Fråga: Curve Card - samla alla betalkort i ett kort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av dalton, 20 aug 2018.

  1. krpes

    krpes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2020
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    418

    MINA ENHETER

    Övrigt:
    NVidia Shield Pro, Google Nest (Google Assistant)
    Funkade också på lunch, men inget mail åt mig än. Surt då man också kopplat upp alla bonuskort (ICA+Kivra) osv, så hoppas det börjar funka snart.

    Vet inte om någon såg att gårdagens ios app update säger "Now you can download Curve and spend in no time, no need to wait for the physical card as if we were in the 90's" - trodde dom fixat så det funkar virtuellt nu som hos Revolut. Bra tajming.
     
  2. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    306
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Nekad köp ca kl 13.20 med Curve kortet, provat 3 gånger på City Gross, underliggande kort var Komplett, betalning med Komplett kortet gick utan problem...
     
    xTQ, milky81, svenix och 1 annan gillar detta.
  3. garpen0

    garpen0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    132
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Men vad innebär detta för oss mer än att Curve inte fungerar nu. Skickar Curve ut nya kort från en ny kortutgivare? Lär ju ta ett tag detta..
     
  4. jolerius

    jolerius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Kivra? Har de ett eget kort nu?
     
  5. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    583
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Dom gick ut med att man skulle kunna behålla sitt nuvarande kort, men samtidigt har man ju sagt att det kortet ska fortsätta fungera (vilket uppenbarligen inte stämmer).

    Curve and Wirecard
     
    bernard gillar detta.
  6. garpen0

    garpen0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    132
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Spännande. Kan tänka mig att det kommer kosta skjortan att skicka ut helt nya kort ink metalkort till flera miljoner kunder. Antar att Curves user base är så pass stor. Lägg till att ingen kan använda Curve just nu och att Curve blöder pengar eftersom de inte får in några intäkter.

    Yikes ingen rolig situation.
     
    Last edited: 26 jun 2020
    utor gillar detta.
  7. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Så då får man alltså sätta sig ner och se vilka ställen man knappat in sitt Curve-kort på och som kan tänkas vilja ha pengar av mig kommande veckan..
     
    ganmo och utor gillar detta.
  8. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Där är iaf fördelen att kolla appen smidigt från förra månadsslutet :). Men suger gör det :(
     
    bernard gillar detta.
  9. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Kan bekräfta att mitt Curve kort har slutat funka nu. Funkade innan lunch tid.
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    De gick ut med den informationen när Wirecard ansökte om insolvensförfarandet.

    Det som har hänt nu är ju att FCA har stoppat WCS (brittiskt dotterbolag till det panka tyska företaget) för att skydda konsumenter/företag?

    Det är nog ingen som förväntade sig att det skulle hända.

    Du ser på tv och din internet och strömleverantör lovar dig att du ska se på tv nu till helgen. Men sen kommer blixten och slår ut din tv. Är det din ISP och strömleverantörs fel?

    Långdragen liknelse (jag vet) och vi vet ju inte hur det ser ut i WCS och om det bolaget också har haft fuffens för sig. Det får vi se.
     
    Droid_268 gillar detta.
  11. Droid_268

    Droid_268 Guest

    Precis, de räknade inte med detta när de skrev det första. Även i ljuset av att alla kort stängts av kommer alla kortinnehavare sannolikt att få behålla sina kort. Allt lär migreras över till ny lösning hursomhelst, det är bara övergångstiden som plötsligt blev mycket jobbigare pga WCS situation i UK. Även svenska PFC är drabbade, ska bli intressant att se hur de gör, för de har ingen migrering på gång av vad jag förstått.

    Curve har sedan ett tag tillbaka arbetat med att flytta ifrån WCS. Det är inte många som hade detta på känn, men det är i min mening rätt av brittiska FCA om det finns osäkerheter i hur transaktioner kommer hanteras, eller governance/risk i det brittiska bolaget.

