, Google eller Apple.

    Men undrar som @dannejanne@dannejanne om HDR varit aktiv i Photo Pro-läget?

    Finns det nivåer av HDR med, som på Pixel?
     
    Last edited: 23 jun 2020
  7. victorino

    victorino Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1 II

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1 II
    Telefon 2:
    iPhone X 256Gb
    Telefon 3:
    iPhone 7 128Gb
    Auto HDR är på
     
    Last edited: 7 jul 2020
  8. bjurra

    bjurra Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2017
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    58
    Såg att testare sa att råformat skulle komma i en framtida uppdatering, men det kanske redan finns nu på fullprod lurarna?
     
  9. brownbananaz

    brownbananaz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Körde själv med inställningen DRO istället för HDR. DRO förbättrar det dynamiska omfånget med hjälp av en bild istället för flera. Inte hunnit jämföra dem fullt ut men skulle nog säga att DRO inte är lika aggressiv, och klarar inte av allt för svåra miljöer. Som alternativ finns Auto HDR, DRO, och avstängt. Ingen RAW-support än tyvärr.

    Ibland tenderar den att överexponera bilderna, men sänker man exponeringen själv så tycker jag den klarar av ljusskillnader bra! Här nedan är tre bilder tagna med starkt solljus i bakgrunden:

    20200623_125104.JPG P-mode DRO, sänkt exponeringen.

    20200623_125017.JPG P-mode, Auto-HDR, sänkt exponeringen.

    20200623_125003.JPG
    P-mode, Auto HDR, kamerans förslag på exponering.
     
    Varget, breakman, Egil och 2 andra gillar detta.
  10. MattiasH82

    MattiasH82 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2020
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    14
    20200625_110446.JPG 20200623_123603.JPG 20200623_123609.JPG 20200623_170754.JPG 20200623_123206.JPG 20200623_200035.JPG Lite bilder från idag.
     
    Last edited: 25 jun 2020
    Varget, spigen och Egil gillar detta.
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    Tycker exponeringen ser ut att vara off i många bilder samt att det är lite väl mycket glow kring träd/hustak från HDR (himmelen är mer ljusblå nära kontrastrika objekt). Verkar vara lite väl mörkt i bildens mörka delar också, trots HDR. Däremot ser färgåtergivningen mycket trevlig ut och skärpan är bra.
     
    katho och dannejanne gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, på min skärm ser det trevligt och naturtroget ut. Är ju alltid svårt att säga utan att ha varit på plats förstås, men får också intrycket av att de i alla fall inte är särskilt överdrivna.

    Tycker hörnen dock ser lite oskarpa ut vid en andra genomgång - eller är det bara jag? Tänker på "normalvidvinkeln".
     
  13. bjurra

    bjurra Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2017
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    58
    Nu blir man förmodligen bombarderad men tänkte höra om det är fler än jag som är lite missnöjd med kameran i x1m2? Till en början var jag lite missnöjd med hur den exponerade, ofta överexponerade partier i bilderna samtidigt som skuggpartier blir ofta brusiga och faller sönder i iq.

    Jag har gjort en hel del tester där jag fotat samma saker med min gamla lur P20 pro, och den nya Xperia 1 mark II bara för att jag var intresserad av hur mycket kamerorna i mobilerna gått framåt då jag är en kameranörd i systemvärlden och mer eller mindre lever för att fotografera, både privat och betalt. Det som jag inte hade förväntat mig och som jag såg när jag jämförde bilderna var att Huaweis bilder generellt var betydligt skarpare, hade bättre exponering ren generellt. Det som jag tycker står ut på Sony är framförallt AF trackingen som är riktigt bra. Sen får man verkligen hoppas att raw format kommer på momangen till Sony då det är något som absolut skulle funnits från början.

    Jag tänkte lägga ihop bilder sida vid sida för jämförelse här under dagen för att verkligen kolla igenom bildkvaliten i andra aspekter också.
     
    Varget, Egil, bernard och 2 andra gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Som jag förstår det har Sony prioriterat video/snabb AF, och för att minska "rolling shutter" har de därför valt att skippa Quad Bayer-tekniken, utan kör på en traditionell sensor.

    Nackdelen med detta är just att HDR blir lite begränsat, då man inte kan parallellexponera bilder för ett större dynamiskt omfång; dvs att en del av sensorns pixlar används för att ta en överexponerad bild parallellt som en annan del kan användas för en underexponerad. Tror främst att det är detta som spökar med exponeringen/HDR:en. Tror aldrig Sony använt quad-bayer i sina egna produkter, även om de står bakom tekniken.

