Fråga: Sjukt trött på Vimla

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Axan, 26 jun 2020.

  1. Axan

    Axan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    1 525
    Mottagna gillanden:
    568
    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max
    Men Fello har väl varken Volte eller Vowifi?
     
    KTM gillar detta.
  2. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    574
    Mottagna gillanden:
    960

    MINA ENHETER

    Det tråkiga med Fello är att nya funktioner som Volte och Wifi-samtal tar sådan tid att lansera. Jag fattar att Fello är en lågprisoperatör och att man inte får allting samtidigt som Telia, men det har tagit alldeles för lång tid för Fello att få Volte och Wifi-samtal. Dessa tjänster lanserades under 2017 hos Telia och finns fortfarande inte hos Fello. Till mig har Fello lovat att man ska lansera dessa tjänster flera gånger, men sedan lyckas man inte hålla utlovade deadlines.
     
    Lord Vader, Axan och Cupcakes gillar detta.
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Nej, Fello har inte det.
     
    Axan gillar detta.
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är troligen ägaren Telia som styr detta. Telia vill antagligen att det ska finnas en funktionsskillnad som motiverar prisskillnaden mellan de olika varumärkena i Telias portfölj. Telia ska vara dyrast/bäst därefter Halebop och sist Fello.
     
  5. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    574
    Mottagna gillanden:
    960

    MINA ENHETER

    Jo så är det säkert, men det finns ju andra skillnader som 5G, eSIM, RCS, datasim osv. Om det är Telia som styr deras lansering av Volte och Wifi-samtal så borde man inte lova något som man sedan inte kan hålla.
     
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det håller jag med om.
     
    KTM gillar detta.
  7. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Fello var tidigare ett helt eget bolag med troligen rätt hårt styrt avtal för att pressa ner priserna, så tror inte Telia varit så villiga att släppa några extra funktioner och har säkert gjort sitt yttersta för att dra ut på tiden. Dom har ju nu köpt bolaget så om det var deras agenda kan man ju bara spekulera i...
     
  8. Axan

    Axan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    1 525
    Mottagna gillanden:
    568
    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max
    Det blev tre erbjudandet som de har över sommaren nu så får vi se hur det fungerar.

    Man kan ju binda sig med en billig telefon så får man abb billigare men vette fasiken om jag vill. Kanske kommer något trevligt erbjudande inom kort som man kan hoppa på
     
    dalton gillar detta.
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det känns ju inte som en omöjlighet att de skulle ha något för de som testat och vill stanna kvar, men betala mindre. Åtminstone om man säger att man vill avsluta det. :)
     
    induktion, Axan och bernard gillar detta.
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Ursäkta OT. Vi kör Soluno även på mitt jobb. Någon - du eller någon annan - kanske vet svaren på nedanstående grejer.

    På Solunos webbsida står det: "Telefoni som fungerar med valfri operatör" och nedanför finns de fyra stora operatörernas loggor. Det står också:
    "Soluno är en egen operatör, har du något av våra abonnemang kommer det att stå Soluno längst upp i telefonens skärm. Men vi är dessutom helt operatörsoberoende. Hos oss kan du byta, behålla eller blanda operatör så som ni önskar. Vår växel är fullt integrerad med samtliga stora operatörer, Telia, Telenor, 3 och Tele2."

    Innebär det att ett företag kan snåla in och endast använda Soluno tillsammans med en operatör? Eller vad är deras "baslösning", vilka operatörer ingår då? Finns det en lösning där telefonen väljer den operatör av de fyra stora (Telia, 3, Tele2, Telenor) som har bäst täckning på platsen? Om man rör sig under pågående samtal, tror ni att den automatiskt kan uppgradera till operatören med bäst nät i realtid, eller när man ändå ska byta basstation, eller vore det för avancerat?
    Jag har blivit lite häpen några gånger när täckningen varit kass med Soluno. I teorin skulle man ju kunna få utmärkt täckning antar jag, men det kostar väl.
     
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Soluno verkar använda Telenors mobilnät för deras egna abonnemang. Soluno tillåter inte att man väljer ett annat mobilnät, abonnemangen från Soluno tillåter inte heller att telefonen växlar mellan olika mobilnät. Soluno är dock en återförsäljare till de andra operatörerna (Telia, Tele2, Telenor och Tre), de kan alltså hjälpa till att teckna abonnemang direkt hos ovan operatörer.

    Vad de menar med att man kan använd Soluno med vilken operatör som helst är att växeln kan användas med abonnemang från vilken operatör som helst. Det går alltså att koppla abonnemang från olika operatörer till en och samma växel.
     
    Last edited: 29 jun 2020
    bernard, Moby, stelin och 3 andra gillar detta.
  12. Axan

    Axan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    1 525
    Mottagna gillanden:
    568
    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max
    Efter några veckor med tre kan jag säga att det är som natt och dag. Nu gäller det att hitta en bra deal bara
     
  13. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Farsan hade extrem otur med Vimla. Ett träd höll på att trilla över huset, och precis då slutade Vimla fungera och det gick inte att ringa. Det slutade med att han fick springa över till grannen och ringa från deras telefon för att få dit någon som kunde kapa ner trädet.

    Efter den lilla incidenten har vi bytt över samtliga abonnemang i familjen och även fått flera släktingar att byta. Aldrig mer Vimla. Är för övrigt supernöjd med Hallon.
     
    induktion, svenix, bernard och 1 annan gillar detta.
  14. Axan

    Axan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    1 525
    Mottagna gillanden:
    568
    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max
    Jag hade kört på hallon om det hade erbjudit esim.
     
    bernard gillar detta.