Smart hemlarm - Google Home

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av StefanLee, 5 nov 2018.

  1. StefanLee

    StefanLee Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tittar efter nytt larm till villan, och vill gärna ha något smart som också funkar med mina Google Home minis.

    Har något testat nåt paket som funkar i Sverige? Nest har sin "Secure" men den verkar inte finnas i Sverige än.

    Idéer?

    /Stefan
     
    Dadde gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 741
    Mottagna gillanden:
    44 739
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, Nest Secure ser inte ut att komma till Europa förrän under 2019, vilket är lite trist då det ser lovande ut: https://store.nest.com/product/nest-secure/H1500ES

    Bra fråga - letar också efter något system. Hade ju varit bra att tajma in det till Black Friday kanske.
     
  3. chucken

    chucken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    1 166
    Mottagna gillanden:
    317

    MINA ENHETER

    StefanLee och bernard gillar detta.
  4. mickerehn

    mickerehn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Larmen från Somfy har möjligheter med Google Assistant: Säkerhet
     
    StefanLee gillar detta.
  5. StefanLee

    StefanLee Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tackar, ska spana in dom. Känns annars risigt att investera i något som inte ryms inom Googles ecosystem.

    /Stefan
     
    mickerehn gillar detta.
  6. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Ursäkta att jag lånar tråden men jag är nyfiken. Varför skulle man vilja att ens hemlarm kan interagera med Google Home? När man går hemifrån larmar man på, när man kommer hem larmar man av. Jag har Ajax och kan göra det via en manöverpanel eller direkt i appen, genom vilken jag ser status på alla larmkomponenter när ingen är hemma.
     
  7. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    336
    Det man skulle vilja ha är notifikationer från larmets magnetsensorer och rörelsesensorer även när larmet är av för att kunna styra belysning och automation - larmet i sig ska förstås vara låst med kod och kopplat till larmcentral.
     
  8. mickerehn

    mickerehn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Ja, det är väl lite vad man är ute efter. Varför vill man ha en timer i telefonen när det finns äggklocka? Finns det integration finns det fler möjligheter, givetvis kan det styras via såväl app som fjärrkontroll också. Resten är bonus.
     
  9. zpo685d

    zpo685d Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har installerat 2* Nest Protect. 2* Nest Hello Doorcam. 1* Nest Cam IQ Indoor. 1* Nest Secure startup-pack. Har sedan tidigare en drös av Google Home, minist, hub Pixel 3: a etc. Har två pågående projekt där jag tillsammans med folk kunniga i larmbranschen samt anställda på Google jobbar på att hitta lösningar för att larmsystemet skall fungera i Sverige. Det trista med det är (inte helt oväntat) att Larmbranschens certifieringsorgan kan lika mycket om ny teknik som en tvåmånaders baby kan om det nbinära talsystemet. Dessutom är det en flerstegsprocess som verkligen inte är skapad för att det skall vara enkelt: Kraven för att vara ett certifierat larmbolag

    Ovanpå det ställer det till det en del att Nest Secure inte säljs officiellt i Sverige än. Så jag har förstås tvingats gråimportera från USA via Ebay. Sammantaget funkar systemet helt fantastiskt. Det enda jag saknar är möjligheten att knyta larmet till en övervaknings/utryckningsfirma samt möjligheten att starta upp Google Assistant på min Nest Secure och på min Nest Cam IQ Indoor, vilket går i USA.

    Självklart går det att köpa tredjepartsprodukter men jag är sjukt ointresserad av sådant. Vill ha allt i samma ekosystem och det är kungligt när man ligger i sängen och får direktfeed på sin Nest Home Hub med video och namnet uppläst på den som ringer på dörren via Nest Aware och kan interagera med den som står där genom att trycka till på mikrofonionen på sin Hub alternativt skicka fördefinierade meddelanden som läses upp (på Svenska) i dörrklockan som besökaren tryckt på.

    Detta kommer att sopa banan med allt vad Verisure, Securitas Direkt, Sector med flera heter. Billigare än alla de nämnda och månadskostnaden är rimlig till skillnad från de jag testat innan.

    Någon som lyckats kicka in G Assistant på sin Secure eller Cam IQ Indoor i Sverige? I så fall - hur?
     
    j6071219, l2obban, Gyllenb och 2 andra gillar detta.
  10. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Funkar alltså Nest protect med Google Home igen? Det verkar det inte ha gjort på ett tag. I så fall ska här beställas!
     
  11. Blyberg

    Blyberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2019
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    43
    Har aldrig funkat med GH för mig.
    Bra brandvarnare är det i alla fall.
     
  12. l2obban

    l2obban Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    51
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6
    Jag sitter och grubblar över val av larm just nu och funderar på Nest Secure. Jag har också ett antal ett antal Homes, en Nest cam + doorcam samt en Nest protect. Vore kul att kunna fortsätta i samma ekosystem. Har du möjligtvis någon update att dela med dig av? :)
     
    j6071219 gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 741
    Mottagna gillanden:
    44 739
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nest blev ju i alla fall betydligt billigare nyligen med en månadskostnad från 55 kr per hem, oavsett antalet kameror/enheter.

    Screenshot_20200629-232908~2.png
     
    j6071219 gillar detta.
  14. l2obban

    l2obban Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    51
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6
    Ja, det var en mycket trevlig prissänkning från Googles sida! :)
    Nu blev det mycket enklare att motivera inköpet av fler Nest-kameror.
     
    j6071219 och bernard gillar detta.
  15. j6071219

    j6071219 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2017
    Inlägg:
    257
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Google Pixel 4a 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Google Pixel 4a 5G
    Har läst en del nu men blir inte riktigt klok. Vad fan är skillnanden på Nest cam outdoor och Nest cam IQ outdoor? Mer än kameran då.. Men kan inte riktigt motivera prisskillnaden med bara bättre kamera?

    Har sedan tidigare Nest aware
     
  16. l2obban

    l2obban Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    51
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6
    Om jag förstått det rätt så ska kamerorna med IQ kunna identifiera enskilda personer och skilja okända från kända personer.
     
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 384
    Mottagna gillanden:
    1 735

    MINA ENHETER

    Hur vet den vilka som är "kända" personer?
    Låter som en tjänst Google borde integrera med Google Photos i så fall... Men jag som sällan drar "integritetskortet" kan väl tycka att den funktionen låter lite obehaglig.
     
    Zooklubba gillar detta.
  18. l2obban

    l2obban Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    51
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6
    bernard gillar detta.
  19. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 384
    Mottagna gillanden:
    1 735

    MINA ENHETER

    Tack. Intressant att de byggt en helt egen funktion, utan koppling till Google Photos. Verkar ju kunna göra ungefär samma saker.
    Men det där med att "inhämta samtycke" från personerna vars ansikten man lägger till är kanske ett skäl till att man valt att dela upp det. Juridiskt skäl eller så.

    "Nest’s familiar face detection feature is not available on Nest Hub Max used in the EU or Nest cameras used in Illinois."

    Såvitt jag förstår är ansiktigenkänningsfunktionen aktiv i EU, men inte tillsammans med Nest Hub Max. Varför stänga av funktionen på just den produkten i EU, om den funkar på andra produkter?
     
  20. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Antagligen något juridiskt hinder som stoppar det. GDPR kan möjligen vara en orsak.
     
    bernard gillar detta.