    Quad-bayer ökar dock lästiden till ~30 ms för hela sensorn, medan det bara är ~10 ms för den traditionella pixeluppsättningen, vilket ger den snabbare AF:en och mindre rolling shutter samt snabb sekvensfoto (den fixar väl 20 FPS eller vad det är).

    Det finns lite andra fördelar; bla skärpa/detaljrikedom borde bli bättre givet att sensorytan är lika stor på en "vanlig" sensor vs quad-bayer, och tar man mörkerbilder bör också mängden brus vara mindre vid motsvarande ISO-värden.

    Blir mycket spännande att se din jämförelse sedan :)
     
    Last edited: 25 jun 2020
    bjurra och Egil gillar detta.
  15. bjurra

    bjurra Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2017
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    58
    Här lite runandgun bilder. De är soc (straight out of camera) dvs ej redigerade annat än lagt ihop i samma bildfil och beskurna för enklare jämförelse. Det jag blir lite förvånad över när man har suttit och tittat på bilderna på datorskärmen, är att Sonys bilder upplevs som skarpare på bildskärmen än på telefonens skärm, vilket kan tyckas är lite märkligt då det är 4k på Sonys skärm. Tittar man på bilderna tagna med Sonyn på Huaweis skärm så upplevs de skarpare även där vilket är jättemärkligt.
    Bilderna för jämförelsen är tagna med 24mm sensorn.

    Det jag tycker man upplever som fördelar är att bilderna är rent generellt skarpa med Sonyn, men det är lite blandad kompott. Vitbalansen verkar vara lite spökande i vissa bilder och tenderar att dra mot det kalla blå hållet, vilket man tydligt ser på chartbilderna. Fotar man i motljus så tenderar man att få en hel del flaring i bilderna, mer än med Huawei vilket jag tycker är lite konstigt då Zeiss coating brukar vara riktigt bra på att motverka det.

    Nu är inte det här några direkt utmanande scener utan just run and gun för snabb jämförelse. Tänkte låta den jobba med lite mer påfrestande saker senare idag och hoppas på att den briljerar där. Man kan inte låta bli på att vara nyfiken på vad råfilerna kommer prestera i framtida uppdatering då Sonys råfiler inom kameraindustrin är i mitt tycke ledande när det kommer till exempelvis dynamiskt omfång och brustålighet. Blomma.jpg Relativt mörkt rum med motljus genom fönstret.


    chart 2.jpg
    Testchart fotat på stativ med soft ljus. Fotat så att hela charten rymdes i bilden därefter crop på mittenparti.

    chart crop.jpg
    Testchart fotat på längre avstånd, stativ med soft ljus. Hård crop på mittenparti.

    Gitarr.jpg Fotat genom hålet på en ackegura, halvdunkelt rum. Strängarna har på Sony har fått en tydlig blålila ton, kanske lite tecken på kromatisk avvikelse? Rent generellt så har Sony lyckats med en bra återgivning av färgen på locket av gitarren.

    Gångstig.jpg Här har Sony träffat exponeringen betydligt bättre än Huawei som blåst ut högdagrarna på himlen. Ljuset har dock förändrats pga molnighet vilket syns med något hårdare skuggor på vägen framför träden på Huawei bilden.

    kamera 2.jpg Återigen en blåaktig ton i Sonybilden, och högdagrarna på kamerans kant är något utfrätta jämfört med Huaweis bild. Miljön är riktigt mörk ska tilläggas.

    kamera 3.jpg Ganska likvärdiga bilder med något kallare ton i Sony. Möjligen lyckades Huawei med en lite bättre skärpa på hela kamerans baksida. Tittar man på multiväljaren (ratten i mitten) så vinner Sony beträffande skärpan.

    kamera.jpg Ungefär samma som ovan.

    Kotte.jpg
    Utomhusbild i bra ljusförhållanden. Dagsljus och molningt. Sonyn är här betydligt skarpare.

    Maskros 2.jpg
    Fullt dagsljus och molnigt. Sony är återigen skarpare och har lyckats med en bra exponering.

    Maskros.jpg Här är det ganska jämt skägg, möjligen att Sony är något skarpare om man tittar på stammen.