    Större finansbolag har planer för att hantera dessa typer av risker, men Curve är inte riktigt där än. Med det sagt, hade det varit en riktig bank som fått stoppa betalflöden till följd av något liknande så skulle de inte hanterat riskbilden tillräckligt bra i förväg (alla ägg i samma korg). Som konsument ska man kunna ställa höga krav på de bolag som hanterar dina pengar och betalningar.

    Det riktigt jobbiga är dock alla pensionssparare som förlorar stora summor pengar. Wirecard låg i DAX30-index i Tyskland och blev automatköpta av massvis pensionsfonder runt om i världen (investerare och andra sparare också naturligtvis). Det är en stor skandal det som hänt.
     
    utor och Zooklubba gillar detta.
  12. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Wirecard: Here's what happened and how we're fixing it - Curve

    "We are hoping to be fully operational soon."

    Frånvaro av datum är lite skrämmande ändå. Men bra informativ blogpost iaf.


    Precis postat i forumet:
    "Curve_MarieCommunity Manager
    3m @Curve_Marie We all understand that it’s very difficult for Curve to give an ETA for bringing the service up and running again, but in the meantime, please could you set our expectations by telling us whether Curve expects it to be a matter of hours, days, weeks or months?

    Will let you know ASAP. It’s not a very satisfying answer, but we’re not talking months."
     
    Last edited: 26 jun 2020
    bernard, garpen0 och svenix gillar detta.
  13. garpen0

    garpen0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    132
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Goda nyheter. Man tror det bara några dagar att lösa problemet och man behöver inte heller skicka ut nya kort.

    Your Curve card and all associated Curve transaction and money transfer services will be temporarily suspended with immediate effect. Please be assured, we expect to be up and running again shortly but it may take a few days. Your money and card details held at Curve are safe and secure.

    This has happened because the Financial Conduct Authority* has this morning suspended its permission for Wirecard Card Solutions Limited (the company who currently issues Curve Cards) to operate, without prior notice. This action is not related to Curve - but Curve currently depends on Wirecard for operation of the Curve card.
     
  14. Hogge

    Hogge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2020
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Gillar att PFC verkar ha kopierat Curves meddelande på engelska nästan rakt av och klistrat in på sin hemsida..
     
    bernard gillar detta.
  15. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Notifikation nu:"You might see an active card check from us. Dont worry, its one of the steps to get your Curve Card working again"
    Lite optimism ändå.
     
  16. bstark

    bstark Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2020
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    49
    Card check debiteringar börjar gå igenom nu vilket känns lovande. Curve kan nog vara tillbaka fortare än jag först befarade.

    För andra aktörer funderar jag på om FCA kommer kommer känna sig tvingade att öppna upp för Wirecard igen på måndag eller hitta någon lösning. De lär ha fått en hel del påstötning i UK. Läser om användare av Pockit, en tjänst som jag aldrig hört talas om tidigare. Deras kunder sitter riktigt illa till då även deras insatta pengar sköts av Wirecard som de nu inte längre kan komma åt. I Pockits FAQ tipsar man om food banks, då är det riktigt illa.
     
    bernard, svenix och utor gillar detta.
  17. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Det är lätt att vara upprörd över att tjänster inte fungerar, men skönt med perspektiv. Det kunde varit värre:(
     
    bernard gillar detta.
  18. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 455
    Mottagna gillanden:
    404

    MINA ENHETER

    Intressant att jag fick en notifiering i Revolut i morse, Curve Card Check. Med statusen "Väntande: Begärande om kortgodkännande".

    Så Revolut verkar bli den nya kortutgivaren då, eller?
     
  19. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är väl bara för att du har ett Revolut som underliggande kort?
     
    mbs gillar detta.
  20. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    380
    Nja, misstänker att du som jag har Revolut som aktivt kort i Curve. Tror att Curve gjort en testdragning som ett steg i processen att få korten att fungera igen.
     
    mbs gillar detta.