    Motljus.jpg
    Lite ljusare exponering med Sony och återigen lite åt det kallare hållet. Man ser något till vänster från mitten av bilden mellan väggen och listen en reflektion i linsen på Sonybilden. Huawei och Sony ligger ganska nära varandra när det gäller brus i skuggpartiet, men Huawei bjuder på lite mer färgbrus.

    pärlbricka.jpg Ganska jämt skägg även här beträffande skärpa, men fokuspunkten är något närmare än valt på Sony, vilket var mitten av pärlbrickan i båda fallen.

    träd.jpg
    Här har Sony valt en lite mörkare exponering och skärpan är god och något kallare ton än Huawei.

    Tyra.jpg
    Dunkelt rum, vilket tydligen Sony i dagsläget har lite mer problem med. Flera exponeringar gjorda för att utesluta att oskärpa beror på handhavandet.
     
    sorcgsdf, victorino, Varget och 8 andra gillar detta.
  16. bjurra

    bjurra Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2017
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    58
    Starkt solljus. Mestadels för att kolla hur den renderar färger, men också hur den exponerar med hård skuggpartier i de övrigt ljusa scenerna. Blomma gul.jpg centrumskylt.jpg Fordonsförbud.jpg Fordonsförbud2.jpg fågelholk.jpg kabelskåp.jpg Motljus sjö.jpg motljus träd.jpg Postlåda.jpg Solfoto.jpg Sten motljus skugga.jpg
     
    Varget, 1newbie, Carpe_Me och 1 annan gillar detta.
  17. bjurra

    bjurra Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2017
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    58
    Och bilder i väldigt mörka miljöer. Värt att notera och förvånande är att autofokusen på Sony fick problem och klagade på lågt ljus långt innan Huawei gav upp.
    Fotade något så intressant som flaskor i olika färger i väldigt väldigt mörk miljö för att se hur färgerna kom ut. Flaskorna är något som de flesta har hemma och kan själv kolla hur färgerna ska vara IRL. Ingen av kamerorna hade nattläge aktiverat (Sony har inget än så länge) och heller inte AI. Detaljrikedomen är lite huggen som stucken, vissa var till Sonys favör medans andra var till Huaweis fördel, men möjligen att Huawei hade några fler skarpa. Ändå lite förvånande resultat med tanke på att P20 pro var ett av flaggskeppen 2018. Chart mörk.jpg Väldigt mörk miljö.

    Dubbeldusch.jpg Något överdriven blåfärg i Sonys bild. Mer detaljer i Huawei.

    Elvital.jpg Sony fick färgen något fel igen, och Huawei är skarpare men har också mer brus i bilden.


    Grumme.jpg Ljusare gröna nyanser i Sony. Högre kontrast och detaljrikedom i Huawei.

    Kaffebryggare.jpg Mörkt skuggparti med reflektion från fönster. Olikheter i exponering. Detaljmässigt är det nog jämt skägg.

    Olivolja mörkt.jpg Mörk miljö. Sony producerar här enligt mig en trivsammare bild, även om Huawei vid pixel peeping är skarpare.

    Softlan mörk.jpg
    Väldigt mörk miljö. Här överdriver Sony det blåa igen. Huawei håller igen det för mycket så att texten nästan blir svart vilken den inte är. Båda gör misstag här, men Sonys bild är snyggare om man inte vet hur flaskan ser ut.
     
    Varget, bernard, psp123 och 4 andra gillar detta.
  18. Carpe_Me

    Carpe_Me Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Tack för en bra jämförelse med kamerorna!

    Du har inte lust att jämföra med Photo Pro appen och ha systemkameran som referens?
     
    Varget och bjurra gillar detta.
  19. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Sony misslyckas som vanligt, tragiskt. P20 Pro är över 2 år gammal ändå.
     
  20. bjurra

    bjurra Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2017
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    58
    Ja det är lite tråkigt kan jag tycka det är. Speciellt när man nu blandat in alphagänget från företaget och man presenterade det som något utöver det vanliga. Utöver det vanliga är Pro apparna för film och foto, men för att vara ärlig så bör den ta bra bilder även med standardappen i autoläge. För oftast är just mobilen något man tar bilder snabbt med för att den alltid är med. Vill jag fota och greja med inställningar så använder jag 9 av 10 gånger min systemkamera istället.

    Man kan inte hjälpa att fundera på hur en likadan jämförelse hade blivit mot p30 pro som fullständigt krossar p20 pro i bildkvalité..
     
    msandstedt och katho gillar detta.